Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Märkligt att en av de största "salttillverkarna" har en sådan information på förpackningarna i så fall. (De borde ju vara experter om några?). Tror att jag läst samma text på konkurrenten "Falksalts" förpackningar, men är osäker, då affärerna omkring mig bara verkar sälja Jozos jodsalt. (Finns givetvis andra märken också, men det är annat salt än jodsalt).
Gick just ner i köket för att kolla texten, men såg att allt jag hade kvar av salt är i ströaren, får köpa mer salt nästa vecka, och kolla texten..
Salt kan väl ta upp dofter ur omgivningen, men jag vet inte. Det kan klumpa sig, och det ser man ju tydligt i fuktigare klimat,
Bättre att stoppa några riskorn i saltströaren så klumpar det sig inte något mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
La-Habana
Den första länken (häftig film förresten, tack !) visar på färgen hos det rosa saltet, och i många andra saltsjöar är det likadant, dvs färgen kan komma ifrån de rosa färgämnena som alger har lämnat ifrån sig. Ibland kommer den rosa färgen istället förstås ifrån järn ifrån berggrunden, dvs rost
På sätt och vis så har du ju rätt där, men Khewra Salt Mines, Pakistan, ligger inte riktigt inne i Himalaya, det är en bit ifrån,
Annars är ju Himalaya väldigt rikt på mineraler överhuvudtaget,
men eftersom priset på salt är rätt så dåligt, så måste det finnas plats för järnväg eller pråmar på vattenvägar för att få någon vinst på det hela
Många olika saltgruvor har faktiskt en mängd olika färger i salterna, som kan variera allt ifrån kolsvart till resten av spektrat.
All ren Natriumklorid blir dock helvitt, Kaliumjodid är också helvitt...
Just klumpbildningen har delvis med hur kristallerna har bildats, tex sk vakuumsalt bildas så att kornen inte ska vara lika känsliga för att bilda klumpar, påstås det i alla fall