2017-11-03, 16:29
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La-Habana
himmalaya salt är helt naturlig och den bästa (hälsosamt) i dagsläget
Djävla bluffprodukt för lättlurade idioter.

Här kan du läsa om hur blåst du blivit om du nu har hjärna nog att ta in informationen: http://www.vof.se/folkvett/ar-2007/nr-3/himalayasalt/

Det kommer inte ens från Himalaya och vill du skaffa det billigare än hos ormoljeförsäljarna så är det samma salt som sprids på vägarna.

Struma är en otrevlig bristsjukdom som faktiskt var vanlig i Sverige innan vi började med jodberikat salt. Nu ska man inte börja dricka Jodopax för det, det kan bli för mycket jod också men dagens jodtillsats i det vanliga saltet (där det står att det är jodberiket) är avvägt för att ge lagom jodintag för de allra flesta med en i övrigt normal diet.

Jag förstår mig inte på folk som motsätter sig detta, tror ni någon ondskefull forskare försöker skada er genom att hälla gift i saltet eller?
Citera
2017-11-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Djävla bluffprodukt för lättlurade idioter.

Här kan du läsa om hur blåst du blivit om du nu har hjärna nog att ta in informationen: http://www.vof.se/folkvett/ar-2007/nr-3/himalayasalt/

Det kommer inte ens från Himalaya och vill du skaffa det billigare än hos ormoljeförsäljarna så är det samma salt som sprids på vägarna.

Struma är en otrevlig bristsjukdom som faktiskt var vanlig i Sverige innan vi började med jodberikat salt. Nu ska man inte börja dricka Jodopax för det, det kan bli för mycket jod också men dagens jodtillsats i det vanliga saltet (där det står att det är jodberiket) är avvägt för att ge lagom jodintag för de allra flesta med en i övrigt normal diet.

Jag förstår mig inte på folk som motsätter sig detta, tror ni någon ondskefull forskare försöker skada er genom att hälla gift i saltet eller?

Finns det folk som tror att fluor i tandkräm förgiftar oss och att flygplanets kondensstrimmor är chem-trails kan dom nog tro att jod i hushållssalt är farligt också
Ang. Himalayasalt, enda trösten är väl att föroreningarna i det är i så små koncentrationer att man förmodligen inte tar skada av det.
Lite gulligt med rosa salt på bordet dock
Citera
2017-11-03, 20:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Finns det folk som tror att fluor i tandkräm förgiftar oss och att flygplanets kondensstrimmor är chem-trails kan dom nog tro att jod i hushållssalt är farligt också
Ang. Himalayasalt, enda trösten är väl att föroreningarna i det är i så små koncentrationer att man förmodligen inte tar skada av det.
Lite gulligt med rosa salt på bordet dock
Det finns brytplatser där saltet är så förorenat med farliga ämnen att det måste industriellt renas om det skall över huvud taget vara tjänligt att användas av människor.

Låter ju nyttigt och bra...
Citera
2017-11-03, 20:47
Bannlyst
Citat:
nästan allt salt har jod, förutom himmalaya salt som jag tror är enda som har ej jod

ps. gärna 10 kg jod salt

Vad menar du med "har jod"?
Citera
2017-11-04, 03:09
Bannlyst
Är frågan "Salt eller med utan jod?"

Jag skulle ju kunna dra detta utan en judiskt perspektiv när jag utelämnade joddet.

Personligen spelar det inte så stor roll. Jag saltar maten med vanligt salt och så vidare. Det är inte så viktigt egenligen, men som en kärleksuttring kan ni kockar kasta salt bakom er.

Det blir som en hyllning till IDF, som hållit Israel fritt under alla dessa år!. Jag stöder deras kamp men deras krav maga är lite töntigt! :-)
Citera
2017-11-04, 03:18
Medlem
RektNOUGATs avatar
Med jod. Ingen gillar struma.
Senast redigerad av RektNOUGAT 2017-11-04 kl. 03:22.
Citera
2017-11-04, 06:13
Bannlyst
Det finns egentligen i vetenskaplig mening ingen vetenskaplig skillnad mellan olika typer av salt.

Det finns dock en scovilleskala när det gäller starka såser, men inget liknande när det gäller riktigt saltigt salt.

Vad tror ni?

Jag inser lite trist att tjockisar som gillar stark mat, inte heller bör äta så mycket salt mat rent allmänt!
Senast redigerad av Folketsman 2017-11-04 kl. 06:23.
Citera
2017-11-04, 06:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vad menar du med "har jod"?

