Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-06, 20:55
  #1
Medlem
Hejsan! Sitter och funderar på att lära mig ett nytt språk i brist på annat..
Jag känner att 3 språk är aktuella, och som rubriken lyder så är det:
Ryska, Finska eller Tyska.
Varför just dessa? Jag tycker dem låter för jävla härliga.

Jag har inte så mycket insikt i något av ovanstående språk mer än några enstaka ord, så jag tänkte kolla med er, (Som möjligen provat på) vad ni tror?
Jag planerar inte att bli en raketforskare inom det nya språket, Kurs 1-2-3, inte fan vet jag. Där nånting iallafall.
Språk jag kan nu: Svenska (Modersmål) och Engelska.

Min svenska är inte heller helt perfekt, det vet jag. Så det behöver ni inte klaga på här.
Jag vet att det är olika från individ till individ med inlärning osv osv....
Jag ställer denna fråga för just dina åsikter och erfarenheter.

Ha det bäst och tack på förhand!

//Franalla~
Citera
2017-11-06, 20:56
  #2
Medlem
gato12s avatar
Tyska såklart. Tillhör ju samma språkfamilj som svenskan. Och engelskan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Germanska_språk
Citera
2017-11-06, 20:58
  #3
Medlem
oskichs avatar
Tyska, garanterat - 60/70% av ordförrådet är gemensamt med svenskan. Grammatiken kan vara lite knepig, men det är bara att traggla i sig...
Citera
2017-11-06, 20:59
  #4
Medlem
Utan tvivel tyska
Man förstår ju nästan vad dom säger ibland

Ryska och finska är ju helt åt helvete
Har du sett ett finsk ord? Typ 15 bokstäver långt och går inte att uttala
Ryska! har du sett hur dom skriver? och harklar och har sig, ne fifan det är nog inte lätt
Citera
2017-11-06, 21:00
  #5
Avstängd
Lättast är ryskan o tyskan. Tröskeln litet högre i ryskan pga kyriliska alfabetet.

Finskan är förbjudet att läras till utbölingar, i synnerhet till svennar.
Citera
2017-11-06, 21:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Tyska såklart. Tillhör ju samma språkfamilj som svenskan. Och engelskan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Germanska_språk

Citat:
Ursprungligen postat av oskich
Tyska, garanterat - 60/70% av ordförrådet är gemensamt med svenskan. Grammatiken kan vara lite knepig, men det är bara att traggla i sig...


Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Utan tvivel tyska
Man förstår ju nästan vad dom säger ibland

Ryska och finska är ju helt åt helvete
Har du sett ett finsk ord? Typ 15 bokstäver långt och går inte att uttala
Ryska! har du sett hur dom skriver? och harklar och har sig, ne fifan det är nog inte lätt

Där har ni en poäng, många ord känner man igen från svenskan.
Ryskan verkar ändå intressant, på nåt vis. Funderingen där är ju om alfabetet är apsvårt att lära sig.

Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Lättast är ryskan o tyskan. Tröskeln litet högre i ryskan pga kyriliska alfabetet.

Finskan är förbjudet att läras till utbölingar, i synnerhet till svennar.

Ja alfabetet ser ju ut som en bunt med krumelurer i ens ögon. Nyfiken blir man..
Ryska låter ju ( i mina öron) så jävla härligt på ett udda vis haha.
Citera
2017-11-06, 21:49
  #7
Medlem
Europes avatar
Tyska, helt klart. Jag kan förvisso finska, men endast att slipa upp finskan efter att inte ha använt det värst mycket senaste årtiondena lär bli ett större jobb än det hade varit att lära sig tyskan från grunden.
Citera
2017-11-06, 21:52
  #8
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSverige
Din lilla rasist, tänk på att vi Svennar sålde ditt skräpland till russia, för små-pengar!!!!!
Skönt att bli av den ryggsäcken, sen gav russia er friheten för 100 år sedan, deras tur att bli av ryggsäcken....
Soumi, ett enda stort skräpland,

Det stavas Suomi...och ni sålde inget, ni torskade.

För övrigt kan finska verka rätt krångligt till en början, men när man får koll på alla kasus och bokstäver är det inte så svårt som det först verkar. Det kan dessutom vara bra att kunna ifall man skulle råka tröttna på att vara finansiär och tjänare åt halva mellanöstern men fortfarande vill bo i ett land med typ svenskt socialskydd fast utan köerna i sjukvården, överhettad bostadsmarknad och kriminalitet och segregation.
Citera
2017-11-06, 21:57
  #9
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Tyska, helt klart. Jag kan förvisso finska, men endast att slipa upp finskan efter att inte ha använt det värst mycket senaste årtiondena lär bli ett större jobb än det hade varit att lära sig tyskan från grunden.

Ei oo kiinni hiomisesta vaan puhumisesta. (Det är inget slipjobb utan ett snackjobb)
Citera
2017-11-06, 22:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Tyska, helt klart. Jag kan förvisso finska, men endast att slipa upp finskan efter att inte ha använt det värst mycket senaste årtiondena lär bli ett större jobb än det hade varit att lära sig tyskan från grunden.

Haha men fyfan! Kan det vara så illa? Lät ju inte så jävla lovande haha!
Citera
2017-11-06, 22:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Det stavas Suomi...och ni sålde inget, ni torskade.

För övrigt kan finska verka rätt krångligt till en början, men när man får koll på alla kasus och bokstäver är det inte så svårt som det först verkar. Det kan dessutom vara bra att kunna ifall man skulle råka tröttna på att vara finansiär och tjänare åt halva mellanöstern men fortfarande vill bo i ett land med typ svenskt socialskydd fast utan köerna i sjukvården, överhettad bostadsmarknad och kriminalitet och segregation.

Ja nu från scratch är ju alla ord och meningar man ser totalt kaos. Haha!
Finskan är ju något man förmodligen skulle kunna få användning sig av i Sverige också.
Man stöter ju ganska ofta på en finne då och då... Mer sällan ryssar och tyskar.

Off topic: Du har en poäng där, lite därav att finskan var 1 av 3 språk som jag väljer mellan.
Alternativt åka till Ryssland köpa billig vodka och supa ihjäl sig, eller åka till Tyskland och jucka ihjäl sig med en avdankad gammal porrskadad tant.
Men man vill ju ändå kunna fråga var djurkyrkogården ligger, köpa en hamburgare eller kunna ringa efter sotaren..
Citera
2017-11-06, 22:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Har du sett ett finsk ord? Typ 15 bokstäver långt och går inte att uttala

Finskan uttalas ju precis som den stavas, till skillnad från till exempel svenskan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback