2017-11-03, 10:09
Medlem
Aldrig utbildade som massör. Inte från Thai heller. Slutade sfi inom 6 månader. Behöva inte gå dit igen. Jag skrev som plugga i komvux. Hade utbuildning som barchelor redan, tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Det blir nog en sväng tillbaka till SFI om du ska landa ett jobb om jag vara fullt ärlig!

Du har aldrig funderat på att kanske ta ett jobb på en Thai massage salong?
Citera
2017-11-03, 13:34
Medlem
absques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pigpigpiggy
Aldrig utbildade som massör. Inte från Thai heller. Slutade sfi inom 6 månader. Behöva inte gå dit igen. Jag skrev som plugga i komvux. Hade utbuildning som barchelor redan, tack!

Duger inte restaurangbranschen så kanske testa städ istället? Finns inte så mycket för outbildade som inte behärskar språket. Redan svårt hitta jobb som inte kräver utbildning även som svenska. Kolla om arbetsförmedlingen har något att erbjuda. Har själv fått jobb genom en kortare praktik.. Har ingen fullständig gymnasieutbildning men tjänar ändå OK nu.
Citera
2017-11-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pigpigpiggy
Hej Allihoppa, jag är nytt här och ursäktar min svenska. Jag har bott i Sverige cirka 5 år men fick inte riktigt utbuildning om svenska från början. Gick till SFI efter ett och halv år efter jag borde här och träffade inte så många svenska heller. Jag känner att det blir lite svart att prata med någon skanska,speciellet borde jag i en liten by.

Eftersom flyttade till större stad,jag fick ett jobb och jobbade mycket men mest som jag jobbade själv i en butik.Jag träffade kunder men pratade lite saker och de förstade av mig som utlandska. Jag var besviken hela tiden och ville lära mig hela tiden och ville förbättra. Det handlade som tuft liv för mig. Jag och andra invändrare har olika berrättelse. Jag förstår mer om detta. JA, det var en historia.

Sen började jag att studera på komvux,någon vän hjälpade mig och berrätade för mig om att hur kan man änsoka om studie sont. Under den tiden,jag jobbade först i restuarang här och där hela tiden.Jag var inte fastanställade,bara flytta,samma som flytta hem.Men jag var eller är förtfarande en ung tjej,jag vill hålla fina kläder,laga mat men det bara ser ut jätte svårt för mig.Det var ju bra med utbuildning här få fick jag gratis utbuildning och jobbade som servis.Ibland eller mest hade jag inte så många timmar för anställd då blir det jätte svårt. Jag träffade en kille online och han förståde inte mitt liv från början. Jag kämpade mycket mellan det och jobb och studie. För ett tag jag var helt arbetslös och berrätade till AF och de fixade ett utbuildning inom kock och restuarang. Jag träffade massor folk där men jag hade ingen bidrag då måste jag jobbar. Jag gick till skolan cirka 10 timmar där och hittade deltid jobb i restuarang samtidigt. Jag var jätte spännd hela tiden för liv(hjära vill ha tips från annan utlandsk, jag var ensamt och har inget släktingar heller.)

Efter ett tag kunde jag inte försätta med detta för att jag förtfarande måste sluta svenska och engelska på komvux på distanskur. Jag kännade att det kock är ingenting för mig,men det utbuildning är jätte advancerade på många sätt. Det lärt mig mycket svenska ochså. Jag inse att jag måste ha mycket kundskap av svenska.Gick jag tillbaka till komvux men ansökt jag till riktigt skola istället av distans kurs. Sen fick jag min universitet papperna delvis färdigt från UHR den bedömmning.

Jag studerar nu på en yrkeshögskolan men det har inget felt på den utbuildning,lärare och skolan. Men jag är förtfarande besviken. Jag kanske är Dum PÅ Språk MEN JAG ÄR INTE DUM PÅ HUVUD!!!!
Det hänt många gånger i gruppsarbet.Alla andra trorde att jag är bara lite asiatisk tjej, jag vet ingenting,ni är så dumma och fättiga.Ni vet ingenting. Det alltid händlade som, när jag har en ide och de andrar bara ignorerar. Jag försöker att fixa det,försöker att bli bättre på svenska,försket att lyssna på er,försöker att läsa,,,,,,,,,, Jag vet att det funka inte med engelska här men ursäkta,jag studerade ett annant språk. Jag kännade lite mobbed i skolan när andra ville inte prata med mig eller jag vet inte.

