2018-11-21, 05:55
Medlem
Skulle någon närmare kunna specificera vad det är för verksamheter som är tänkta att ske i detta hus? Kommer politiskt aktiv att bo på detta ställe?

Huset finns och det är ju bra men jag har lite svårt att föreställa mig vad för verksamhet som ska ske där. Jag har lite svårt att se att folk ska åka dit från när och fjärran för att dricka kaffe och träna på gymmet.

Det skulle ha en mening för mig om det var ett kollektivt boende för nationalister eller någon sorts central för alternativ media produktion.
Citera
2018-11-21, 06:21
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niobium
Skulle någon närmare kunna specificera vad det är för verksamheter som är tänkta att ske i detta hus? Kommer politiskt aktiv att bo på detta ställe?

Huset finns och det är ju bra men jag har lite svårt att föreställa mig vad för verksamhet som ska ske där. Jag har lite svårt att se att folk ska åka dit från när och fjärran för att dricka kaffe och träna på gymmet.

Det skulle ha en mening för mig om det var ett kollektivt boende för nationalister eller någon sorts central för alternativ media produktion.

Deras vision är
Citat:
Visionen om dessa hus är att de skall tjäna som en härd, en eld att samlas kring, en trygg plats för vårt folk. Svenskarnas hus ska vara öppna mötesplatser där å ena sidan föreningens medlemmar kan mötas och bygga sina nätverk, delta på intressanta och matnyttiga föreläsningar, uppleva sin egen kultur, med mera; men också platser där allmänheten är välkommen att besöka och själva ta reda på vad svensk nationalism handlar om, på riktigt. Vi har inget att dölja, snarare är vi stolta och glada över vårt engagemang.

Citat:
Folkbildning är lika svenskt som en skål med jordgubbar på midsommar och har en lång tradition i vårt land. Folkbildningen kom till som ett sätt att erbjuda vanligt folk med begränsade resurser att få ta del av utbildning och kunskap som gjorde deras liv bättre. Folkbildningen är fri och frivillig – alltså fri från statlig styrning och frivillig för deltagarna. För Det fria Sverige handlar folkbildningen om två saker och det beroende på vilka resurser vi har.

Å ena sidan erbjuder vi, genom Svenskarnas hus en möjlighet för var och en att besöka och samtala om våra frågor med representanter som kan ge svar. Vår förhoppning är också att varje hus skall ha ett bibliotek med böcker som annars är svårtillgängliga. I Svenskarnas hus hålls också, på veckobasis, föreläsningar, tal och föredrag som vrider och vänder på aktuella frågor eller som ger en fördjupad kunskap om olika ämnen knutna till föreningens verksamhet.

Den andra sidan av föreningens folkbildande arbete handlar om att, utifrån Svenskarnas hus eller lokala resurser på orten, kunna erbjuda hjälp till barn och ungdomar som prioriterats bort av kommunen (oavsett om det är av ideologiska skäl eller på grund av bristande resurser).

Det låter redan som det finns flertalet medlemmar som bor i Älgarås, sen är väl tanken att fler ska flytta dit och på den vägen bli ett kollektiv. Det är ju något Expo och andra vänsterblivna är rädda för i och med deras uppstartande utav deras motsvarighet till DFS - Tillsammansskapet. Sen är nog chansen att få ett relativt billigt hus på landet större i dessa glesbygdskommuner än i storstadsregionerna. Men det ska mycket till för att folk ska börja sälja sina hem och flytta, verksamheten måste flyta på ett par år skulle jag tro. En utopi hade varit om ett par hundra nationella samverkade med allt som hör livet till, och det är väl den vägen vi går mot även att det inte riktigt lossnat än.

Förövrigt förstår jag inte varför NMR inte fått tag i en fastighet än? De har försökt men där fulade sig kommunen såklart. Organisationen har mängder med medlemmar så det vore helt optimalt om de hade en bygdegårdsliknande hus de kunde samlas i.
Citera
2018-11-21, 08:04
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Eftersom Ingrid hoppade av Svegot så var det naturligt att hon hoppade av DFS eftersom de tre som är i centrum, Dan, Magnus och Conrad sitter i båda.

Vem anser att islam är en del av Sverige? Islam är en del av Sverige tyvärr men nationalister hoppas det ska upphöra att vara så.

Frågan är hur kristen Magnus är, kyrkan han fick pastorsbevis ifrån är väl någon ”kyrka” där man tillber rasen och inte gud?

Ingrid har väl inget engagemang i AfS, som vaddå isåfall? Svårt att tänka mig att de skulle släppa in henne där, annat än som medlem men det kan vem som helst bli. Min katt är medlem i AfS.

