2017-11-09, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Svar från Aftonbladet:

"Hej XX,

I egenskap av "journalist" ger jag dig följande svar:
1. Anders Borg namngav vi först efter att han själv gått ut på sociala medier med att det handlade om honom. Innan dess höll vi honom anonym.
2. Martin Timell namngav vi först efter att TV4 gick ut med att det handlade om honom. Innan dess höll vi honom anonym.
3. Fredrik Virtanen namngav vi först efter att han själv gick med på det. Innan dess höll vi honom anonym.

Jag rekommenderar dig att läsa denna artikel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...amnpublicering

Du pratar om publicistiska beslut, vilka jag som reporter inte beslutar kring. Försöker bara förklara för dig varför vi gjort som vi gjort med ovan nämnda exempel.
Jag tänker inte gå in på vilka andra "icke namngivna" personer är, vilket du säkert förstår.

Hoppas det gav svar på några av dina - och tusentals andra människors - frågor.
Ha det gott!
Vänliga hälsningar
XX"

Mitt svar på deras svar:

"Hej XX,

Anders Borg gick inte ut självmant, han blev utpekad av festdeltagare.

I följande länk uppger ni själva att ni sökt men ej fått tag i personen det handlar om, men går ändå ut med hans namn:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...on-var-livradd

Förstår du inte att det hela blir lite märkligt?

//XX"

Man börjar nästan tro att vissa här inne jobbar för vissa tidningar...

Tipsa om att namnet är ute! Det är fritt fram!
https://issuu.com/lokalpressen/docs/...17786/55079779
Citera
2017-11-09, 00:54
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Svar från Aftonbladet:

"Hej XX,

I egenskap av "journalist" ger jag dig följande svar:
1. Anders Borg namngav vi först efter att han själv gått ut på sociala medier med att det handlade om honom. Innan dess höll vi honom anonym.
2. Martin Timell namngav vi först efter att TV4 gick ut med att det handlade om honom. Innan dess höll vi honom anonym.
3. Fredrik Virtanen namngav vi först efter att han själv gick med på det. Innan dess höll vi honom anonym.

Jag rekommenderar dig att läsa denna artikel: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...amnpublicering

Du pratar om publicistiska beslut, vilka jag som reporter inte beslutar kring. Försöker bara förklara för dig varför vi gjort som vi gjort med ovan nämnda exempel.
Jag tänker inte gå in på vilka andra "icke namngivna" personer är, vilket du säkert förstår.

Hoppas det gav svar på några av dina - och tusentals andra människors - frågor.
Ha det gott!
Vänliga hälsningar
XX"

Mitt svar på deras svar:

"Hej XX,

Anders Borg gick inte ut självmant, han blev utpekad av festdeltagare.

I följande länk uppger ni själva att ni sökt men ej fått tag i personen det handlar om, men går ändå ut med hans namn:

Förstår du inte att det hela blir lite märkligt?

//XX"

Man börjar nästan tro att vissa här inne jobbar för vissa tidningar...

Ohederligt av dig att försöka göra en poäng genom att medveten läsa fel i svaret. "Journalisten" skrev att dom outade Anders efter att han själv gått ut på sociala medier. Då spelar det ingen roll om AB hade fått ett uttalande från Anders eller inte.

Nej jag försvarar inte AB pressetiska ställningstaganden. Men jag tycker man kan begära att man ska vara lite observant vad som står i det material man försöker driva sin sak igenom.
Citera
2017-11-09, 00:56
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Tipsa om att namnet är ute! Det är fritt fram!

Gjorde precis det!

"Hej igen XX,

Jag kan hjälpa er lite med era "publicistiska beslut".
Soran Ismail är redan "outad" i Lerums lokalblad:

Läs ledaren på förstasidan!
Så nu borde ni väl inte behöva ha några betänkligheter med att publicera hans namn precis så som ni gjort med de övriga vi pratat om.
Är det så att ni på Aftonbladet inte vill vara först med att namnge någon?
Om så, så är ni ryggradslösa och kommer således ej heller med nyheter utan rapar bara upp vad andra redan skrivit om.

Men som jag har länkat ovan, namnet är nu ute!
Så får vi se vad ni tar för "publicistiska beslut" i morgon.

Om ni nu väljer att fortfarande hålla inne med Sorans bravader, trots att namnet nu är ute så har jag svart på vitt att du ljög för mig i mailet.

Jag och tusentals andra håller andan och väntar med spänning!

Visst är det skit med internet, det blir så svårt att mörka sanningen.

