2017-11-02, 20:07
Medlem
Hej Allihoppa, jag är nytt här och ursäktar min svenska. Jag har bott i Sverige cirka 5 år men fick inte riktigt utbuildning om svenska från början. Gick till SFI efter ett och halv år efter jag borde här och träffade inte så många svenska heller. Jag känner att det blir lite svart att prata med någon skanska,speciellet borde jag i en liten by.

Eftersom flyttade till större stad,jag fick ett jobb och jobbade mycket men mest som jag jobbade själv i en butik.Jag träffade kunder men pratade lite saker och de förstade av mig som utlandska. Jag var besviken hela tiden och ville lära mig hela tiden och ville förbättra. Det handlade som tuft liv för mig. Jag och andra invändrare har olika berrättelse. Jag förstår mer om detta. JA, det var en historia.

Sen började jag att studera på komvux,någon vän hjälpade mig och berrätade för mig om att hur kan man änsoka om studie sont. Under den tiden,jag jobbade först i restuarang här och där hela tiden.Jag var inte fastanställade,bara flytta,samma som flytta hem.Men jag var eller är förtfarande en ung tjej,jag vill hålla fina kläder,laga mat men det bara ser ut jätte svårt för mig.Det var ju bra med utbuildning här få fick jag gratis utbuildning och jobbade som servis.Ibland eller mest hade jag inte så många timmar för anställd då blir det jätte svårt. Jag träffade en kille online och han förståde inte mitt liv från början. Jag kämpade mycket mellan det och jobb och studie. För ett tag jag var helt arbetslös och berrätade till AF och de fixade ett utbuildning inom kock och restuarang. Jag träffade massor folk där men jag hade ingen bidrag då måste jag jobbar. Jag gick till skolan cirka 10 timmar där och hittade deltid jobb i restuarang samtidigt. Jag var jätte spännd hela tiden för liv(hjära vill ha tips från annan utlandsk, jag var ensamt och har inget släktingar heller.)

Efter ett tag kunde jag inte försätta med detta för att jag förtfarande måste sluta svenska och engelska på komvux på distanskur. Jag kännade att det kock är ingenting för mig,men det utbuildning är jätte advancerade på många sätt. Det lärt mig mycket svenska ochså. Jag inse att jag måste ha mycket kundskap av svenska.Gick jag tillbaka till komvux men ansökt jag till riktigt skola istället av distans kurs. Sen fick jag min universitet papperna delvis färdigt från UHR den bedömmning.

Jag studerar nu på en yrkeshögskolan men det har inget felt på den utbuildning,lärare och skolan. Men jag är förtfarande besviken. Jag kanske är Dum PÅ Språk MEN JAG ÄR INTE DUM PÅ HUVUD!!!!
Det hänt många gånger i gruppsarbet.Alla andra trorde att jag är bara lite asiatisk tjej, jag vet ingenting,ni är så dumma och fättiga.Ni vet ingenting. Det alltid händlade som, när jag har en ide och de andrar bara ignorerar. Jag försöker att fixa det,försöker att bli bättre på svenska,försket att lyssna på er,försöker att läsa,,,,,,,,,, Jag vet att det funka inte med engelska här men ursäkta,jag studerade ett annant språk. Jag kännade lite mobbed i skolan när andra ville inte prata med mig eller jag vet inte.

Jag är lite rädd nu. Jag är inte smartast men jag gör min bäst. Det är så svenska vill inte lära sig att acceptera utlandsk även alla erkänner inte så. Jag är rädd för att vi söker för praktik plats. Jag vet inte om att jag kan inte prata svenska,vad ska jag göra ?????Jag vill inte jobba bara i restuarang men jag sökt många annant typer av jobber. Jag fick inte. Jag vet inte hur behandlar om min situation.....

Vad tänker ni ???
Citera
2017-11-02, 20:53
Medlem
Det blir nog en sväng tillbaka till SFI om du ska landa ett jobb om jag vara fullt ärlig!

Du har aldrig funderat på att kanske ta ett jobb på en Thai massage salong?
Citera
2017-11-02, 21:15
Medlem
RadikalFails avatar
Helt klart måste du gå någon slags kurs i svenska om du ska ens kunna göra dig förstådd i tal ock skrift.
Om jag hade exempelvis hade bott i Thailand så hade jag försökt göra allt i min makt att lära mig språket, grammatik och skriva. Innan jag ens gick utbildning.

Hur gör du på fritiden? Umgås du med bara dom som pratar thai? Läser du böcker? Ser du på program på svenska på tv?

Det är sådana saker som kan underlätta för dig att lära dig språket.
Citera
2017-11-02, 21:19
Medlem
Du måste nog försöka umgås med svenskar mer. Det är säkert jättesvårt att komma in i smeten bland svenskar men jag tror de flesta är pratglada om du tar initiativet först.

Syftet är så klart att din svenska ska bli bättre. Just nu är den svår att förstå. Säkert enklare när du pratar förvisso.

