• 1
  • 2
2017-11-07, 20:52
Medlem
dumbuks avatar
Har absolut ingen koll på fonder, aktier och hur det beskattas, ja har helt enkelt inte koll på hela paketet.

Är ISK att föredra i mitt fall? eller hur hade ni gjort för att investera på lättast möjliga sätt? även med lägst risk, får jag en slant extra för mina pengar så är jag glad för dom ligger bara och sjunker i värde på en vanlig 0,60% sparkonto.

Om JA för ISK, vilka fonder är dom mest bombsäkra just nu och framöver? tacksam för all svar
Citera
2017-11-07, 21:04
Medlem
y.ys avatar
Handlar du bara fonder brukar banken skicka in skatten samt kontrollupgifter för deklarationen, är mest handel i aktier och andra instrument som blir svårare att deklarera.

ISK ska ge lägre skatt enligt nuvarande prognoser.
Citera
2017-11-07, 21:05
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Handlar du bara fonder brukar banken skicka in skatten samt kontrollupgifter för deklarationen, är mest handel i aktier och andra instrument som blir svårare att deklarera.

ISK ska ge lägre skatt enligt nuvarande prognoser.

Hur funkar det, läst på lite men förstod inte.
Allt jag förstått är att ISK är bekymmerfritt...antar jag?

Är det 1,25 skatt som gäller på hela insatsen + vinsten /år?
Citera
2017-11-07, 21:06
Medlem
Ratozs avatar
Ju lägre risk statistiskt ju lägre avkastning statistiskt. Om du inte vet vad du pysslar med och inte vet varför är ISK att föredra.

Vill du sänka risken brukar man rekommendera att räntefonder finns med i ägandet.
Citera
2017-11-07, 21:07
Medlem
Zoom008s avatar
Börja med att öppna ett ISK-konto och sätt in pengar. Sen kan du börja handla fonder och det bästa är om du startar med ett par indexfonder, Sverige och Global. Sen kan du sitta och kolla och jämföra i lugn och ro. Inga aktier eller fonder är "bombsäkra" men det är bara att följa med strömmen och aldrig drabbas av panik. Jag har haft fonder i Nordea sen 2008 ungefär då jag sålde en lägenhet med vinst. Det har gått ganska bra genom åren och numera får jag ingen panik för att det kan lysa rött ibland.

Om du har samma bank skulle jag kunna tipsa dig om några bra fonder och kan posta till dig. I alla fall som en hyfsad start och det är oftast mer spännande än att köpa lotter trots allt. I och med att jag sparat också under en period då det fanns möjligheter så har det blivit en slant. Glöm allt vad bankkonto heter då du lånar ut gratis till banken endast.
Senast redigerad av Zoom008 2017-11-07 kl. 21:24.
Citera
2017-11-07, 21:10
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
Hur funkar det, läst på lite men förstod inte.
Allt jag förstått är att ISK är bekymmerfritt...antar jag?

Är det 1,25 skatt som gäller på hela insatsen + vinsten /år?
När det gäller deklaration och sånt behöver du inte göra någonting. Man skattar någon procent eller mindre oavsett om det är vinst eller förlust. Ingenting som du kommer känna av. Absolut det bästa alternativet och speciellt som du saknar erfarenhet. Ungefär som ett bankkonto fast du köper fonder. Lätt som en plätt när du väl kommit in i systemet.
Citera
2017-11-07, 21:34
Medlem
lejongaddens avatar
Jag kan tycka ISK är dåligt eftersom som nybörjare gå man ofta minus. Gå du minus på ett ISK konto få du inte tillbaka ett öre av det du förlorat. Visst självklart gå man för vinst men gå du minus vilket är störst sannolikhet så bli det dyrare. Det finns en anledning varför staten vill ha ISK och det är för de förlora för mycket pengar. Mitt bästa tips är att inte bara gå in i det första du hittar, sannolikheten att du träffa akitens/fondens lägsta är ytterst liten. De som ha rasat mycket kan vara värt att sätta in pengar. Finns kungiga folk på twitter och andra facebook grupper. Glöm inte att de flesta skriver om akiter som de själva ha och ta allt med en nypa salt. Köp på dippen och aldrig något som redan stuckit iväg. Det är som ett gummiband, ju mer den spänns desto snabbare flyger den tillbaka.
Citera
2017-11-07, 21:53
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Jag kan tycka ISK är dåligt eftersom som nybörjare gå man ofta minus. Gå du minus på ett ISK konto få du inte tillbaka ett öre av det du förlorat. Visst självklart gå man för vinst men gå du minus vilket är störst sannolikhet så bli det dyrare. Det finns en anledning varför staten vill ha ISK och det är för de förlora för mycket pengar. Mitt bästa tips är att inte bara gå in i det första du hittar, sannolikheten att du träffa akitens/fondens lägsta är ytterst liten. De som ha rasat mycket kan vara värt att sätta in pengar. Finns kungiga folk på twitter och andra facebook grupper. Glöm inte att de flesta skriver om akiter som de själva ha och ta allt med en nypa salt. Köp på dippen och aldrig något som redan stuckit iväg. Det är som ett gummiband, ju mer den spänns desto snabbare flyger den tillbaka.
Det är ju samma fonder och aktier som du skulle köpa ändå och dom går ju ner lika mycket. Har haft ISK sen det startade och har sett både röda och gröna siffror. Om det bara gick ner skulle jag varit bankrutt. Dessutom så sparar man väl för att få avkastning på sikt då man inte kan bli "miljonär" på en vecka. Sen kanske man borde vara lite insatt och sprida risker samt ha lite koll. Det lär man sig om det finns intresse. Jag har bara bra erfarenhet och vet inte vad man skulle ha pengarna annars.
Senast redigerad av Zoom008 2017-11-07 kl. 21:58.
Citera
2017-11-07, 22:24
Medlem
Så här har jag uppfattat det hela: Eventuellt är ISK att föredra framför ett vanligt depåkonto ja, särskilt om man är lat eller helt sifferblind och samtidigt analfabet. Om ni ska spara i fonder alltså. Om vi handlar fonder via ett depåkonto så blir vi tvungna att själva deklarera visa uppgifter (på en särskild blankett kallad K4) sägs det. Detta trots att uppgifter skickas från banken/företaget som vi handlar hos till skatteverket. ISK funkar mer automagiskt, inget extra jobb vid deklaration.

(Själv tänkte jag vid nästa deklarationstillfälle testa att göra en avancerad deklaration av mitt spara-ihop-till-min-egen-begravning-fondsparande eftersom jag körde överkursen direkt som nybörjare, saknar ISK. Vi får se hur det går.)
Senast redigerad av MrNoShow 2017-11-07 kl. 22:27.
Citera
2017-11-07, 23:17
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Så här har jag uppfattat det hela: Eventuellt är ISK att föredra framför ett vanligt depåkonto ja, särskilt om man är lat eller helt sifferblind och samtidigt analfabet. Om ni ska spara i fonder alltså. Om vi handlar fonder via ett depåkonto så blir vi tvungna att själva deklarera visa uppgifter (på en särskild blankett kallad K4) sägs det. Detta trots att uppgifter skickas från banken/företaget som vi handlar hos till skatteverket. ISK funkar mer automagiskt, inget extra jobb vid deklaration.

(Själv tänkte jag vid nästa deklarationstillfälle testa att göra en avancerad deklaration av mitt spara-ihop-till-min-egen-begravning-fondsparande eftersom jag körde överkursen direkt som nybörjare, saknar ISK. Vi får se hur det går.)
Usch, jag blev trött bara av att läsa det du skrev om att behöva räkna och dona. Blanketter och sånt känns riktigt trist när man kan slippa. Hade depåkonto som nybörjare men har förträngt den deklarationen. Som normalsparare och icke aktiehaj kan jag inte se något annat alternativ än ISK. Kan bli en ståtlig begravning eller papplåda.
Citera
2017-11-08, 00:54
Medlem
Fast om du får stora förluster så kommer du nog ångra att du inte valde en vanlig aktie/fond-depå att investera ifrån.
Citera
2017-11-08, 04:38
Medlem
Zoom008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Fast om du får stora förluster så kommer du nog ångra att du inte valde en vanlig aktie/fond-depå att investera ifrån.
Den smällen tar jag. Varför sitta och betala 30% i skatt på vinster när man inte behöver? Om man inte tar några risker ska man ha ett bankkonto utan ränta. Hittills har det gått uppåt trots nedgång och uppgång genom åren. Det har gått ner rejält några gånger men efter en tid så går dom upp desto mer. Tyvärr säljer många när det börjar gå ner med stor förlust ibland istället för att invänta uppgången. Ganska vanligt och jag gjorde likadant i början ett par gånger.
Senast redigerad av Zoom008 2017-11-08 kl. 04:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in