//XX"
Citera
2017-11-09, 01:00
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Ohederligt av dig att försöka göra en poäng genom att medveten läsa fel i svaret. "Journalisten" skrev att dom outade Anders efter att han själv gått ut på sociala medier. Då spelar det ingen roll om AB hade fått ett uttalande från Anders eller inte.

Nej jag försvarar inte AB pressetiska ställningstaganden. Men jag tycker man kan begära att man ska vara lite observant vad som står i det material man försöker driva sin sak igenom.

Det dom (du/ni?) försöker påskina stämmer ju inte:

Här outas Pavel Gamov utan att han själv gått ut med det.
Han har gjort precis som Soran Ismail, duckat, men ändå hängs han ut!
AB säger ju själva att de sökt honom men inte fått tag i honom, och ändå väljer de att publicera både namn och bild, endast på uppgift av vad EN kvinna påstår sig ha varit med om.
Historien upprepar sig gång på gång!
Agendan är glasklar!
Citera
2017-11-09, 01:01
Medlem
Citat:
Gjorde precis det!

"Hej igen XX,

Jag kan hjälpa er lite med era "publicistiska beslut".
Soran Ismail är redan "outad" i Lerums lokalblad:

Läs ledaren på förstasidan!
Så nu borde ni väl inte behöva ha några betänkligheter med att publicera hans namn precis så som ni gjort med de övriga vi pratat om.
Är det så att ni på Aftonbladet inte vill vara först med att namnge någon?
Om så, så är ni ryggradslösa och kommer således ej heller med nyheter utan rapar bara upp vad andra redan skrivit om.

Men som jag har länkat ovan, namnet är nu ute!
Så får vi se vad ni tar för "publicistiska beslut" i morgon.

Om ni nu väljer att fortfarande hålla inne med Sorans bravader, trots att namnet nu är ute så har jag svart på vitt att du ljög för mig i mailet.

Jag och tusentals andra håller andan och väntar med spänning!

Visst är det skit med internet, det blir så svårt att mörka sanningen.

//XX"

Varför begränsa sig till Aftonbladet? Mata på till Expressen och skriv till AB/Expressen att du kontaktat de andra så de får skynda sig för att vara först.
Citera
2017-11-09, 01:03
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Varför begränsa sig till Aftonbladet? Mata på till Expressen och skriv till AB/Expressen att du kontaktat de andra så de får skynda sig för att vara först.

AB är hittills de enda som svart på mitt första mail.
De försökte försvara sig med näst intill ordagranna förklaringar som vissa här i tråden kommit med, därför börjar jag nu misstänka att tråden är nerlusad med "journalister" som försöker försvara tidningarnas agerande här i tråden.
Citera
2017-11-09, 01:14
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Det dom (du/ni?) försöker påskina stämmer ju inte:

Här outas Pavel Gamov utan att han själv gått ut med det.
Han har gjort precis som Soran Ismail, duckat, men ändå hängs han ut!
AB säger ju själva att de sökt honom men inte fått tag i honom, och ändå väljer de att publicera både namn och bild, endast på uppgift av vad EN kvinna påstår sig ha varit med om.
Historien upprepar sig gång på gång!
Agendan är glasklar!

Jaha, blev jag representant för den onda massmedian nu i dina ögon? Nä, jag jobbar inte för någon tidning. Vidare handlade det inte heller om Pavel Gamov. Det är synd om det är så du säger, jag tycker inte att man ska hänga ut någon enbart på grund av anklagelser.

Men min kommentar var inte om det. Det handlade om hur du tolkade svaret av "journalisten" på ett felaktigt sätt så du kunde göra en poäng av svaret. Det är inte så man argumenterar för sin sak. Man håller sig saklig till den informationen man använder sig av och ändrar inte i den för att göra billiga poänger.
Citera
2017-11-09, 01:19
Bannlyst
Citat:
AB är hittills de enda som svart på mitt första mail.
De försökte försvara sig med näst intill ordagranna förklaringar som vissa här i tråden kommit med, därför börjar jag nu misstänka att tråden är nerlusad med "journalister" som försöker försvara tidningarnas agerande här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Semenomore2
Jag är som ett barn dagen före julafton. Det är ändå publicerat nu.

Tilläggas bör att Cissi Wallin outat honom inför 51 tusen följare på instagram, så en stor svensk instaprofil(?) plus en lokaltidning droppar namnet, bör räcka?
Citera
2017-11-09, 01:25
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Jaha, blev jag representant för den onda massmedian nu i dina ögon? Nä, jag jobbar inte för någon tidning. Vidare handlade det inte heller om Pavel Gamov. Det är synd om det är så du säger, jag tycker inte att man ska hänga ut någon enbart på grund av anklagelser.