Gå med i en förening som sysslar med nåt du gillar. Där kan du lära dig mycket inom språket.
Citera
2017-11-02, 21:32
Medlem
Demetrioss avatar
Tack piggy lilla, du höjde lite mitt självförtroende. Nu ser jag att mitt svenska är inte som det värsta på FB.
Men kanske är du mästare i engelskan? Då borde du söka något inom det där området där engelska krävs framförallt.
Citera
2017-11-02, 21:47
Medlem
daskapitans avatar
Svenska är inte ett lätt språk att lära sig, säkert. Och det säger jag som är född i landet... Bott utomlands i många år och att försöka förklara svensk grammatik till mitt ex var inte så lätt.
Men,
du verkar vara en person som "tar tag i saker" och vill framåt. Då är du halvvägs.
Tycker din svenska är bra ändå och som någon annan skrev så blir den bättre genom att umgås med svenskar, läsa och titta på svensk media...
Fast nu är jag lite av en "lögnare". Den biten klarar jag knappt av själv pga. All the bullshit...
Särskilt media.
Flashback är ett " andningshål" för mig.
Lycka till
Mvh
Citera
2017-11-02, 22:12
Bannlyst
Felstavningarna är inte av det slag man brukar se hos folk som varit på SFI. Sen så lade jag märke till en liten detalj
"Sen började jag att studera på komvux"
För att kunna gå vidare från SFI till Komvux så måste du erlägga prov och få dem godkända, muntliga som skriftliga, det läggs mycket tid på just att man skriver olika historier som informella och formella brev, så att ha så konstiga och så många skrivfel är uteslutet att man får godkänt, så sorry inte en snygg trolltråd alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Det blir nog en sväng tillbaka till SFI om du ska landa ett jobb om jag vara fullt ärlig!
Du har aldrig funderat på att kanske ta ett jobb på en Thai massage salong?
Thailändskor stavar inte fel på det sättet TS gör.
Senast redigerad av beaver_se 2017-11-02 kl. 22:14.
Citera
2017-11-02, 22:31
Medlem
Detta var nog den tråkigaste trolltråd jag läst. Fantasilöst och jävligt löjligt. Blev bara pinsamt
Citera
2017-11-02, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
sorry inte en snygg trolltråd alls.

Jag tyckte den var rätt bra, jag ger den 3 troll av 5 möjliga. Hade nog svalt den om det inte varit för de kritiska kommentarerna (plus ”Inlägg: 1”).

Några tankar om syftet? Socialt experiment kring hur en sympatisk invandrartjej (vänlig liten asiatisk ung dam som gärna vill bli bättre på svenska) blir bemött på Flashback?
Citera
2017-11-03, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Felstavningarna är inte av det slag man brukar se hos folk som varit på SFI. Sen så lade jag märke till en liten detalj
"Sen började jag att studera på komvux"
För att kunna gå vidare från SFI till Komvux så måste du erlägga prov och få dem godkända, muntliga som skriftliga, det läggs mycket tid på just att man skriver olika historier som informella och formella brev, så att ha så konstiga och så många skrivfel är uteslutet att man får godkänt, så sorry inte en snygg trolltråd alls.

Thailändskor stavar inte fel på det sättet TS gör.
möjligt att det är en troll tråd, min första tanke. Dock förstår jag inte anledningen men det är väl därför det kallas troll. Lite nyfiken på hur du vet hur de stavar, 1 eller alla? Jag har bott i Thailand några år och haft flickvänner längre tid. A skilde sig rätt stort från B vad gällde svenska och vilja lära sig. Det finns ingen "norm" som du möjligtvis skulle känna till.
Citera
2017-11-03, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
möjligt att det är en troll tråd, min första tanke. Dock förstår jag inte anledningen men det är väl därför det kallas troll. Lite nyfiken på hur du vet hur de stavar, 1 eller alla? Jag har bott i Thailand några år och haft flickvänner längre tid. A skilde sig rätt stort från B vad gällde svenska och vilja lära sig. Det finns ingen "norm" som du möjligtvis skulle känna till.
Har varit med Thailändskor både lågutbildade från "risfälten" som högutbildade från Bangkok, du hör tydligt vilka ord de har svårt med pga att vi ljudar på helt andra sätt här, likaså har vi svårt med att ljuda rätt på Thailändska eller Kinesiska.
Har du Thailändska som modersmål så blir det inte dessa ord TS tar upp som du har svårighet med att stava, det har jag själv sett från fruns SFI när hon gick där, samt att jag har (tyvärr) fått traggla med så kallande Syrier och de har lite andra problem med uttal och stavning. Det som man ser hos TS verkar mer vara nån MP hen som försöker stava fel med Svenska som modersmål. Det har ju kommit mer politiskt folk hit till forat och man kunde läsa om i andra medier att de skulle ge sig på alternativmedia för att påverka även där, så även här inne. Tycker dock MP S V L ungdomsförbund kan skaffa ett eget forum.
Citera
2017-11-03, 09:59
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pigpigpiggy
Hej Allihoppa, jag är nytt här och ursäktar min svenska. Jag har bott i Sverige cirka 5 jag gratis utbuildning MEN JAG ÄR INTE DUM PÅ HUVUDET

Vad tänker ni ???
Jag tänker att du är DUM PÅ HUVUDET. Varför kom du till Sverige? Vad tänkte du tillföra? Lär dig språket, skaffa ett jobb, skärp dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in