• 1
  • 2
2017-11-01, 15:45
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
En 26-åring, som genom att tvärbromsa bilen framför ett gäng tävlingscyklister orsakade en olycka, hängdes senare ut med text och bild på Facebook. I inlägget fanns uppgifter både om bostadsort och arbetsplats. Nu döms en 43-årig man för brott mot personuppgiftslagen, rapporterar Barometern.

Citat:
Den dömde ska betala 30 dagsböter och dessutom ett skadestånd på 5 000 kronor.

https://www.aftonbladet.se/senasteny...cle26437137.ab

Bra att tänka på när man funderar på att hänga ut någon
Citera
2017-11-01, 16:03
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
https://www.aftonbladet.se/senasteny...cle26437137.ab

Bra att tänka på när man funderar på att hänga ut någon

Härligt!
Är så trött på människor idag som ska hänga ut var-varannan människa för det minsta lilla.
Om du har något att säga någon; ta det privat!
Citera
2017-11-01, 16:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Härligt!
Är så trött på människor idag som ska hänga ut var-varannan människa för det minsta lilla.
Om du har något att säga någon; ta det privat!

Det är en rättighet att fritt diskutera saker som händer. Domstolen visar tydligt att den motarbetar yttrandefrihet och står på brottslingarnas sida. Det är inte myndigheternas sak att kägga sig i enskildas diskussioner.

Bilföraren dömdes för övrigt för sitt brott att tvärbromsa och skada cyklisterna.
Citera
2017-11-01, 16:23
Medlem
Tycker också detta är jättebra!
Gillar inte alls att det nu närmast verkar vara tillåt att hänga ut folk med personnummer och allt som man inte gillar på nätet.
Det är en sak om man inte gillar någon och kommer överens, men det där med att lägga ut fullkomliga uppgifter gör man enbart för att detta ska leda till ännu mer skada i form av att folk använder dessa uppgifter till att beställa saker eller något på nätet och den uthängda ska få räkningarna. AFA är ex. några som gillar att köra med detta konceptet.
Citera
2017-11-01, 16:24
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är en rättighet att fritt diskutera saker som händer. Domstolen visar tydligt att den motarbetar yttrandefrihet och står på brottslingarnas sida. Det är inte myndigheternas sak att kägga sig i enskildas diskussioner.

Bilföraren dömdes för övrigt för sitt brott att tvärbromsa och skada cyklisterna.

Jag håller med dig om att brottslingar ska hängas ut. Jag tänker mest på våldtäktsmån, rånare, mördare och den typen av brottslingar.
Men någon som kör vårdslöst? Nej, jag tycker inte det.

Internet har blivit farligt på samma gång som människor blir dummare. En farlig kombination.
Citera
2017-11-01, 16:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Tycker också detta är jättebra!
Gillar inte alls att det nu närmast verkar vara tillåt att hänga ut folk med personnummer och allt som man inte gillar på nätet.
Det är en sak om man inte gillar någon och kommer överens, men det där med att lägga ut fullkomliga uppgifter gör man enbart för att detta ska leda till ännu mer skada i form av att folk använder dessa uppgifter till att beställa saker eller något på nätet och den uthängda ska få räkningarna. AFA är ex. några som gillar att köra med detta konceptet.

Personuppgifter är offentliga och finns på ratsit, i de flesta fall. Det är en ickefråga. Om Anders Andersson i Katthult kör på mig nämner jag det på nätet om jag vill eftersom det är sant och relevant. Domstolar skall fullständigt strunta i det och ägna sig åt sin uppgift, vilket i tilltagande grad tydligen är att vara åsiktspoliser på Facebook och trakassera enskilda brottsoffer som återger sanna fakta, högst antagligt pga impotens angående att ägna sig verklig brottslighet och politisk bias, men som inte borde vara det.

