Citat:
Ursprungligen postat av
SluttyPumpkin
Väldigt få är etniskt svenska. Alla människor härstammar från Afrika och har utvandrat och bosatt sig på olika platser.
Jag är född i Sverige med en "svensk" pappa sen många många generationer, ja sen Sverige var Sverige. Mor är från Grekland och kom hit som nio. Hela mammas släkt har bott här och fått barn sen - 65 och har svenskt medborgarskap.
Är mamma svensk? Är jag svensk? Är min pappa svensk?
Vad är din definition av svensk?
Som du själv så eminent beskriver det så är "svensk" en skala, och var man väljer att placera definitionspunkten på skalan är ett subjektivt beslut. Det förändrar dock inte det faktum att det finns en skala. Sedan kan resultatet av en sammanvägning av kriterier ge olika resultat, men det bottnar alltid i en subjektiv bedömning.
Är din mamma svensk? Etniskt är hon antagligen grek, och nog lär hon ha åtminstone några stänk grekisk kultur i sig. Det är fakta. Eftersom jag inte känner din mamma så saknar jag dock enormt mycket information; hon kan vara allt ifrån en stugsittande hemlängtare som vägrar prata svenska och bara dricker ouzo och kollar på grekisk tv, till... tja, Sveriges mest välintegrerade invandrare, vem fan nu det kan vara (Drottning Silvia? Kristian Luuk?).
Är din pappa svensk? Som du beskriver honom så är han etniskt svensk. Men eftersom jag inte känner honom heller så saknas det fakta även där. Han kan vara allt från super-svenne banan till en excentrisk orientalist som aldrig visar sig ute utan turban och kaftan.
Är du svensk? Etniskt så är du halvgrek. Kulturellt är du kanske på sin höjd svensk med grekiska influenser, men iom. att du inte ens talar grekiska och överlag ger ett mycket svenskt intryck (så väl som det kan bedömas via text) så är det inte meningsfullt att beskriva dig som kulturell svensk-grek. I övrigt samma brist på fakta.
Alla dessa lätt fåniga bedömningar påverkas också av kontext. Pratar vi, säg, konsumtionsvanor är ni säkert pursvenska alla tre. Pratar vi utseende blir kanske bedömningen annolunda. Vilket för oss tillbaka till början av diskussionen...
Citat:
Varför spelar etnicitet roll i hans handlande? Är det biologiskt inprogrammerat i generna att han inte kan ta ett nej? Eller är det en sociokulturellt fenomen skapat av samhällets syn på kvinnor som det svagare könet.
Väldigt förenklat: om sexuella övergrepp enbart var ett resultat av "sociokulturellt fenomen skapat av samhällets syn på kvinnor som det svagare könet" så borde den statistiska fördelningen av förövare vara någorlunda jämt fördelad. Det är den inte; överrepresentationen av förövare med utländsk bakgrund är så vetenskapligt självklar att den inte anses värd att forska på. Alltså finns det flera faktorer som påverkar, helt oberoende av sociokulturell kvinnovärdering. Vilka dessa faktorer kan vara tvistar de lärde om.
Låt oss dock dra oss till minnes något väsentligt: kontext. Många som diskuterar Sorans etnicitet använder det som en förklaringsfaktor. När du ställer frågan "varför spelar etnicitet roll i hans handlande?" fokuserar du, implicit, på ansvarsfrågan. Nog kan det finnas någon enstaka övervintrad rasbiolog här på Flashback (var annars) som på allvar menar att Sorans kurdiska ursprung har satt hans kognitiva funktioner ur spel, men de flesta använder det inte som en ursäkt. Ansvaret är fortfarande hans. Sedan kan man med exemplet Soran vilja dra paralleller till hur politik bör föras eller hur man bör förhålla sig till kurder. Lägg därtill alla med agenda åt endera hållet och det blir snabbt rörigt.
I en god diskussion borde det finnas plats för mer än ett perspektiv.