Citat:
Ursprungligen postat av
Nulb
Suck, jag ser ingen poäng med att fortsätta diskutera detta med dig. Ger bleka fan i min "status" på ett nätforum och om möjligt ger jag ännu mer fan i hur stor min "e-kuk" är. Det här blir ju pinsamt. Diskutera som en vuxen människa och jag tar gärna diskussionen med dig.
Absolut, det finns huvudsakligen två situationer rörande häktning. Om jag inte missminner mig är det RB 24:1 st. 1 och st. 2 (citera mig dock inte på detta då jag tar det från minnet). Det ena rör obligatorisk häktning och den andra icke-obligatorisk (har tappat ordet).
Frågan är dock inte vilken av reglerna som är relevant i nuläget. Utan frågan är huruvida han kommer häktas eller inte. På den frågan är svaret nej.
Sen kan du teorirunka hur mycket du vill och slänga med samtliga skällsord du har i ditt vokabulär. Det gör dig inte mer trovärdig, snarare motsatsen.
Men som sagt, vi får se om han häktas eller ej. Jag är övertygad om att det inte kommer ske.
Nä, obligatorisk häktning är ingen fjärde grund. Det finns bara tre häktningsgrunder. Men om brottet har ett minimistraffet som behöver dessa grunder inte visas, de presumeras.
Det är givetvis svårt för SI att visa att grunderna inte föreligger (vara känd och bo i lägenhet räcker inte. De allra flesta bor någonstans, och även kändisar kan undanröja bevis).
Blir han inte häktad så beror det nog snarare på att bevisen om våldtäkt är för svaga. Jag vet iofs inte vad det finns för bevis. Men kvinnan har trots allt inte anmält förut, utan först efter att ha ryckts med i en kampanj.
Men beviskraven för att häktas är trots allt enormt mycket lägre än att fällas.
Skulle jag tvingas gissa något så skulle jag tro att åklagaren maler detta ett tag. Det är alltid känsligt att lägga ner för fort när det är uppmärksammade anmälningar. Men kommer till slut nå insikten att det inte räcker för att komma vidare. Utredningen kommer aldrig nä den nivå där det ens går att häkta. Troligen inte ens anhålla.
Men å andra sidan. SI har varit märkligt frånvarande. Ingen har fått tag i honom. Inga livstecken. Han har inte synts någonstans.
Så helt omöjligt är det inte att han sitter anhållen just nu.