Allt salt som är utvunnet ur havsvatten i grunda bassänger (saliner) har naturligt jod i sig men eftersom det ibland inte är i tillräcklig koncentration så specialbehandlar man saltet. Man blandar ut det mod jodrikare salt ifrån andra saliner med

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jod avdunstar fort, även joderat salt har ofta för låga jod-halter

Nej jod avdunstar inte, inte i den formen.

Den finns i formen jodid i saltet. En del naturliga salter har naturligt innehåll av jod men det varierar mycket med källan. Jodid finns inte alls i vanligt kranvatten, däremot kan det finnas naturligt fluorid i kranvattnet.

Industriellt så behandlas havsvattnet på ett sätt som att jodiden koncentreras, och denna blandas med det andra saltet så att nivån blir lagom.

Sk jodtabletter ska man ta vid atomolyckor, eftersom det bildas en radioaktiv isotop, Jod-131 som är farlig, Har man dock inga jodtabletter så är joderat salt bättre än inget alls.

Istället för klorering av dricksvatten så har man försökt med jodering men då mest i sjukhusmiiljö, men beklagligt nog så kan det ge bruna fläckar på rostfritt stål, de är dock inte farligt på något sätt.

Gravning av lax görs bäst med grovt salt, och grovt salt var förr inte joderat. Jod i salt har mig veterligen ingen påverkan på smaken på gravad lax

Citat:
himmalaya salt är helt naturlig och den bästa (hälsosamt) i dagsläget

Himalaya är den region på Jorden som har minst salt och minst naturligt jod av alla platser, och förr var struman rent epidemisk i tex Nepal, och bland de hårdast drabbade områdena på Jorden. Andra platser är tex Anderna i SydAmerika.

När Nepal och Norra Indien, Pakistan och Afghanistan fick jodberikat salt så avtog struman dramatiskt.

Struma är faktiskt en livsfarlig sjukdom, eftersom sköldkörteln inte kan ta upp tillräckligt med jod så växer sköldkörteln så mycket att den till slut kan kväva patienten.

Den rosa färgen på en del salter som säljs idag kommer antingen ifrån ett tillsatt färgämne eller ifrån en viss typ av alger som växer i saltsjöar, och ger en markant rosa färg. Samma alger som färgar flamingofåglarna rosa. Fast flamingon har fått färgämnet av att de äter små kräftdjur som i sin tur har ätit av algerna.

Färgämnet är alltså i de flesta fall identiskt med det som finns i tex lax, kräftor och räkor, och finns också i morötter, dvs betakaroten. Varianter av betakaroten finns och kan ge olika färgtoner.

Det är riktigt att det som kallas Himalayasalt oftast inte är ifrån Himalaya, jag känner nämligen inte till några saltsjöar eller saltgruvor där.

I regel så finns det inga gruvor alls i Himalaya eftersom transporterna är så långa och kostsamma.

Av alla saltgruvor som finns runt om i Världen så är de allihopa mycket intressanta eftersom salternas sammansättning varierar kraftigt och det kan ju finnas fler positiva hälsoeffekter hos dessa.

Om man dock bor vid havet och äter fisk eller skaldjur ifrån havet så får man i sig i regel tillräckligt med jod ändå. Japanerna äter tex gärna vissa nyttiga alger, tex Kombu mfl och även dessa har naturligt jod i sig
Senast redigerad av DrSvenne 2017-11-04 kl. 07:04.
Citera
2017-11-04, 12:07
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Gravning av lax görs bäst med grovt salt, och grovt salt var förr inte joderat. Jod i salt har mig veterligen ingen påverkan på smaken på gravad lax

Nja, jag vet inte om jag håller med om att gravning görs bäst med grovt salt. Centralt för gravningen är den osmotiska processen som drar ut vätska ur cellerna där ett så jämnt och "köttnära" saltlager som möjligt är önskvärt för en jämn process. Det är förmodligen en mycket marginell skillnad mellan fint salt och grovt salt i det avseendet men jag har ännu inte sett någon argumentera för att grovt salt är bättre. Däremot är grovt salt rekommenderat vid torrsaltning inför rökning, förmodligen för att det är lättare att skrapa av?

