Citat:
Ursprungligen postat av
innesko
Ja det r korrekt att det r vad en talfljd och vad det innebr att den r begrnsad innebr. Det r allts upprkneligt ondligt mnga tal i fljd.
Vad menar du med att definiera det utifrn intervallet? Menar du att det ska vara en fljd dr alla element i fljden tillhr intervallet? I sdana fall gr det bra att gra det. Men du kan inte gra en fljd som antar alla vrden i intervallet. Detta eftersom [0, 1] innehller verupprkneligt mnga tal, men en talfljd bara innehller upprkneligt mnga.'
[0, 1] r allts inte en talfljd, det r ett intervall. Vi kan inte sga att ngot r det frsta, det andra, det tredje, osv talet i detta intervall, det kan man alltid gra i en talfljd.
Begrnsad innebr allts inte att den befinner sig i ett slutet intervall, att vara obegrnsad r inte heller samma sak som att en befinner sig i ett ppet intervall.
Ja detta med upprkneligt har jag inte sttt p tidigare, men jag ser nu att jag missfrstod definitionen av Intervallinkapslingssatsen (som anvnds fr att bevisa Bolzanos sats).
Men nu tror jag att jag frstr, lt se:
Lt I_k = [a_k,b_k], k=1,2..., vara en avtagande fljd av slutna intervall, d konvergerar bda fljderna a_k och b_k. Dr k gr frn 1 till ondligheten. Jag missfrstod detta (nr jag skapade trden) som att [a_k,b_k] var en talfljd! Men det r allts att intervallet sjlvt som r ett element i talfljden I_k. Stmmer detta?
Frga 2:
Du skrev "Det r allts
upprkneligt ondligt mnga tal i fljd.", jag antar att du inte menar att en talfljd mste ha ondligt antal element? Jag kan vl definiera en talfljd med bara ett par element?
Dock s blir Bolzanos sats frstelig ifall en talfljd har ondligt antal element - och varfr den inte gller om en talfljds konvergens kan definieras med endast ett ndligt antal element. S det r vl s att ifall vi talar om att en talfljd konvergerar d har denna talfljd ondligt antal element. Men Bolzanos sats sger att varje bunden talfljd har en konvergent delfljd? Hur funkar detta om talfljden har ett ndligt antal element?