• 2
  • 3
2017-11-04, 21:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Med bara 57 gram per 1000 kg salt så nä det kan nog inte avdunsta under de förhållandena. Även med en hög oxidationspotential hos omgivande luft, så finns det ingen katalysator som kan åstadkomma den reaktionen.

Det är inte möjligt att tex oxidera ren kaliumjodid-lösning ens med omgivande luft, så nej det avdunstar inte.... Väldigt starkt solljus kanske går, men har inget minne av att det skulle fungera

Märkligt att en av de största "salttillverkarna" har en sådan information på förpackningarna i så fall. (De borde ju vara experter om några?). Tror att jag läst samma text på konkurrenten "Falksalts" förpackningar, men är osäker, då affärerna omkring mig bara verkar sälja Jozos jodsalt. (Finns givetvis andra märken också, men det är annat salt än jodsalt).

Gick just ner i köket för att kolla texten, men såg att allt jag hade kvar av salt är i ströaren, får köpa mer salt nästa vecka, och kolla texten..
Citera
2017-11-05, 19:50
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
https://static.mathem.se/shared/imag...25125_c1c1.jpg

det är denna jag brukar köpa trodde det var standarden

jag köper 10 kg burk av den också mest för näskannan för matlagning använder jag den bästa som är himmalaya salt
Citera
2017-11-05, 19:56
Medlem
La-Habanas avatar
Citat:

Det är riktigt att det som kallas Himalayasalt oftast inte är ifrån Himalaya, jag känner nämligen inte till några saltsjöar eller saltgruvor där.

I regel så finns det inga gruvor alls i Himalaya eftersom transporterna är så långa och kostsamma.

titta youtube

https://www.youtube.com/watch?v=d0NGD0PziOE

Citat:
...

Den rosa färgen på en del salter som säljs idag kommer antingen ifrån ett tillsatt färgämne eller ifrån en viss typ av alger som växer i saltsjöar, och ger en markant rosa färg. Samma alger som färgar flamingofåglarna rosa. Fast flamingon har fått färgämnet av att de äter små kräftdjur som i sin tur har ätit av algerna.

du hade fel

https://www.youtube.com/watch?v=Pxq2nW0A7gw
Senast redigerad av La-Habana 2017-11-05 kl. 19:58.
Citera
2017-11-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Märkligt att en av de största "salttillverkarna" har en sådan information på förpackningarna i så fall. (De borde ju vara experter om några?). Tror att jag läst samma text på konkurrenten "Falksalts" förpackningar, men är osäker, då affärerna omkring mig bara verkar sälja Jozos jodsalt. (Finns givetvis andra märken också, men det är annat salt än jodsalt).

Gick just ner i köket för att kolla texten, men såg att allt jag hade kvar av salt är i ströaren, får köpa mer salt nästa vecka, och kolla texten..

Salt kan väl ta upp dofter ur omgivningen, men jag vet inte. Det kan klumpa sig, och det ser man ju tydligt i fuktigare klimat,

Bättre att stoppa några riskorn i saltströaren så klumpar det sig inte något mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
titta youtube

https://www.youtube.com/watch?v=d0NGD0PziOE

du hade fel

https://www.youtube.com/watch?v=Pxq2nW0A7gw

Den första länken (häftig film förresten, tack !) visar på färgen hos det rosa saltet, och i många andra saltsjöar är det likadant, dvs färgen kan komma ifrån de rosa färgämnena som alger har lämnat ifrån sig. Ibland kommer den rosa färgen istället förstås ifrån järn ifrån berggrunden, dvs rost

På sätt och vis så har du ju rätt där, men Khewra Salt Mines, Pakistan, ligger inte riktigt inne i Himalaya, det är en bit ifrån,

Annars är ju Himalaya väldigt rikt på mineraler överhuvudtaget,
men eftersom priset på salt är rätt så dåligt, så måste det finnas plats för järnväg eller pråmar på vattenvägar för att få någon vinst på det hela

Många olika saltgruvor har faktiskt en mängd olika färger i salterna, som kan variera allt ifrån kolsvart till resten av spektrat.
All ren Natriumklorid blir dock helvitt, Kaliumjodid är också helvitt...
Just klumpbildningen har delvis med hur kristallerna har bildats, tex sk vakuumsalt bildas så att kornen inte ska vara lika känsliga för att bilda klumpar, påstås det i alla fall
Citera
2017-11-05, 23:17
Medlem
La-Habanas avatar
nu vet du att det finns salt grottor nära himmalaya
Citera
2017-11-08, 09:01
Medlem
Citat:
Att man ska använda "jodfritt salt" vid gravning och gurk/sill-inläggningar står det i flera kokböcker, om det är inbillning eller en skröna måste den vara väldigt utbredd.

