2017-11-02, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Från länken tidigare i tråden:

Detta får mig att fundera på varför vi tillåter dessa räsercyklar på våra allmänna vägar, de har ju uppenbarligen inte tillräckligt bra bromsar för att vistas tillsammans med biltrafik.

Säg att bilisten tvärnitat för ett rådjur och därmed orsakat samma skador på cyklisterna. Då hade skulden istället legat på de inkompetenta cyklisterna.

I det här fallet så var det inget rådjur på vägen som ställde till med en olycka, i det här fallet var det en människa som försökte ta ihjäl 5 cyklister.

Anledningen till att han beslutade sig för att försöka mörda 5 personer var att de cyklade på vägen som han körde bil på, de skulle veta sin plats minsann. Den var inte på hans väg.

Tänk om han stör sig på att nån framför honom i kön på ica köper bregott istället för lätta? Tänk om den här fullblodspsykopaten beslutar sig för att den människan ska dö också. Det här är ingen sund individ vi pratar om, det här är en mycket sjuk människa som bevisligen inte kan kontrollera sina mordiska impulser.
Citera
2017-11-03, 00:35
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Fyfan vilket arsle. Klart en sån jävel ska hängas ut.

Var dom inte ett helt gäng arslen? Såna där feta mongon i spandex som ligger fem i bredd på smala, kurviga vägar borde varje bilist ha skyldighet att skyffla av vägen.

Värst är när dom knappt lämna plats åt mötande trafik. Då är falling down inte långt borta.
Citera
2017-11-03, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosto
Ratsit har utgivningsbevis.
För dem gäller inte PUL, dvs det är inte tillåtet att lägga ut personuppgifter på icke offentliga personer för de som inte har utgivningsbevis.
Ja. Jag anser det vara ett integritetsproblem
Citera
2017-11-03, 06:51
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Ser ut som att uzbek-wannaben heter Zibbe Gauffin i den ganska dåligt maskerade domen.

En enkel googling ger vid handen att han ser ut precis som nån som bromsar framför cyklister och hittar på annan skit i trafiken (och annorstädes) också.

Eller så har jag googlat fram fel person, sorry i så fall, det finns säkert många med det namnet i Sverige

Nån som vill hänga ut cykelbögarna också? Lite skit ska man väl ha för att man ålderskrisar, tar på sig spandex och ger sig ut för att blockera vägar för vanligt folk....
Citera
2017-11-03, 08:40
Medlem
Bra där! Det ska dock vara en rättighet att sprida vilken information man vill, men att hänga ut är inte att sprida information utan att göra livet dåligt och öka riskerna för att brott begås mot en människa, som redan fått ett straff. Det är skillnad på yttrandefrihet och att utsätta människor för obehag.
Citera
2017-11-03, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klukin9
Gör man nåt idiotiskt får man va beredd på ta konsekvenserna. Om du då blir filmad och sedd av tusentals online är bara en bonus så folk vet att du är en idiot.

Samma sak med pedofiler som blir uthängda. Helt jävla sjukt att det är olagligt speciellt om dom är dömda för det.

Jag kan inte säga åt min morsa att " den där gubben är peddofil och våldtog en tjej i min klass" för det är förtal. S-J-U-K-T !!!

Hur många har inte hört nåt skvaller när några står och snackar? Hör du sånt så kan du anmäla för förtal.

Du svarade typ på din fråga. Om en person är dömd har den avtjänat ett straff, att då bli uthängd ytterligare är ett till straff och ökar risken för att brott begås mot denna. Det blir helt orimligt att brottslingar ska hängas ut när i teorin ska vara återhämtade.
Citera
2017-11-03, 09:07
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Ratsit lämnar ut mina personuppgifter. Kan jag stämma dem?

Inte ännu, men värt ett försök när GDPR går live. Eller iof, det du kan göra då är att be dom ta bort alla dina uppgifter och det är deras skyldighet att göra det.
Citera
2017-11-03, 14:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klukin9
Gör man nåt idiotiskt får man va beredd på ta konsekvenserna. Om du då blir filmad och sedd av tusentals online är bara en bonus så folk vet att du är en idiot.

Samma sak med pedofiler som blir uthängda. Helt jävla sjukt att det är olagligt speciellt om dom är dömda för det.

Jag kan inte säga åt min morsa att " den där gubben är peddofil och våldtog en tjej i min klass" för det är förtal. S-J-U-K-T !!!

Hur många har inte hört nåt skvaller när några står och snackar? Hör du sånt så kan du anmäla för förtal.

Ja, det är ju så det fungerar i klansamhällen som t ex i Somalia, är det ett sådant rättssystem du efterfrågar, så köp en enkelbiljett till Somalia
Citera
2017-11-04, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Inte ännu, men värt ett försök när GDPR går live. Eller iof, det du kan göra då är att be dom ta bort alla dina uppgifter och det är deras skyldighet att göra det.
Hade inte koll på detta. Tack.
Citera
2017-11-04, 05:55
Medlem
När du cyklar gäller nästan alltid
samma regler som när du kör bil.

Cykla i klunga är alltså klart olagligt och likaså att inte hålla avstånden. Fick någon av cyklisterna böter?
Tror knappast det. Cyklister bryter ofta mot trafikreglerna. Cyklar i bredd och i klunga. På trottoarer som också är olagligt.

Givet får man som bilist inte ta lagen i egna händer och orsaka olyckor. Helt förkastligt och som i detta fallet livsfarligt.

En intressant aspekt på böter för att gå ut med namn på dömda är om man har rätt till lägre straff om man bor på en mindre ort där alla känner alla.

Poliser som gjort olagligheter får ofta straffrabatt om de får avsked vid fällande dom.

Bör man då utdöma högre straff för Stockholmare(som skyddas av anonymiteten i en storstad)
än för landsortsbon där alla skvallervägen vet vad vederbörande gjort?

Detta om att straffas 2 gånger för samma brott.

Bodde för 25 år sedan vid en större anläggning för blivande bidragstagare från Balkan. Det förekom spring rätt genom kassan i den lokala butiken utan att betala för varorna och personalen vågade inte stoppa sådant. Helt förståeligt att en ung dam inte riktigt kan stoppa en välväxt Balkantjuv som springer genom kassan.

P.g.a. det sociala trycket så kan inte den bofasta befolkningen göra sådant. Bör då Balkantjuven straffas extra hårt av domstol?
Citera
2017-11-04, 06:10
Medlem
fittslems avatar
Det är lugnt, cyklister får skylla sig själva, totalt dumma i huvudet.

Värst är dessa medelålders män som cyklar runt i full dressad och tror att dom kör tour de France varje dag till jobbet.
Senast redigerad av fittslem 2017-11-04 kl. 06:25.
Citera
2017-11-04, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marway
Du svarade typ på din fråga. Om en person är dömd har den avtjänat ett straff, att då bli uthängd ytterligare är ett till straff och ökar risken för att brott begås mot denna. Det blir helt orimligt att brottslingar ska hängas ut när i teorin ska vara återhämtade.

Det spännande i allt detta är att det sker parallellt med ¤meetoo, en rörelse som helt går ut på att hänga ut icke dömda personer.

Är det inte hyckleri på högsta tänkbara nivå att den här personen döms för något som en stor del av Sveriges befolkning sysslar med, fast värre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in