Citat:
Som tur är så utspelar sig denna film inte med Sverige som kuliss och det finns Amerikaner som sammanfattar det hela ganska bra, men jag håller med det är extremt mycket information och det har pågått i över två år så att få ett bra grepp om sakernas tillstånd är i princip ett heltidsjobb. Det hjälper inte att media, med få undantag, inte gör sitt jobb heller.
Vad är medias jobb? Borde inte medias jobb om organiserat i företagsform vara att generera avkastning till aktieägare? Eller borde media lyda under ett högre kall? (exempelvis finns i Sverige statligt presstöd med syfte att motverka marknadskrafter och främja mångfald, dvs implicit en jakt på någon form av nyanserad sanning) Vem tjänar på att "Qanon-Q":s budskap sprids? Vem står att vinna något och hur?
Citat:
Den stora frågan som jag ser det är, vems pussel är det som byggs? Vem är det som konstruerar bitarna och vad har han / hon / dem / det för agenda? För ja, det finns en historia, särskiljt i USA, av att fara med halvsanningar för att få igenom sin agenda baserat på något som bäst kan räknas som indicier. Är "Qanon-Q" en av dem? Eller finns det verkligen en så strukturerad och genomtänkt agenda bakom (som det faktiskt påstås bland annat i denna tråd och motsvarande på reddit / 4ch / 8ch etc) att det faktiskt är Sanningen med stort "S" som är på väg att komma fram?
För närvarande är min hållpunkt att det inte är något annat än ett skift i retorik och maktspelare där agendan sägs vara att släppa lös sanningen och "väcka" folk. Jag får kusliga känningar av Deutschland Erwache och det som var upptakten till Bürgerbräu-Putsch.
Två exempel på halvsanningarna som är så vanliga i USA (och på väg att bli i Sverige med misstänker jag):
Det första är att USA är ett väldigt märkligt land ur ett "väst-perspektiv" då medborgare och icke-medborgare (här översätter jag citizen fritt till medborgare) inte är lika inför lag och ordning. Jag vet inget annat väst / I-land (jag gillar inte klassificeringen heller, men i brist på bättre begrepp) där så är fallet. Exempelvis har du de juro en väldigt inskränkt rätt till personlig integritet i USA om du inte är amerikansk medborgare (ja, medborgare, har inget med uppehållstillstånd eller liknande att göra). Se exempelvis dessa träffar (en google sökning på "us non-citizen privacy"): http://bfy.tw/JLyc En agenda tryckt av skrämsel-retorik för att legalt förenkla processen av övervaka icke-medborgare.
Ett annat exempel är "Foreign Intelligence Surveillance Act of 1978 Amendments Act of 2008" (dvs FISAAA 2008, vilket är en utveckling av FISA-orginalet som i korthet ger vissa myndigheter rätt att spionera på icke medborgare) som hastigt och lustigt trycktes igenom både kongress och senat under Busch den yngre (sommaren 2008) och gav ex-post immunitet för spioneri utfört av bland andra AT&T för att hålla koll på digital kommunikation (läs: Internet-trafik) inom USAs gränser. En sökning på "FISAAA 2008" ger en översikt av vad tilläggen (amendments) handlade om, och en sökning på "EFF FISAAA 2008" ger hela rättsprocessen som EFF drev mot bland andra AT&T för övervakning av medborgare. I korthet är det här uppbyggnaden av PRISM, XKeyScore etc vilka "avslöjades" av Snowden 2013.
Precis som att FISAAA 2008 behövde ett visst mått av folkligt stöd för att gå igenom, så undrar jag nu vad det är "Qanon-Q" är en uppbyggnad till. Är det så strukturerat att man vill skapa ett folkligt stöd för en lagändring som ska tryckas igenom kongress och senat? Eller är det så att främmande makt vill underminera demokratiska beslutsprocesser i USA (och till viss del EU)?