• 1
  • 2
2017-10-26, 18:05
Medlem
Ja,

Om du var hyresvärd och hyr ut en lägenhet till någon, spelar det någon roll vart hyresgästen får sina pengar till hyran från ?

Skulle du vid kontrakt påskrivningen kräva att den blivande hyresgästen visar upp någon handling som styrker att hen har en stabilt årsinkomst, fast anställning (lönebesked/anställningsbevis) ?

Eller hade du bara gett lägenheten och hoppas att hen sköter sig och kommer hyran in varje månad så bryr du dig inte om hen är arbetslös och har betalningsanmärkningar?
Citera
2017-10-26, 18:13
Medlem
sucuks avatar
Finns det ens några värdar som accepterar betalningsanmärkning i dagens bostadsbrist? Värdarna har minst 100 sökande på varenda ledig lägenhet så det är klart att de tar någon med fast jobb och utan anmärkningar om de kan.
Citera
2017-10-26, 18:25
Medlem
Skulle aldrig hyrt ut min lägenhet till någon arbetslös loser med betalningsanmärkningar.
Inte till en hen heller för den delen.
Citera
2017-10-26, 18:29
Medlem
Tänker att det är en fråga för framtiden?

Typ man har bott där i 5 år, förlorar jobbet och sen fixar pengar genom att sälja knark typ.

När "första steget" är gjort och man har lägenheten spelar det verkligen ingen roll alls varifrån pengarna kommer ifrån och värden kan inte direkt kontrollera det heller.
Citera
2017-10-26, 18:29
Moderator
tobess avatar
Alla gör väl en kreditupplysning i dagsläget då det är både billigt och enkelt att göra det, så har man betalningsanmärkningar är man nog i de flesta fall körd.

Däremot så är det många som inte är så nogräknade med anställning eller inte. Om man t.ex. har en betalningsförbindelse från socialen så är det ju en "säker inkomst", d.v.s. risken att socialen skulle glömma att betala hyran lär vara betydligt lägre än att en privatperson skulle göra det.

Sen är det ju en annan fråga om man vill hyra ut till ett socialfall, då det i många fall för andra problem med sig (skador på lägenheten, alkoholproblem o.s.v. o.s.v.)
Citera
2017-10-26, 19:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Min hyresvärd accepterar inte bordellverksamhet iallafall men visst, det finns hyresvärdar osm skiter i om pengarna kommer in från drogodling medans andra kräver vääääldigt mycket .
Citera
2017-10-26, 19:14
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredagsmys88
Tänker att det är en fråga för framtiden?

Typ man har bott där i 5 år, förlorar jobbet och sen fixar pengar genom att sälja knark typ.

När "första steget" är gjort och man har lägenheten spelar det verkligen ingen roll alls varifrån pengarna kommer ifrån och värden kan inte direkt kontrollera det heller.

Har hyresvärdar verkligen tid att kolla upp alla boende och se om de fortfarande har anställning?
Citera
2017-10-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Har hyresvärdar verkligen tid att kolla upp alla boende och se om de fortfarande har anställning?
Om de skulle kolla upp någon efter att de bott där ett tag så kan de ändå inte göra något åt det så det är ganska meningslöst att göra det. Om det inte handlar om en privatuthyrning eller andrahandsuthyrning så är det oerhört svårt att säga upp någon.
Citera
2017-10-26, 21:56
Medlem
ja vid kontraktsskrivande så vill jag se en stabil inkomst och att du är en reko människa som tar hand om dig själv och din ekonomi, betalningsanmärkning är ju en stark markör att denne inte sköter sin ekonomi,

har du väl ett kontrakt så räcker det dock att pengarna betalas i tid
Citera
2017-10-29, 07:43
Medlem
Ratozs avatar
Det svar jag fick när jag hyrde min första lägenhet och frågade om saken är att det finns lagar och förordningar som tvingar hyresvärden att säkerställa att den blivande hyresgästen har tillräckliga marginaler när hyran är betald.

Något slags särskilt undantag från reglerna ska finnas för vissa särskilda typer av boende som t.ex. studentboenden och äldreboenden.
Citera
2017-10-29, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Min hyresvärd accepterar inte bordellverksamhet iallafall men visst, det finns hyresvärdar osm skiter i om pengarna kommer in från drogodling medans andra kräver vääääldigt mycket .

Diverse krav på vad lägenheten får användas till lär de flesta ha, men just frågan om var pengar till hyran kommer ifrån lär däremot förbli obesvarad, det finns ingen standardmetod att avgöra ursprunget på de medel som används, dessutom lär hyresvärden sakna intresse för bakgrunden.
Citera
2017-10-29, 10:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Ja,

Om du var hyresvärd och hyr ut en lägenhet till någon, spelar det någon roll vart hyresgästen får sina pengar till hyran från ?

Skulle du vid kontrakt påskrivningen kräva att den blivande hyresgästen visar upp någon handling som styrker att hen har en stabilt årsinkomst, fast anställning (lönebesked/anställningsbevis) ?

Eller hade du bara gett lägenheten och hoppas att hen sköter sig och kommer hyran in varje månad så bryr du dig inte om hen är arbetslös och har betalningsanmärkningar?
Sannolikt bryr sig hyresvärden ej om du t.e.x förlorar jobbet. Och om hyresvärden skulle göra det - vilken roll spelar det? Vad ska hyresvärden göra med informationen, så länge du betalar hyran finns inte grund för att säga upp kontraktet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in