DFS är som folk är mest. Det är en del av dess styrka och charm. DFS-folket är inte läskiga utan ser ut som folk gör med allt vad det innebär av dålig klädsel etc men de är antagligen trevliga och avslappnade, de saknar NMRs stelhet och konformitet i utseende och åsikter, de saknar NAH’s pretentiöst välklädda och intellektuella stil. De är folkhemsnationalister helt enkelt, ser ut som en vanlig arbetare och beter sig som sådan. Läser antagligen inte för långa böcker och hänger inte så mycket i gymmet men vill något gott.
Varför är det naturligt att Ingrid helt lämnar DFS när hon steg ner från styrelsen? Om hon tror på projektet, men vill jobba med något annat, kan hon ju fortfarande vara en betalande medlem som alla andra. Men uppenbarligen känner hon sig för fin för det, och kan bara vara medlem så länge som hon kan lyfta arvode.

---

Kort efter att Ingrid hoppade av DFS så lades det upp en bild på Twitter där hon sägs ha deltagit på ett aktivistmöte hos AFS: https://mobile.twitter.com/johanwadenback/status/1033407328303960064
Senast redigerad av Run3 2018-11-21 kl. 08:12.
Citera
2018-11-21, 08:27
Medlem
LustigeLukass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niobium

Att du har svårt att se behovet och nyttan av ett hus säger nog mer om dig än det gör om DFS. Att bygga något gemensamt, skaffa en gemensam plats gör varenda grupp förutom då möjligen svenskar de senaste 20 åren. Allt ifrån kultplatser, kyrkor och monument till klubbhus, replokaler, stampubar eller en hyrd skrubb i en källare. Att ha en egen plats är oerhört viktigt inte bara för att man kunna ha möten eller på annat sätt träffas för aktiviteter utan det stärker gemenskapen på ett djupare plan. Att ha en egen plats är det naturliga och ser du dig runt så kommer du märka att alla grupperingar, bildade av etnicitet, intressen eller åsikter, strävar efter en egen lokal.
För några år sedan när Motgift forum fortfarande var öppet anordnades det en rad informella träffar runt om i landet och behovet och viljan att träffas visade sig vara stort. Folk reste långa sträckor bara för att få vara tillsammans några få timmar med andra likasinnade. Vänskapsband knöts och små grupper bildades. Nationella från samma stad, i några fall grannar, blev medvetna om varandra och blev vänner. Att det nu skapas ett Svenskarnas Hus där nationella kan träffas betyder oerhört mycket, nätverkandet kommer explodera i omfattning.
Senast redigerad av LustigeLukas 2018-11-21 kl. 08:30.
Citera
2018-11-21, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LustigeLukas
Att du har svårt att se behovet och nyttan av ett hus säger nog mer om dig än det gör om DFS. Att bygga något gemensamt, skaffa en gemensam plats gör varenda grupp förutom då möjligen svenskar de senaste 20 åren. Allt ifrån kultplatser, kyrkor och monument till klubbhus, replokaler, stampubar eller en hyrd skrubb i en källare. Att ha en egen plats är oerhört viktigt inte bara för att man kunna ha möten eller på annat sätt träffas för aktiviteter utan det stärker gemenskapen på ett djupare plan. Att ha en egen plats är det naturliga och ser du dig runt så kommer du märka att alla grupperingar, bildade av etnicitet, intressen eller åsikter, strävar efter en egen lokal.
För några år sedan när Motgift forum fortfarande var öppet anordnades det en rad informella träffar runt om i landet och behovet och viljan att träffas visade sig vara stort. Folk reste långa sträckor bara för att få vara tillsammans några få timmar med andra likasinnade. Vänskapsband knöts och små grupper bildades. Nationella från samma stad, i några fall grannar, blev medvetna om varandra och blev vänner. Att det nu skapas ett Svenskarnas Hus där nationella kan träffas betyder oerhört mycket, nätverkandet kommer explodera i omfattning.

Nästan alla människor har en bostad lägenhet eller hus vissa har större än andra. Dessa bostäder som folk redan använder och betalar för kunde användas för politiska och ideologiska sammankomster för ett fåtal personer, men det händer inte i speciellt stor utsträckning. Huvudsakliga problemet är att folk är osociala och inte bryr sig om att ta kontakt med andra människor. Mitt intryck att nationella är mer osociala än t.ex. vänstermänniskor.
Senast redigerad av niobium 2018-11-21 kl. 09:35.
Citera
2018-11-21, 15:58
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Eftersom Ingrid hoppade av Svegot så var det naturligt att hon hoppade av DFS eftersom de tre som är i centrum, Dan, Magnus och Conrad sitter i båda.