Jag är lite rädd nu. Jag är inte smartast men jag gör min bäst. Det är så svenska vill inte lära sig att acceptera utlandsk även alla erkänner inte så. Jag är rädd för att vi söker för praktik plats. Jag vet inte om att jag kan inte prata svenska,vad ska jag göra ?????Jag vill inte jobba bara i restuarang men jag sökt många annant typer av jobber. Jag fick inte. Jag vet inte hur behandlar om min situation.....

Vad tänker ni ???

PLUS: Asia är stortt,jag kommer inte ifrån thai,tyvärr. Rekommentera inte som massiör jobb till mig.Jag aldrig utbuildra som massiör.
Jag jobbade först år inom import och export i Stockholm.Jag har jobbat i avdelning som exportera saker till utomland under universitet tiden. Jag jobbade som lärare,tolk också. Jag studerade engelska kanske kan inte jämt för med native speaker nivå. Jag sökt om master program här men bara sakna gör bedömning av betyg av alla kurs underuniversitet då fick jag inte behögrig till master program i LUND universitet. J ag tror att det bli nästa år, jag skall göra alla papperna färdigt och änsöka till Malmö eller Lund.
Citera
2017-11-03, 16:07
Medlem
Är det kul?
Jag vill inte spandera tid att svara till dig som beskriva sjävl som extreme dum på huvud!
Är det ingen vill titta på dig och du kan endå snacka skit online??????

Citat:
Ursprungligen postat av absque
Duger inte restaurangbranschen så kanske testa städ istället? Finns inte så mycket för outbildade som inte behärskar språket. Redan svårt hitta jobb som inte kräver utbildning även som svenska. Kolla om arbetsförmedlingen har något att erbjuda. Har själv fått jobb genom en kortare praktik.. Har ingen fullständig gymnasieutbildning men tjänar ändå OK nu.
Citera
2017-11-03, 16:09
Medlem
Hej jag aldrig utbuildrar mig som massiör då tyvärr. Jag pluggade någont helt annat under universitet tiden.
Jag klart med SFI inom 6 månader och nu är jag i komvux men förtfarande vill bli bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Det blir nog en sväng tillbaka till SFI om du ska landa ett jobb om jag vara fullt ärlig!

Du har aldrig funderat på att kanske ta ett jobb på en Thai massage salong?
Citera
2017-11-03, 16:12
Medlem
Hej jag hade funderat innan jag tog den kurs. Men den yrkeshögskola krävs bara mitt nivå av svenska ,mate och engelska,därför väljade jag,samma som andra svenskar söker den utbuildning.
Jag hänger inte så mycket med folk som kommer samma från mitt land.
Jag tänker att du ger mig flera bra tips spm titta mer på tv program och läsa mer.
Tack för det !
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Helt klart måste du gå någon slags kurs i svenska om du ska ens kunna göra dig förstådd i tal ock skrift.
Om jag hade exempelvis hade bott i Thailand så hade jag försökt göra allt i min makt att lära mig språket, grammatik och skriva. Innan jag ens gick utbildning.

Hur gör du på fritiden? Umgås du med bara dom som pratar thai? Läser du böcker? Ser du på program på svenska på tv?

Det är sådana saker som kan underlätta för dig att lära dig språket.
Citera
2017-11-03, 16:16
Medlem
Javisst måste man umgår mer med svenskar om vi vill lära mer svenska.Jag har min kille och pratar hela tiden svenska men vi träffar ibland och textar mer på svenska.
Jag försäker att komma till flera men tänka är, jag träffar inte så många på arbetsplats och vet inte riktig att hur kan man skaffa mer svenska vänner. Prata om värför jag skrev den för att,jag känner att det är svart i skolan.Massor vill inte. jag ska försäka mer,tack så mycket för den tips.
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Du måste nog försöka umgås med svenskar mer. Det är säkert jättesvårt att komma in i smeten bland svenskar men jag tror de flesta är pratglada om du tar initiativet först.

