2018-11-18, 15:58
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Det är verkligen inget fel om Dan och Magnus kan leva på Svegot och DFS. Särskilt nu när de har ett hus att ombesörja renovering av samtidigt som de ska podda och organisera så är det rimligt att det finns två heltidstjänster för detta.

Dock: Om föreningen har 1200 medlemmar som betalar 100kr var så ger det en intäkt på 120 000kr/mån. Lägg därtill donationer och vad Svegot drar in. Frågan är då hur mycket de tar ut till sig själva? Vad är deras engagemang värt? Jag kan inte svara på den frågan men det bör naturligtvis öppet redovisas hur mycket som i slutändan hamnar i deras fickor. En sådan redovisning ska även inkludera tydligt sådana manövrar som överflyttning av poddutrustning (50 000kr för den där utrustningen?!) och så vidare.

Det finns en post för konsultarvoden i årsrapporten som man fick ta del av vid årsmötet. Mycket redovisas öppet och som jag tidigare har skrivit så har jag fått ut information om eg vart pengar har gått när jag bett om det. Har inte vart några problem. Gällande utrustningen var den värd mycket mer än så. Att då ge den kraftigt rabatterad till en förening, och inte bara äga det själv, finner jag heller inte skumt. Visst kunde de ha sålt delarna och fått mer pengar för det totalt till föreningen, men nu kommer de till bra användning och ger i det långa loppet mer värde till alla.

Vill notera att jag tycker man ska kritisera och kalla ut organisationer oavsett vem det är när de gör fel. Men just vissa punkter i kritiken mot DFS har fått sitt eget liv fast de var inte så konstiga från början. Men det är ju Flashback i en nötskal.
Senast redigerad av Leliana 2018-11-18 kl. 16:00.
Citera
2018-11-18, 16:57
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leliana
Gällande utrustningen var den värd mycket mer än så. Att då ge den kraftigt rabatterad till en förening, och inte bara äga det själv, finner jag heller inte skumt. Visst kunde de ha sålt delarna och fått mer pengar för det totalt till föreningen, men nu kommer de till bra användning och ger i det långa loppet mer värde till alla.
Jag tycker fortfarande att det är märkligt att begagnad poddutrustning kan kosta 50 000 kr. Jag har också svårt att se vad DFS har för behov av poddutrustning?
Citat:
Vill notera att jag tycker man ska kritisera och kalla ut organisationer oavsett vem det är när de gör fel. Men just vissa punkter i kritiken mot DFS har fått sitt eget liv fast de var inte så konstiga från början. Men det är ju Flashback i en nötskal.
Jag tycker att de flesta varit rätt nyanserade i sin kritik. Att jag kritiserar vissa saker innebär inte att jag tycker att personerna bakom DFS är dåliga människor och att Svenskarnas Hus är en dålig idé.
Citera
2018-11-18, 17:46
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Jag tycker fortfarande att det är märkligt att begagnad poddutrustning kan kosta 50 000 kr. Jag har också svårt att se vad DFS har för behov av poddutrustning?
Jag tycker att de flesta varit rätt nyanserade i sin kritik. Att jag kritiserar vissa saker innebär inte att jag tycker att personerna bakom DFS är dåliga människor och att Svenskarnas Hus är en dålig idé.
Enligt Dan var det väl ett riktigt kap med poddutrustning för endast 50 000 kr. Jag har för mig att han uppskattade värdet på sin egen utrustning till 100 000 kr. Men ingen annan medlem i föreningen har väl fått inventera utrustningen och fått se vad de har köpt? Så vi får väl bara lita på Dan att det var en bra affär som gynnar föreningens alla medlemmar...
Citera
2018-11-18, 21:47
Medlem
Lelianas avatar
Citat:
För utomstående till vissa hobbyverksamheter är det såklart märkligt. Jag förstår inte att folk lägger så mycket på djur och bilar, och många skulle inte förstå mina hobbys heller.

Antar att det är för att föreningen äger Svegot och all överskott går tillbaka till föreningen. Så då blir det en extra inkomst samt kanal utåt för föreningen. För detta behövs utrustningen. Finns väl någon podcast som förklarar relationen bättre än vad jag kan.

Citat:
Jo de flesta. Därför lägger jag mig i regel inte i. Diskussionstrådar är ju till för diskussioner. Ville bara notera det utifall att folk skulle misstolka eller tro annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Enligt Dan var det väl ett riktigt kap med poddutrustning för endast 50 000 kr. Jag har för mig att han uppskattade värdet på sin egen utrustning till 100 000 kr. Men ingen annan medlem i föreningen har väl fått inventera utrustningen och fått se vad de har köpt? Så vi får väl bara lita på Dan att det var en bra affär som gynnar föreningens alla medlemmar...
Eftersom jag har inte någon intresse eller förståelse för poddutrustning så har jag inte satt mig in i det. Sedan gavs det några exempel muntligt om jag minns rätt. Men som sagt, så borde det inte vara några problem att fråga efter den informationen om man vill ha det. Tillslut kommer vi ju till frågan om eget ansvar att faktiskt visa intresse och ta reda på sånt här än bara vänta på den.
Citera
2018-11-18, 22:43
Medlem
Citat:
Vad bra! Så varför klaga på att andra ev inte skulle göra det och om "olagligheter"?
Jag bor inte i Sverige. Jag betalar skatt där jag bor och nytjar resurser som skola, vård och omsorg.