Vem anser att islam är en del av Sverige? Islam är en del av Sverige tyvärr men nationalister hoppas det ska upphöra att vara så.

Frågan är hur kristen Magnus är, kyrkan han fick pastorsbevis ifrån är väl någon ”kyrka” där man tillber rasen och inte gud?

Ingrid har väl inget engagemang i AfS, som vaddå isåfall? Svårt att tänka mig att de skulle släppa in henne där, annat än som medlem men det kan vem som helst bli. Min katt är medlem i AfS.

DFS är som folk är mest. Det är en del av dess styrka och charm. DFS-folket är inte läskiga utan ser ut som folk gör med allt vad det innebär av dålig klädsel etc men de är antagligen trevliga och avslappnade, de saknar NMRs stelhet och konformitet i utseende och åsikter, de saknar NAH’s pretentiöst välklädda och intellektuella stil. De är folkhemsnationalister helt enkelt, ser ut som en vanlig arbetare och beter sig som sådan. Läser antagligen inte för långa böcker och hänger inte så mycket i gymmet men vill något gott.
Ingrid C är registrerad och aktiv som aktivist i AfS nordvästra Skåne
Hon umgås med AfS styrelse
Citera
2018-11-21, 16:02
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Varför är det naturligt att Ingrid helt lämnar DFS när hon steg ner från styrelsen? Om hon tror på projektet, men vill jobba med något annat, kan hon ju fortfarande vara en betalande medlem som alla andra. Men uppenbarligen känner hon sig för fin för det, och kan bara vara medlem så länge som hon kan lyfta arvode.

---

Kort efter att Ingrid hoppade av DFS så lades det upp en bild på Twitter där hon sägs ha deltagit på ett aktivistmöte hos AFS: https://mobile.twitter.com/johanwadenback/status/1033407328303960064
Hon umgås med styrelsen i AfS
Citera
2018-11-21, 17:26
Medlem
Citat:
Visionen om dessa hus är att de skall tjäna som en härd, en eld att samlas kring, en trygg plats för vårt folk.

Hur var det med det där brandskyddet?
Citera
2018-11-21, 17:32
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
På Det fria Sveriges hemsida står det att en spännande hemlig gäst kommer att dyka upp på julbordet i Göteborg den 1 december. Vem tror ni det kan vara?
Kristoffer Hugin...?
Citera
2018-11-21, 17:57
Medlem
Är ni DfSare nöjda med det ni får för pengarna?
Jag blir förundrad.

Ni har samlat in 1 miljoner till ett hus, samt betalt in ca 2.4 miljoner i medlemsintäkter för DFS och SveGot (baserat på 1000 dubbelanslutna medlemar, eller 1000 medlemar DFS och Svegot vardera).

Så 3.4 miljoner, med insamlingen.
Domän-bedragaren köper ett ruckel till hus för 450 000 kr, alltså 13% av det ni har samlat in.

Sedan finns det 500 000 i kassan var det tror jag.
Då återstår 2 450 000 kr av intäkterna.

Var jävligt generös i kalkylen och räkna bort 450 000 kronor till för diverser middagar, luncher och resor (som medlemmarna faktiskt betalar själva, med lite subventioner).

Då återstår det miljonbelopp, pengar som gått till tre människor som arbetar heltid med DFS och främst SveGot.

Vad får ni för pengarna? Vad produceras egentligen.

En sketen, enormt marginaliserad cut-and-paste webtidning och poddar med ynka 2000-3000 spelningar.
Detta är det som tre, heltidsanställda lyckas åtstakomma.

Det är så låg produktivitet att det är rent skrattretande.
Hade pengarna i föreningen använts till riktig opinionsbildning, kampanjande och aktivism för svenskarnas intresse (vilket var hela poängen) hade man kunnat nå ut ofantligt många fler desperata, oroliga svenskar med sitt budskap.

Det här är ju bara en enda stor lekstuga.
Sedan sitter ni där i sekten och pekar finger och säger "ha ha, tji fick ni vi köpte ett hus!! Dan är bäst"....trots att han slängt er lite brödsmulor och köpt en risig fabrikslokal för 13% av de insamlade medlen.

Skulle inte bli det minsta förvånad om huset kostat mindre än vad Dan själv kostat DFS via korsfaktuering, flyttar, arvoden och annat mygel!

Hoppas någon får upp ögonen i alla fall.

