Citat:
Ursprungligen postat av
Ko-vid-19
Det där var nog svammel-rekord av Söderman.
Jag känner lite samma inför det samtalet. Det framgår ganska tydligt att Magnus inte är en retoriker. Det är inte alltid lätt att sätta ord på sina tankar och resonemang varför man landat i den positionen man gjort, men jag tycker ändå att man kan förvänta sig något mer substantiellt än hänvisningar till elaka lärare och blattegängen i skolan eftersom det är där Magnus tycks vilja uppehålla sig, vilket gör att samtalet fastnar på ett mentalt stadie av en ungdoms. Samtidigt handlar det delvis nog också om brist på vana vid spontana samtal eftersom Magnus länge har undvikit sådana. Magnus vill ha många stolpar och helst ett manus så han ej tappar bort sig i sina resonemang, vilket han ofta lyckas göra ändå. Därtill finns även en tendens till mytomani i hans många berättelser i tidigare poddar om alla "debatter" han påstår sig ha haft med meningsmotståndare, men efter att jag lyssnat på det här inte tror ett dugg på. I det här fallet gör han i alla fall skäl till smeknamnet Svammelman. Samtidigt förtjänar han ändå viss respekt för att han deltog, trots sina brister.
Ett vänligt råd till Magnus inför framtida spontana samtal är att ge sin samtalspartner utrymme att tala till punkt och undvika att fylla tystnaden med uppepade instämmanden som "oja oja", "mmm", "absolut" eller "nej nej". Att vara stilla och disciplinerat lyssna tills resonemanget är färdigt skapar bättre förståelse för vad som sägs. Därefter kan man med fördel ta en eller ett par sekunders betänketid innan man svarar, för att formulera något genomtänkt. Det finns inget krav på att reagera omedelbart. Eftertanke är fullt tillåtet och ofta en styrka i samtal.