Enstaka uppgifter av det här slaget faller under undantaget för medborgarjournalistiki PUL, något som Kalmar tingsrätt förstås högaktningsfullt struntar i som de obehagliga censursvin de är. Antagligen sitter också lagmannen fru och jagar oliktänkande på Facebook med #jagärhär.
Citera
2017-11-01, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag håller med dig om att brottslingar ska hängas ut. Jag tänker mest på våldtäktsmån, rånare, mördare och den typen av brottslingar.
Men någon som kör vårdslöst? Nej, jag tycker inte det.

Kör vårdslöst? Snubben orsakade medvetet en olycka som resulterade i att folk fick köras i ambulans till akuten med multipla benbrott. Med tanke på att det skedde på en riksväg i hög hastighet kunde det ha slutat värre än så.
Citera
2017-11-01, 19:44
Medlem
DoungAs avatar
Trodde det skulle komma en del polisanmälningar i metoo kampanjen om förtal. Men ingen i Sverige so far.
Citera
2017-11-01, 20:07
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
Trodde det skulle komma en del polisanmälningar i metoo kampanjen om förtal. Men ingen i Sverige so far.

ja, det tror jag kommer
Citera
2017-11-01, 20:12
Medlem
Den här tråden behöver krönas med dom och uthängning.
Av båda brottslingarna, i rättvisans namn.
Citera
2017-11-01, 20:19
Medlem
Judicares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katteri
Kör vårdslöst? Snubben orsakade medvetet en olycka som resulterade i att folk fick köras i ambulans till akuten med multipla benbrott. Med tanke på att det skedde på en riksväg i hög hastighet kunde det ha slutat värre än så.

Nu vet jag ju inte hur det hela gick till, men hur kom det sig att dom låg så nära bakom bilen, och så nära varandra, att dom inte kunde stanna på ett trafiksäkert sätt? Körde han om dom och tvärnitade framför?
Citera
2017-11-01, 20:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Personuppgifter är offentliga och finns på ratsit, i de flesta fall. Det är en ickefråga. Om Anders Andersson i Katthult kör på mig nämner jag det på nätet om jag vill eftersom det är sant och relevant. Domstolar skall fullständigt strunta i det och ägna sig åt sin uppgift, vilket i tilltagande grad tydligen är att vara åsiktspoliser på Facebook och trakassera enskilda brottsoffer som återger sanna fakta, högst antagligt pga impotens angående att ägna sig verklig brottslighet och politisk bias, men som inte borde vara det.

Enstaka uppgifter av det här slaget faller under undantaget för medborgarjournalistiki PUL, något som Kalmar tingsrätt förstås högaktningsfullt struntar i som de obehagliga censursvin de är. Antagligen sitter också lagmannen fru och jagar oliktänkande på Facebook med #jagärhär.

Är du så korkad på riktigt, eller testar du ett ytterlighetsargument i en virtuell moot court!?

"Medborgarjournalistik", pfft att facebooktrolla och trakassera?

Det är inte domstolen sak att skita i något som kan vara brottsligt. Det är fullt möjligt att något som är helt sant kvalificerar för att utgöra förtal. Det heller inte domstolens san att ragga mål, möjligt är väl att en åklagare kan ha en man som är domare men var helt lugn för att dessa inte kommer att vara inblandade i samma processer, förvaltningslagens allmänna regler om jäv lägger hinder ivägen för det och än mer specifierat om jävsregler för domare i Rättegångsbalken.
Men du kanske tycker det istället skulle vara bra om man struntade i att ta upp mål av mer ringa brottslighet och istället anordnade folkdomstolar av khmerisk typ? Är det så att människor ska dömas två gånger i samma sak så kan det ju bli så, eller att man sänker straffet för en begången gärning för att personen genombrottsligheten redan fått kännbara konsekvenser. Det som vanligtvis brukar "gillas" är ju att brottslingen själv skadats, förlorat arbetet eller dylikt, men det är väl inte otänkbart att en tillräckligt manstark rabiat nätmobb kan ställa till med tillräckligt besvär.

Det finns väl inget som hindrar dig att diskutera gärningen från diverse olika aspekter utan att du nödvändigt måste ange namn och personnummer, eller med en illa dold uppmaning om att jävlas med den personen?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-01 kl. 20:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in