Nå, det verkar som om juryn fortfarande är under överläggning vad gäller smakpåverkan på gravningen. Som sagt, att inte grava med jodsalt är bara ett råd jag fått från er erfaren fiskkock, jag har ingen aning om ifall han bara återberättade en fördom eller kanske rent av bara hittat på det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Den rosa färgen på en del salter som säljs idag kommer antingen ifrån ett tillsatt färgämne eller ifrån en viss typ av alger som växer i saltsjöar, och ger en markant rosa färg. Samma alger som färgar flamingofåglarna rosa. Fast flamingon har fått färgämnet av att de äter små kräftdjur som i sin tur har ätit av algerna.

Färgämnet är alltså i de flesta fall identiskt med det som finns i tex lax, kräftor och räkor, och finns också i morötter, dvs betakaroten. Varianter av betakaroten finns och kan ge olika färgtoner.

Betakaroten finns förvisso i morötter och möjligen också algerna som färgar saltet men i kräftdjur är det väl mer sannolikt astaxantin, som ju är en annan karotenoid?
Citera
2017-11-04, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RektNOUGAT
Med jod. Ingen gillar struma.

För oss som är nybörjare så undrar man om jod gör någonting för smaken?

Vad är era åsikter professor?
Citera
2017-11-04, 19:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folketsman
För oss som är nybörjare så undrar man om jod gör någonting för smaken?

Vad är era åsikter professor?

Förutom i gravad lax och inlagda gurkor, ger jodsalt ingen bismak, det smakar helt enkelt bara salt. Det ifrågasattes tidigare i tråden om jod dunstar bort från salt, och enligt Jozo-förpackningarna jag har läst på under årens lopp så står det att man ska tillsluta förpackningen väl, så jodet inte dunstar bort. Borde väl inte vara en skröna om det står på förpackningarna från jodsaltstilverkaren?

Att man ska använda "jodfritt salt" vid gravning och gurk/sill-inläggningar står det i flera kokböcker, om det är inbillning eller en skröna måste den vara väldigt utbredd.
Citera
2017-11-04, 21:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nja, jag vet inte om jag håller med om att gravning görs bäst med grovt salt. Centralt för gravningen är den osmotiska processen som drar ut vätska ur cellerna där ett så jämnt och "köttnära" saltlager som möjligt är önskvärt för en jämn process. Det är förmodligen en mycket marginell skillnad mellan fint salt och grovt salt i det avseendet men jag har ännu inte sett någon argumentera för att grovt salt är bättre.

Det räcker ju med att man trycker köttsidan ner emot saltbädden så klibbar ju tillräckligt med salt emot köttsidan och man kan lägga ihop bitarna sedan, oavsett om det är grovt salt eller fint salt.
Nåja smaken är som baken, En del jag vet har lagt den saltade laxen i frysen i 1-3 timmar för att sen ta upp den och sen få ligga i kylskåp tills att den är färdiggravad. Frysningen gör att mera vätska skapas sen när den tinar, men det är väl olika, vet också folk som experimenterat med både rökning först och gravning sen, men det då gällt tex röding eller foreller. I vart fall så är det smakrikt men sen om alla tycker om det, det vet jag inte.
Tex rökning med bla enris och sen gravning med både dill timjan o tex basilika blir i vart fall smakrikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Betakaroten finns förvisso i morötter och möjligen också algerna som färgar saltet men i kräftdjur är det väl mer sannolikt astaxantin, som ju är en annan karotenoid?

Jo, det blev fel, hade jag skrivit karotenoider så blir det väl bara knas för vanligt folk, bättre att skriva det analoga färgämnet, betakaroten så begriper de flesta vad det handlar om. Men riktigt att dessa karotenoider finns ju i en mängd former.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Förutom i gravad lax och inlagda gurkor, ger jodsalt ingen bismak, det smakar helt enkelt bara salt. Det ifrågasattes tidigare i tråden om jod dunstar bort från salt, och enligt Jozo-förpackningarna jag har läst på under årens lopp så står det att man ska tillsluta förpackningen väl, så jodet inte dunstar bort. Borde väl inte vara en skröna om det står på förpackningarna från jodsaltstilverkaren?

Med bara 57 gram per 1000 kg salt så nä det kan nog inte avdunsta under de förhållandena. Även med en hög oxidationspotential hos omgivande luft, så finns det ingen katalysator som kan åstadkomma den reaktionen.

Det är inte möjligt att tex oxidera ren kaliumjodid-lösning ens med omgivande luft, så nej det avdunstar inte.... Väldigt starkt solljus kanske går, men har inget minne av att det skulle fungera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in