Det påstås på Wikipedia att jodbehandlat salt kan ge mörkare färg på vissa inläggningar och att det tillskrivs oxidering, men det tror jag inte på. Inne i en normal inläggning så är det så gott som helt syrefritt, det finns inget där som kan oxidera jodid till jod under normala betingelser.
Däremot så finns det gott om reducerande potential i en inläggning.

Mörkfärgningen av inläggningen måste helt enkelt ha en annan orsak än jodbildning
Citera
2017-11-08, 14:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det påstås på Wikipedia att jodbehandlat salt kan ge mörkare färg på vissa inläggningar och att det tillskrivs oxidering, men det tror jag inte på. Inne i en normal inläggning så är det så gott som helt syrefritt, det finns inget där som kan oxidera jodid till jod under normala betingelser.

Mörkfärgningen av inläggningen måste helt enkelt ha en annan orsak än jodbildning

Mörkfärgningen var något nytt för mig. Det jag har hört (dock inte upplevt) är att jodsalt ska ge en metallisk bismak. Att jag inte upplevt detta beror på att jag inte har använt jodsalt till gravningar eller inläggningar. Det är inte särskilt svårt, krångligt eller dyrt att ha ett extra paket salt hemma..
Citera
2017-11-08, 20:01
Avstängd
Citat:

"Sensory evaluation results indicated that iodization has no effect on the taste of the pickles, while the addition of KIO3 to both crude and refined salt resulted in significant (P=0.05) darkening and discoloration of most pickled vegetables regardless of the salt source"

http://www.ceecis.org/iodine/09_util..._IS_Jordan.pdf
Citera
2017-11-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
"Sensory evaluation results indicated that iodization has no effect on the taste of the pickles, while the addition of KIO3 to both crude and refined salt resulted in significant (P=0.05) darkening and discoloration of most pickled vegetables regardless of the salt source"

http://www.ceecis.org/iodine/09_util..._IS_Jordan.pdf

Det var då värst, en sådan artikel trodde jag inte fanns ! Spektakulärt måste jag säga, Och jag som ändå varit vid Döda Havet och både pratat med kemisterna där och sett anläggningarna.
Men vi diskuterade nog inte alls jodering. Såklart att KIO3 har liksom en KClO3 en redoxpotential som gör det möjligt att de kan påverka färgämnen. Men det rör sig ändå om låga halter på 40 ppm. Det är en smula märkligt att de påstår att jodid inte skulle vara stabil i varma klimat, men fan vet egentligen,
vad man nu menar med stabil.

Just jod kan vara tacksamt att analysera med hjälp av dess radioaktiva isotop I-131 som är relativt lätt att mäta på. Man kan få synnerligen goda mätvärden på det sättet om man nu vill veta vart det tar vägen,

Hinner inte läsa hela artikeln men ska ge det tid framöver...
Citera
2017-11-09, 01:23
Medlem
Venators avatar
Citat:

Har ett paket ganska nyköpt Falksalt med jod i köket och där står det bara "Förvaras torrt, då salt lätt drar åt sig fukt". Men däremot finns ett bäst före-datum två år fram i tiden vilket är ganska intressant. Det är ju inte precis så att saltet härsknar.

Kan bäst före-datum ha med jod-halten att göra eller med det klumpförebyggande medel (E535 Natriumferrocyanid och E536 Kaliumferrocyanid) som är tillsatt?
Citera
2017-11-09, 01:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Har ett paket ganska nyköpt Falksalt med jod i köket och där står det bara "Förvaras torrt, då salt lätt drar åt sig fukt". Men däremot finns ett bäst före-datum två år fram i tiden vilket är ganska intressant. Det är ju inte precis så att saltet härsknar.

Kan bäst före-datum ha med jod-halten att göra eller med det klumpförebyggande medel (E535 Natriumferrocyanid och E536 Kaliumferrocyanid) som är tillsatt?

Jag köpte under veckan ett nytt paket Jozo jodsalt, texten om att jod skulle avdunsta var borta. Bäst före är nog för att saltet klumpar sig med tiden. Dock har jag aldrig brytt mig om BF på salt eller socker. Är dock hyfsat noga med andra varor.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in