Dan å andra sidan har importerat sin tyska fru och tyska ungar och sitter och beklagar sig över hur myndigheterna behandlar honom och hans importer, trots att han vare sig bott eller betalat skatt i Sverige på minst 10 år.
Det är väl en jävla skillnad?

Gällande "olagligheter" förstår jag inte vad du menar. För att jag inte betalar svensk skatt är det på något sätt acceptabelt att Dan begår fullständigt jäviga handlingar för att sko sig själv på den ideella förening han själv startat? You lost me...
Citat:
Har du redan glömt bort att Dan är inte den enda som inräknas som konsult? Sedan tillkommer här många andra påståenden att alla har nu egna bolag som de skor sig via.
Ingrid Carlqvist hade eget bolag hon med, Carlqvist media AB tror jag att det hette. Hon satt i styrelsen...
Citat:
Man undrar vem/vad du exakt är emot: Dan själv, hela styrelsen, uppbyggnaden av verksamheten...?
Dan i slutändan, då det är han som är hjärnan bakom det hela. Jag är övertygad om att det finns mängder med DFS-are som vill väl. Tyvärr så sitter domän-Dan där och skall sko sig själv med sina feta fingrar i syltburken.

Han är beviseligen en rejält ful fisk som hållit på med mycket skit innan. Jag menar man blir inte uthängd i Danska plus som bedragare med namn och bild bara för att de känner för det...
Citat:
För exempelvis är det inte alls konstigt att en nationell förening garderar sig mot infiltration av vänstern och ev kuppförsök.
Absolut inte. Men vem fan är det som säger att det är just Dan Eriksson, Magnus Söderman och NPC-CONRAD som skall sitta låsta i styrelsen?
Har man 1000+ medlammar så finns det garanterat bättre lämpade människor än dessa...

Citat:
Kan också notera att jag finner inte det konstigt eller fel att folk avlönas.
Suck samma halmgubbe som ältats i tråden i snart ett år.
Nej, jag har inga problem om folk avlönas för verksamhet de bedriver.
Jag har dock enorma problem med att Dan och company sitter och lyfter ospeccade konsultarvoden, tar betalt för flyttar etc. från en ideell förening som producerar väldigt lite.

De har haft mellan 3-5 anställda. Så många människor kan inte leva på en pissig liten ideell förening med ett par tusen medlemmar.

Det blir ingenting över till verksamheten.

Man hade för fan kunnat köpa två till liknande svenskarnas hus imorgon för de löne-(eller konsult och bluffakturering)kostnader man parastierat på från föreningen. Ingen insamling hade behövts...
Citat:
Likaså som jag är glad att Nya Tider anställer och ger lön.
Nya tider är inte en ideell förening...det är väl ett bolag som alla andra.
Dan får hemska gärna starta bolag och betala ut lön till sig själv och andra. Det är en helt annan femma.
Nu skall ANDRA människor in med resurers och han skall leka direktör.

Han kan närsomhelst lägga ner föreningen (som andra tidigare projekt) och ta precis alla resurser.
Är du bekväm med att bygga upp en förening under de omständigheterna, med husköp och medlemsintäkter i miljonklassen (som till största del förvisso äts upp av Dan, Magnus och NPC-Conrad)?
Citat:
Finner förövrigt inte att vår diskussion leder någonvart så blir det slut här är det inga problem för min del.
Surprise surprise.
Du har slängt halmgubbar och inte bemött ett enda argument sakligt utan bara viftat bort precis allting med rent hittepå.

Du har tillochmed försvarat Dans skenbyte med utrustning (som han själv använder fortfarande i hemmet) och hur föreningen betalade hans tyska familjs privata flytt till Sverige.

Sådana förmåner har inte ens många headhuntade mellanchefer i näringslivet. Men direktör Dan minsann...

Fine by be, fortsätt att betala in pengar till DFS och lev i er fantasivärld.
Ränderna går aldrig ur en tiger, en bedragare är en bedragare.
Citera
2018-11-18, 22:47
Medlem
Citat:
Eftersom jag har inte någon intresse eller förståelse för poddutrustning så har jag inte satt mig in i det. Sedan gavs det några exempel muntligt om jag minns rätt.

Praktexempel på en DFS-NPC.
Har ingen koll alls, men drar direkt sin lans för sektledaren och vänder alla taggar utåt.
Nej, skenbytet med utrustningen och ersättningen för flytten är ytterligare en mygelkonstruktion.

Det komiska är ju att den utrustningen är köpt av medlemskap och donationer till Motgift, ett projekt som Dan lovade dyrt och heligt skulle fortsätta vidareutvecklas.