Syftet är så klart att din svenska ska bli bättre. Just nu är den svår att förstå. Säkert enklare när du pratar förvisso.

Gå med i en förening som sysslar med nåt du gillar. Där kan du lära dig mycket inom språket.
Citera
2017-11-03, 16:21
Medlem
My spoken english is lot better than written english. We studied sevreal years at school and also i worked with foreigners most of time,so i can speak more. Compared with my mother language,i alsways think it is not easy to change the thinking when you use the grammar. Because i never really lived in a english speaking country, so language is a big challenge when i live abroad.
Jag alltid säger att min svenska är där och jag varit i skolan gangska kort tid.Jag jobbade först år men helt användade engelska sen efter ett år till gick jag till sfi....... Nu pluggar mer och mer. Hoppas at min svenska och engelska kan vara i höre nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Tack piggy lilla, du höjde lite mitt självförtroende. Nu ser jag att mitt svenska är inte som det värsta på FB.
Men kanske är du mästare i engelskan? Då borde du söka något inom det där området där engelska krävs framförallt.
Citera
2017-11-03, 16:27
Medlem
Jag tänker att det aldrig lätt med annant språk speciell för vuxnan. Ja,jag håller mycket med dig som grammatik är jätte svårt!
Ja,jag är inte så ung och mot min 30 nu. Jag funderar mycket på min främtid nu. Jag komma till Sverige när jag var ung och hade inte tänkt så mycket på den tiden. Nu kan jag tänka.
Jag var medlem här länge sen när jag ville säga någont innan men aldrig gjorde, men nu...... Alla behöver POCKER FACE i sitt liv,det är jätte vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av daskapitan
Svenska är inte ett lätt språk att lära sig, säkert. Och det säger jag som är född i landet... Bott utomlands i många år och att försöka förklara svensk grammatik till mitt ex var inte så lätt.
Men,
du verkar vara en person som "tar tag i saker" och vill framåt. Då är du halvvägs.
Tycker din svenska är bra ändå och som någon annan skrev så blir den bättre genom att umgås med svenskar, läsa och titta på svensk media...
Fast nu är jag lite av en "lögnare". Den biten klarar jag knappt av själv pga. All the bullshit...
Särskilt media.
Flashback är ett " andningshål" för mig.
Lycka till
Mvh
Citera
2017-11-03, 16:31
Medlem
Jag erkänner att jag gör massor felt men under den SFI tiden,jag fick själv studie och jag blandade med engelska hela tiden. Jag förstår mycket nu att jag behöver stava rätt när jag pluggar i yrkeshögskola.

Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Felstavningarna är inte av det slag man brukar se hos folk som varit på SFI. Sen så lade jag märke till en liten detalj
"Sen började jag att studera på komvux"
För att kunna gå vidare från SFI till Komvux så måste du erlägga prov och få dem godkända, muntliga som skriftliga, det läggs mycket tid på just att man skriver olika historier som informella och formella brev, så att ha så konstiga och så många skrivfel är uteslutet att man får godkänt, så sorry inte en snygg trolltråd alls.

Thailändskor stavar inte fel på det sättet TS gör.
Citera
2017-11-03, 16:32
Medlem
Tack för du läser!

Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Detta var nog den tråkigaste trolltråd jag läst. Fantasilöst och jävligt löjligt. Blev bara pinsamt
Citera
2017-11-03, 16:36
Medlem
Alla är olika och alla ser olika perspektivar. Jag är redan förbereda att lyssa och se om hur folk irritera.
Alla kan ha sin egen åsikt men kanske vi behöver inte bedömma.
Men stor tack för att ge mig positivt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Jag tyckte den var rätt bra, jag ger den 3 troll av 5 möjliga. Hade nog svalt den om det inte varit för de kritiska kommentarerna (plus ”Inlägg: 1”).

Några tankar om syftet? Socialt experiment kring hur en sympatisk invandrartjej (vänlig liten asiatisk ung dam som gärna vill bli bättre på svenska) blir bemött på Flashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in