• 1
  • 2
2017-11-13, 07:53
Medlem
Någon av er som har erfarenhet av detta? Om man är kallas till förhör en bit bort i tiden, är det överhuvudtaget någon idé att försöka ringa polisassistenten som utfärdare kallelsen, fråga vad det handlar om – gäller det IT, upphovsrätt, trafik eller handlar det om en polisanmälan från en privatperson?

Varför jag inte ringt beror delvis på att jag inbillar mig att de inte vill diskutera via telefon.

Kanske jag också inbillar mig att misstankarna ökar om man är för nyfiken ... eller rentav tvärtom.
Citera
2017-11-13, 07:56
Medlem
Bluebeast72s avatar
Nej, dom ber dig komma dit o disk ärendet..jag vet..lite kallsvettigt men ta det som en man, det har vi alla gjort.
Citera
2017-11-13, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Nej, dom ber dig komma dit o disk ärendet..jag vet..lite kallsvettigt men ta det som en man, det har vi alla gjort.

Så det var väl som jag misstänkte från första början ...

Funderar på att ta något "lätt lugnande" före så jag inte är lika nervös som när jag ska till tandläkaren. Då skakar jag i händerna och kan inte få fram ett ord.
Citera
2017-11-13, 08:04
Medlem
Några olösta mord/våldtäkter där du bor? du kommer dit och mitt i förhöret kommer ett telefonsamtal (åklagaren)och vipps är du anhållen,du sitter först anhållen och blir senare häktad med fulla restriktioner uppemot ett år. Åk inte dit, åk ut i skogen där du bygger en koja och håller dig undan tills brottet är preskiberat.
Citera
2017-11-13, 08:05
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InstabilProfil

Funderar på att ta något "lätt lugnande" före så jag inte är lika nervös som när jag ska till tandläkaren. Då skakar jag i händerna och kan inte få fram ett ord.
ja antingen det eller en grogg eller två. själv tar jag en fet holk innan, på med det glada humöret o knip käft. Bjud inte ens på dina förehavanden aktuell dag, det är upp till dom o bevisa allt, du får varken lindrigare straff eller kudos av att sitta o självgola dig.
Citera
2017-11-13, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ap0
Några olösta mord/våldtäkter där du bor? du kommer dit och mitt i förhöret kommer ett telefonsamtal (åklagaren)och vipps är du anhållen,du sitter först anhållen och blir senare häktad med fulla restriktioner uppemot ett år. Åk inte dit, åk ut i skogen där du bygger en koja och håller dig undan tills brottet är preskiberat.

Haha. Mord? Hur de skulle koppla mig till mord eller våldtäkter så ifrågasätter jag polisväsende i högre grad än GW. Har ingenting på mig sedan tidigare: inga p-böter, noll misshandel, inget narkotikarelaterat eller ens en fortkörning eller pang i en fartkamera.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
ja antingen det eller en grogg eller två. själv tar jag en fet holk innan, på med det glada humöret o knip käft. Bjud inte ens på dina förehavanden aktuell dag, det är upp till dom o bevisa allt, du får varken lindrigare straff eller kudos av att sitta o självgola dig.

Just orden "knipa käft" har jag nu läst många gånger, men vad innebär det i praktiken? Man kan ju inte bara sitta och skaka på huvudet som en idiot? Är knip käft synonymt med "Ingen aning. Jag förstår ingenting"?
Citera
2017-11-13, 08:30
Medlem
Knipa käft = svara "ingen kommentar" på ALLA frågor.
Citera
2017-11-13, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apan2017
Knipa käft = svara "ingen kommentar" på ALLA frågor.

Om jag var polis så hade det säg till mig: "Åh, nog är han skyldig alltid ..."

Och torde inte det leda till en viss jävlaranamma, detta ska vi fördjupa oss i?

Jag du detta pga. att det rättat dig otaliga gånger eller är det mest allmänna kunskaper?
Citera
2017-11-13, 08:39
Medlem
Spelar ingen roll vad polisen tror, vad som händer är att du får en chans att läsa förundersökningen innan du yttrar sig. Det är alltid i rätten det avgörs (om det kommer så långt)
Citera
2017-11-13, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apan2017
Spelar ingen roll vad polisen tror, vad som händer är att du får en chans att läsa förundersökningen innan du yttrar sig. Det är alltid i rätten det avgörs (om det kommer så långt)

Jag misstänker att mina förehavanden är IT-relaterade och max böter. Och många jag konsulterat menar att polisen idag knappast vill lägga ner alltför stora resurser på sådant. Mycket läggs ner redan i förundersökningen.

Men frågan: "Inga kommentarer" eller "Detta är ingen jag känner till" kanske är av stor vikt oavsett om förundersökningen lägg ner eller om det väcks ett åtal?

Fan, vad knepigt det är med Juridik. Verkar som att den misstänktes skådespelartalanger är föga intressant i jämförelse med vad man egentligen svarar polisen.
Citera
2017-11-13, 08:58
Medlem
Har ingen vikt alls faktiskt. Frågar dom sedan i rätten varför du inte ville svara på några frågor så säger du bara att du inte gillade/trivdes med förhörsledaren. Och är det ett IT brott så ska du ju verkligen svara "ingen kommentar" så du kan se vilka bevis som finns innan så du inte erkänner nått pga "oaktsamhet". Vad du har sagt i förhör har inte någon vikt i rätten heller, MEN det är ju ganska enkelt för en åklagare att säga "du sa ju så här i förhör". Men om du inte har svarat annat än "ingen kommentar" så är ju den möjligheten borta.
Citera
2017-11-13, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InstabilProfil

Att inte få fram ett ord är perfekt, du kan inleda förhöret med att säga något i stil med.
Har jag något att förtälja så kommer jag göra det har jag inget att tillföra så kommer jag vara tyst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in