• 6
  • 7
2017-11-07, 17:39
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det kan utgöra förtal. Frågan var mer vad det är för vettigt med det, om det leder till att nätet censureras? Märk väl att det i det här fallet enligt uppgift inte dömts för förtal utan för brott mot personuppgiftslagen.

Ja, alla lagar som berör olika begränsningar i yttrande/åsikts/osv-frihet är ju potentiellt problematiska och bör handskas med varsamhet. Skulle jag gissa så går trenden åt att denna lagen används mer och mer för att just censurera, och det är ju såklart inte bra. Men folks individuella rättigheter, får ju inte gå ut över andras individuella rättigheter. Och jag sympatiserar ändå med din rätt att slippa få en massa affischer uppsatta med ditt brottsregister, så ärligt talat så tycker jag den lagen är bra. Bra men svår. För skulle det i någon kontext fylla ett syfte att dela dessa uppgifter offentligt, så bör en privatperson ha större utrymme att göra det än t.ex. media.
Min individuella rättighet att berätta för folk att du är dum i huvudet står över din rätt att slippa få det sagt om dig. Men jag tycker inte att jag ska ha rätt att på något slags systematiskt sätt sprida information om dig öppet i samhället i syfte att misskreditera.
Jag förstår hur det kan vara svårt att formulera en lag på det sättet, och jag förstår hur det kan vara problematiskt med en sådan lag som med tiden kan förändras för att inskränka i yttrandefrihet och sådant. Men ärligt talat så ser jag nog ändå att denna tolkningen funkar hyffsat idag.

Skulle denna lagen tolkas annorlunda, där man använder den för att begränsa, jag vet inte vad vi ska kalla det, men "konstruktiv yttrandefrihet", då är det bättre om lagen försvinner så alla kan misskreditera alla bäst de vill. Yttrandefriheten är viktigare än folks känslor.
Samtidigt så tycker jag det är bra att man försöker komma åt sådana saker som jag pratar om, som att sprida sann information offentligt som är skadligt för personen. Det är ju fyllt med massor med andra problem som kan begränsa yttrandefriheten det också.

Det primära målet är så mycket konstruktiv yttrandefrihet som möjligt. Total yttrandefrihet är bättre än en "balanserad" yttrandefrihet om vi inte kan hålla den balanserad utan att man börjar inskränka på debattklimatet, men skulle man lyckas balansera så vore det bäst, vilket jag inte tycker man kan idag.
De flesta yttrandefrihetsförespråkare ogillar HMF-lagen, mig själv inkluderat, eftersom denna används för att stoppa spridning av åsikter. Det är så långt ifrån okej det bara kan bli. Men hade lagen om HMF endast berört att man inte får kalla någon svart för "neger" så hade jag accepterat den lagen, precis som andra lagar om kränkningar. Precis som en lag som hindrar mig från att ge dig en massa problem utan balanserad proportionalitet till vad du gjort, tycker jag också är bra.

Så leder det till att internet censureras så är det inte okej. Går det att balansera med kränkningslagar och liknande så tycker jag det är bättre än total yttrandefrihet, men går det inte att balansera så är total yttrandefrihet bäst.

Ja, personuppgiftslagen är ju en sådan begränsning i yttrandefriheten som jag kan tycka är okej. Läs "kan tycka". Någon ska inte få sätta upp en affisch på mitt ansikte och mitt potentiella brottsregister om jag har något, tillsammans med mina potentiella barns hemadress. Du håller väl med om att några sådana begränsningar är önskvärda? Individuella rättigheter och skydd måste finnas mot massan.
Däremot kan det vara okej om det är relevant, och jag är privatperson.
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-11-07 kl. 17:42.
Citera
2017-11-08, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Ja. Jag anser det vara ett integritetsproblem
Ja, jag kan hålla med dig här.
Citera
2017-11-08, 11:56
Bannlyst
Märkligt, jag ser 4 citeringar jag inte svarat på men jag ser inga rader under "klockan" som jag inte svarat på. Jag kan alltså inte svara på alla frågor för jag ser dem inte. Lite tråkigt för jag tycker alla här uppträtt väldigt bra.
Citera
2017-11-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Personuppgifter är offentliga och finns på ratsit, i de flesta fall. Det är en ickefråga. Om Anders Andersson i Katthult kör på mig nämner jag det på nätet om jag vill eftersom det är sant och relevant. Domstolar skall fullständigt strunta i det och ägna sig åt sin uppgift, vilket i tilltagande grad tydligen är att vara åsiktspoliser på Facebook och trakassera enskilda brottsoffer som återger sanna fakta, högst antagligt pga impotens angående att ägna sig verklig brottslighet och politisk bias, men som inte borde vara det.

Enstaka uppgifter av det här slaget faller under undantaget för medborgarjournalistiki PUL, något som Kalmar tingsrätt förstås högaktningsfullt struntar i som de obehagliga censursvin de är. Antagligen sitter också lagmannen fru och jagar oliktänkande på Facebook med #jagärhär.

Du verkar helt ha missat poängen att det du skriver publikt på internet kommer leva under väldigt lång tid, även om "fakta" ändras med mer information i framtiden.

Det är hela kärnan i att det inte funkar att låta vem som helst skriva vad som helst på internet. Måste finnas en gräns för förtal och hur du får bete dig mot andra människor i samhället.

Spelar ingen roll om du tror att du kan skriva rättfärdigt och hålla dig till "fakta". Det går inte helt enkelt att vara vattentät och ingen råkar illa ut.
Citera
2017-11-08, 14:14
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbagged
I det här fallet så var det inget rådjur på vägen som ställde till med en olycka, i det här fallet var det en människa som försökte ta ihjäl 5 cyklister.

Anledningen till att han beslutade sig för att försöka mörda 5 personer var att de cyklade på vägen som han körde bil på, de skulle veta sin plats minsann. Den var inte på hans väg.

Tänk om han stör sig på att nån framför honom i kön på ica köper bregott istället för lätta? Tänk om den här fullblodspsykopaten beslutar sig för att den människan ska dö också. Det här är ingen sund individ vi pratar om, det här är en mycket sjuk människa som bevisligen inte kan kontrollera sina mordiska impulser.
Du får nog läsa mitt inlägg igen. Jag spekulerade i vad som hade hänt OM han bromsat för ett rådjur. Cyklisterna var uppenbarligen inte kapabla att klar av en sån inbromsning.
Citera
2017-11-08, 14:16
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katteri
Om bilisten tvärnitat för ett rådjur hade cyklisterna inte fått några skador. Helt enkelt eftersom sådana följdolyckor inte sker om man håller korrekt avstånd till framförvarande fordon. Förutsatt att ingen förhindrar dig från att hålla avstånd såklart, till exempel genom att avbryta en omkörning.
Bevisligen klarade de inte av en hård inbromsning, troligtvis på grund av bristande bromskapacitet alternativt dålig reaktionsförmåga.

Borde vara förbjudet att cykla i större sällskap på allmän väg.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in