Men min kommentar var inte om det. Det handlade om hur du tolkade svaret av "journalisten" på ett felaktigt sätt så du kunde göra en poäng av svaret. Det är inte så man argumenterar för sin sak. Man håller sig saklig till den informationen man använder sig av och ändrar inte i den för att göra billiga poänger.

Men vad är det du inte förstår?

Media säger att: Nä vi tänker inte vara först med att namnge Soran, i de andra fallen så har den det handlar om antingen kommit ut själv eller så har någon annan media namngett honom först, sedan har vi bara hakat på (Och det kallar dom nyheter, att rapa upp vad någon annan redan rapporterat? Om så ryggradslöst!).
Men det är ju här med bevisat som en ren och skär lögn!

Soran är outad av Lerums lokalblaska:

Vad det gäller Pavel Gamov så har han precis som vådtäktskurden duckat och gjort sig oanträffbar (dom medger det ju själva om du orkar ta dig tid att läsa artikeln och lyssna på klippet), ändå hängs han ut av AB både med namn och bild:

Vad är det som är oklart?
Är du så jäkla hjärntvättad att du inte ser mönstret, så tycker jag verkligen synd om dig!
I detta inlägg har du alla bevis du behöver.
Citera
2017-11-09, 01:30
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Tilläggas bör att Cissi Wallin outat honom inför 51 tusen följare på instagram, så en stor svensk instaprofil(?) plus en lokaltidning droppar namnet, bör räcka?
Wallin bryr sig inte ens AB om. Inte ens Wallin bryr sig om Wallin.

Dock så vill inte AB att samma sak som hände Expressen ska hända dom, nämligen att de ska bli fällda av PO eller kanske till och med att det ska bli rättssak. Så har en annan publisher som också följer pressetiska regler (dvs. inte bloggar, sociala medier, nordfront etc.) så kan knappast AB ensamt bli anklagad.

edit:Expressen har inte blivit fällda än utan jag borde ha skrivit *anmäld.
Senast redigerad av Semenomore2 2017-11-09 kl. 01:40.
Citera
2017-11-09, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Semenomore2
Wallin bryr sig inte ens AB om. Inte ens Wallin bryr sig om Wallin.

Dock så vill inte AB att samma sak som hände Expressen ska hända dom, nämligen att de ska bli fällda av PO eller kanske till och med att det ska bli rättssak. Så har en annan publisher som också följer pressetiska regler (dvs. inte bloggar, sociala medier, nordfront etc.) så kan knappast AB ensamt bli anklagad.

Låter rimligt, men i och med lokalblaskan som bör ha bransmässiga etiska regler, så kan AB m.fl spotta ur sig namnet och peka på lokalblaskan?
Vad är en rimlig anledning att inte publicera i detta läge? Om det finns någon anledning att hålla igen överhuvudtaget
Citera
2017-11-09, 01:46
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Men vad är det du inte förstår?

Media säger att: Nä vi tänker inte vara först med att namnge Soran, i de andra fallen så har den det handlar om antingen kommit ut själv eller så har någon annan media namngett honom först, sedan har vi bara hakat på (Och det kallar dom nyheter, att rapa upp vad någon annan redan rapporterat? Om så ryggradslöst!).
Men det är ju här med bevisat som en ren och skär lögn!

Soran är outad av Lerums lokalblaska:

Vad det gäller Pavel Gamov så har han precis som vådtäktskurden duckat och gjort sig oanträffbar (dom medger det ju själva om du orkar ta dig tid att läsa artikeln och lyssna på klippet), ändå hängs han ut av AB både med namn och bild:

Vad är det som är oklart?
Är du så jäkla hjärntvättad att du inte ser mönstret, så tycker jag verkligen synd om dig!
I detta inlägg har du alla bevis du behöver.

Jag försvarar inte uthängningen av Pavel Gamov. Jag tycker inte att man ska hänga ut någon enbart på grund av anklagelser, och det samma gäller för Soran. Det är även mycket möjligt att AB gör det enbart för att han är Sverige demokrat.

Men du besvarar ju inte min kritik mot dit inlägg. Jag tyckte bara det var fult av dig att göra billiga poänger genom att (medvetet?) misstolka svaret i mailet från AB. Att du försöker tillskriva mig andra åsikter är löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in