Citat:
Ursprungligen postat av
Prodelin
Tror inte det du, det mesta du kör är mellan samhall och din bostad så sluta ljug hela tiden.
Kom med nåt själv då, istället för att snacka en massa skit. Hur ofta kör du bil i andra länder än Sverige?
Kör själv utomlands ett par gånger per år, i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Schweiz och Spanien i huvudsak. Kan hålla med BAB7 om att Holland och Danmark håller en högre standard än Sverige när det gäller det större vägnätet (motorväg, större landsvägar). Schweiz har jag egentligen bara passerat igenom på motorvägar, men dom håller ju en väldigt hög standard.
Motorvägar i Frankrike och Belgien känns ofta trånga, med minimal väggren, ojämn beläggning, mm. Det mindre vägnätet känns som att det får klara sig självt, ungefär. Finns ju inte så mycket tjäle som kan ställa till det, men vägarna känns mer sönderkörda än i Sverige. Och det förvånar mig fortfarande när vi är på semester i norra Frankrike att en huvudväg mellan två hyffsat stora orter kan vara så smal att två bilar knappt kan mötas. Sen ställer ju Bocagen till det en del med dålig sikt och så.
På ett par veckor har jag kört tex. R40 mellan Jönköping och Göteborg. R26 mellan Jönköping och Halmstad. E20 mellan Alingsås och Mariestad, vidare till Karlstad. E6 ToR Göteborg-Malmö. Samt en hel del stadskörning på dessa orter. Kan inte påminna mig om jag tyckt att vägarna varit dåliga. Jo, E20 då, för mycket trafik gör vägen underdimensionerad, skulle varit motorväg eller 2+1-väg hela sträckan för länge sen, men den byggs ut på viss delar nu. Och vägen är ju körbar ändå, man får ta det lite lugnt bara och invänta läge att köra om lastbilen framför.