Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Personuppgifter är offentliga och finns på ratsit, i de flesta fall. Det är en ickefråga. Om Anders Andersson i Katthult kör på mig nämner jag det på nätet om jag vill eftersom det är sant och relevant. Domstolar skall fullständigt strunta i det och ägna sig åt sin uppgift, vilket i tilltagande grad tydligen är att vara åsiktspoliser på Facebook och trakassera enskilda brottsoffer som återger sanna fakta, högst antagligt pga impotens angående att ägna sig verklig brottslighet och politisk bias, men som inte borde vara det.
Enstaka uppgifter av det här slaget faller under undantaget för medborgarjournalistiki PUL, något som Kalmar tingsrätt förstås högaktningsfullt struntar i som de obehagliga censursvin de är. Antagligen sitter också lagmannen fru och jagar oliktänkande på Facebook med #jagärhär.
Är du så korkad på riktigt, eller testar du ett ytterlighetsargument i en virtuell moot court!?
"Medborgarjournalistik", pfft att facebooktrolla och trakassera?
Det är inte domstolen sak att skita i något som kan vara brottsligt. Det är fullt möjligt att något som är helt sant kvalificerar för att utgöra förtal. Det heller inte domstolens san att ragga mål, möjligt är väl att en åklagare kan ha en man som är domare men var helt lugn för att dessa inte kommer att vara inblandade i samma processer, förvaltningslagens allmänna regler om jäv lägger hinder ivägen för det och än mer specifierat om jävsregler för domare i Rättegångsbalken.
Men du kanske tycker det istället skulle vara bra om man struntade i att ta upp mål av mer ringa brottslighet och istället anordnade folkdomstolar av khmerisk typ? Är det så att människor ska dömas två gånger i samma sak så kan det ju bli så, eller att man sänker straffet för en begången gärning för att personen genombrottsligheten redan fått kännbara konsekvenser. Det som vanligtvis brukar "gillas" är ju att brottslingen själv skadats, förlorat arbetet eller dylikt, men det är väl inte otänkbart att en tillräckligt manstark rabiat nätmobb kan ställa till med tillräckligt besvär.
Det finns väl inget som hindrar dig att diskutera gärningen från diverse olika aspekter utan att du nödvändigt måste ange namn och personnummer, eller med en illa dold uppmaning om att jävlas med den personen?