Det svenska valresultatet har fått mig att inse hur effektiv censuren på Facebook och andra sociala medier faktiskt är. Vi blir inlåsta i våra filterbubblor och ingen information sprids. Eftersom jag driver flera företagssidor på FB, så kan jag tydligt se ett före och efter de ändrade algoritmerna till att visa mer ”vad vänner och släktingar” sysslar med istället för att överraska användarna med nytt material.
Mina sidor växte alla stadigt fram tills dess, efter det måste jag betala för varje ny följare. Vissa inlägg delas 30-40 gånger och får upp till 500 likes, ändå visas de inte för en enda ny person som inte redan följer sidan eller är inbjuden att följa sidan. Dag efter dag, månad efter månad. Till skillnad då från hur det var förut.
Visserligen är svensken mest lättlurad i hela västvärlden, en undersökning strax efter valet visade att i Sverige trodde 90% av alla svenskar att Trump var dålig och Hillary bäst. I övriga Europa såg det inte alls ut så i exempelvis Frankrike trodde 68% att Trump var kass.
Det kan vara så att även i USA ser det likadant ut, för de som följer Q känns det som rörelsen är betydligt större än vad den verkligen är pga filterbubblan och de bevis för Q man tycker sig se överallt.
Jag hoppas jag har fel, men samtidigt kan man väl ändå konstatera att nedstängningen av alla Redditforum hade varit en kraftig överreaktion om Q inte varit the real deal.
Jag hoppas Trump tar tag i sociala medier och ser till att de regleras, det är ett allvarligt hot mot demokratin med dessa monopol och den bias ägarna visar upp.
http://www.foxnews.com/opinion/2018/08/31/hey-google-facebook-twitter-trumps-got-point-need-to-do-better-job-self-regulating.amp.html?__twitte r_impression=true