Han packade ner utrustningen i lådorna när han flyttade till Sverige, packade upp dem i sitt nya hem och poddade på som vanligt, med 50 000 kronor mer på kontot.

Att folk inte bara accpetarar detta utan även försvarar det visar ju bara att folk är totalt bakom flötet..
Citera
2018-11-19, 09:04
Medlem
https://www.instagram.com/p/Bm29qE0F2lB/

Jag gissar på att 90% av männen på bilden är ensamstående och inte har några barn.
Citera
2018-11-19, 13:29
Medlem
Vredenselds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Praktexempel på en DFS-NPC.
Har ingen koll alls, men drar direkt sin lans för sektledaren och vänder alla taggar utåt.
Nej, skenbytet med utrustningen och ersättningen för flytten är ytterligare en mygelkonstruktion.

Det komiska är ju att den utrustningen är köpt av medlemskap och donationer till Motgift, ett projekt som Dan lovade dyrt och heligt skulle fortsätta vidareutvecklas.

Han packade ner utrustningen i lådorna när han flyttade till Sverige, packade upp dem i sitt nya hem och poddade på som vanligt, med 50 000 kronor mer på kontot.

Att folk inte bara accpetarar detta utan även försvarar det visar ju bara att folk är totalt bakom flötet..

Du som inte har någon insyn och inte vet vad du snackar om som är problemet. Medlemmarna fick rösta om föreningen skulle köpa denna utrustning för 50 000kr. "Ska vi köpa detta JA eller NEJ"

Det frågades vad utrustningen bestod av, har för mig att det var en längre utläggning av detta. Som sagt, medlemmarna hade full insyn i denna fråga, inget som Dan har smygit med. Fake news.

Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
https://www.instagram.com/p/Bm29qE0F2lB/

Jag gissar på att 90% av männen på bilden är ensamstående och inte har några barn.
Skulle du få ångest om jag säger att det är tvärtom?
Senast redigerad av Vredenseld 2018-11-19 kl. 13:31.
Citera
2018-11-19, 16:59
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredenseld
Du som inte har någon insyn och inte vet vad du snackar om som är problemet. Medlemmarna fick rösta om föreningen skulle köpa denna utrustning för 50 000kr. "Ska vi köpa detta JA eller NEJ"

Det frågades vad utrustningen bestod av, har för mig att det var en längre utläggning av detta. Som sagt, medlemmarna hade full insyn i denna fråga, inget som Dan har smygit med. Fake news.

Skulle du få ångest om jag säger att det är tvärtom?

Finns ju många människor som lyckas fiffla till sig pengar helt lagligt. T ex pyramidföretag som säljer luft (t ex onecoin där folk helt frivilligt betalar pengar för en påhittad kryptovaluta). Även om det är lagligt är det moraliskt förkastligt. Det är heller inte olagligt att med aggressiv försäljningsteknik sälja mobilabbonemang till gamla människor etc.

Men helt ärligt. Finner du det inte lite konstigt att Dan, som påpekats i tråden, "sålt" utrustning han använder till föreningen för 50 000 kr, flyttat dem från Tyskland till Sverige där han sen fortsätter att använda den och dessutom får betalt för det?.

Nåja, det är ju smart uppbyggt med ett medieföretag som ägs av föreningen. Hade varit betydligt svårare för dem att plocka ut lön/fakturera föreningen direkt. Nu görs det istället via ett bolag.
Citera
2018-11-19, 17:07
Medlem
Offerviljas avatar
På Det fria Sveriges hemsida står det att en spännande hemlig gäst kommer att dyka upp på julbordet i Göteborg den 1 december. Vem tror ni det kan vara?
Citera
2018-11-19, 17:08
Medlem
ArthurMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C

Men helt ärligt. Finner du det inte lite konstigt att Dan, som påpekats i tråden, "sålt" utrustning han använder till föreningen för 50 000 kr, flyttat dem från Tyskland till Sverige där han sen fortsätter att använda den och dessutom får betalt för det?.

Nåja, det är ju smart uppbyggt med ett medieföretag som ägs av föreningen. Hade varit betydligt svårare för dem att plocka ut lön/fakturera föreningen direkt. Nu görs det istället via ett bolag.
Jag tänker att det måste vara en stor mängd högteknologisk utrustning som kostar så mycket som 50 000kr begagnat. Säg att det är två datorer, ett mixerbord, två mikrofoner, dataskärmar osv....50 000kr? Seriöst? Jag kan inte branschen men begagnade teknikprylar med några år på nacken brukar väl inte ens vara värda hälften av sitt inköpspris? Var nypriset på grunkorna och mojängerna verkligen 100 000kr?
Citera
2018-11-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
På Det fria Sveriges hemsida står det att en spännande hemlig gäst kommer att dyka upp på julbordet i Göteborg den 1 december. Vem tror ni det kan vara?

Jag hoppas på betonghåltagare Jacobsson. (Böcker med rabatterat pris?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in