Tyvärr är detta rätt dödfött, då de flesta fortfarande är fast i era drömmar om glänsande statyer och gula medlemskort!
Gundskolekalkyler baserade på siffror från Dan själv, hans historik som bedragare, konstuktionen med SveGot som bulvanföretag (man kan inte försörja TRE personer via en liten podd och websida med ett par tusen visningar...), det är inte intressant.
Tell me more lies Dan!
Citera
2018-11-21, 18:45
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Är ni DfSare nöjda med det ni får för pengarna?
Jag blir förundrad.

Ni har samlat in 1 miljoner till ett hus, samt betalt in ca 2.4 miljoner i medlemsintäkter för DFS och SveGot (baserat på 1000 dubbelanslutna medlemar, eller 1000 medlemar DFS och Svegot vardera).

Så 3.4 miljoner, med insamlingen.
Domän-bedragaren köper ett ruckel till hus för 450 000 kr, alltså 13% av det ni har samlat in.

Sedan finns det 500 000 i kassan var det tror jag.
Då återstår 2 450 000 kr av intäkterna.

Var jävligt generös i kalkylen och räkna bort 450 000 kronor till för diverser middagar, luncher och resor (som medlemmarna faktiskt betalar själva, med lite subventioner).

Då återstår det miljonbelopp, pengar som gått till tre människor som arbetar heltid med DFS och främst SveGot.

Vad får ni för pengarna? Vad produceras egentligen.

En sketen, enormt marginaliserad cut-and-paste webtidning och poddar med ynka 2000-3000 spelningar.
Detta är det som tre, heltidsanställda lyckas åtstakomma.

Det är så låg produktivitet att det är rent skrattretande.
Hade pengarna i föreningen använts till riktig opinionsbildning, kampanjande och aktivism för svenskarnas intresse (vilket var hela poängen) hade man kunnat nå ut ofantligt många fler desperata, oroliga svenskar med sitt budskap.

Det här är ju bara en enda stor lekstuga.
Sedan sitter ni där i sekten och pekar finger och säger "ha ha, tji fick ni vi köpte ett hus!! Dan är bäst"....trots att han slängt er lite brödsmulor och köpt en risig fabrikslokal för 13% av de insamlade medlen.

Skulle inte bli det minsta förvånad om huset kostat mindre än vad Dan själv kostat DFS via korsfaktuering, flyttar, arvoden och annat mygel!

Hoppas någon får upp ögonen i alla fall.

Tyvärr är detta rätt dödfött, då de flesta fortfarande är fast i era drömmar om glänsande statyer och gula medlemskort!
Gundskolekalkyler baserade på siffror från Dan själv, hans historik som bedragare, konstuktionen med SveGot som bulvanföretag (man kan inte försörja TRE personer via en liten podd och websida med ett par tusen visningar...), det är inte intressant.
Tell me more lies Dan!
Intressant kalkyl. Ska bli spännande att se bolagsrapporten när den kommer kring mars. Innan jag har fått se vart pengarna går (Dan har lovat att man ska kunna se vart varenda krona går) så vågar jag inte bli medlem. Som du belyser är det uppenbart något skumt på gång. Men om vi har tur så finns pengarna kvar som tillgångar i företaget... förlåt, jag menar föreningen.

Angående antalet medlemmar, så berättade Dan nyligen att de passerat 1200 medlemskort: https://www.instagram.com/p/BppAKJzFUCv/ Säkert har många avslutat sina medlemskap, men det ger i alla fall en indikation på hur många som är med. Alltså en siffra som stämmer överens med den som Dan vid andra tillfällen har sagt (kring/över tusen).
Citera
2018-11-21, 20:05
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Hon umgås med AfS styrelse
Fantastiskt att du har sådan insyn i AfS, inte nog med att du har insyn i deras medlemsregister, du har också insyn i AfS nordvästra Skånes göranden och låtanden och du vet även att berätta att Ingrid umgås med AfS styrelse.

Jag kan inte påstå att du har fel, den insynen har jag inte. Vad jag däremot kan konstatera är att AfS är ett öppet parti som vem som helst kan lösa medlemskap i och vem som helst kan gå på ett öppet partimöte och dela flygblad för partiet.

Jag tror att det förhåller sig exakt så, Ingrid har ett medlemskap i AfS och hon har gått på en flygbladsutdelning. Något mer tror jag inte att det är. Hon är inte aktivist i den meningen att hon inte innehar någon förtroendepost eller funktion och jag ställer mig väldigt tveksam till att hon umgås med styrelsen annat än på öppna partimöten där vem som helst kan gå fram och prata.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in