Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-23, 00:16
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Jag skulle betala av mitt boende, stoppa in resterande kvartsmiljon på en global indexfond och öka månadssparandet i samma indexfond motsvarande kostnadssänkningen som lösen av lånet inneburit.

Det är knappast det lönsammaste på lång sikt. Men det ger trygghet och det är inte att undervärdera.

Vid kapitalbehov kan du ju alltid belåna din fastighet igen, i framtiden.

Att behålla belåning och investera i aktier skulle kunna bli oerhört kostsamt OM en sättning skulle ske i fastighets och aktiemarknaden, med belånat boende får du en inverterad hävstångseffelt som inte är kul.

Jag skulle alla dagar i veckan också gjort exakt så här. Jag skulle även avsatt ett par tusen i månaden i reparation och underhåll. Då slipper du låna när något går sönder eller något kräver underhåll, tex byta fönster, lägga om tak eller köpa ny uppvärmning.

Kan du ingenting om börsen så investera fiktivt ett par år genom att skriva ner vad du tänkte köpa och följ sedan utvecklingen. Går det bra fiktivt så kan du därefter börja handla med riktiga pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Xinotaw
Mitt råd hade varit att betala av hela lånet.
Därefter har du en helt annan privatekonomisk stabilitet att spekulera på börsen.

Att vara skuldfri och ändå äga sitt boende är ju den bäst av världar. Den dagen jag är skuldfri kommer jag aldrig någonsin igen ta ett lån.
Citera
2017-10-23, 00:22
Medlem
elbels avatar
Vad händer när börsen går ner och räntorna höjs?

Har för mig att det inte är helt enkelt att amortera för mycket? det förlorar ju banken på
Att det finns en undre gräns förstår jag
Citera
2017-10-23, 00:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Vad händer när börsen går ner och räntorna höjs?

Har för mig att det inte är helt enkelt att amortera för mycket? det förlorar ju banken på
Att det finns en undre gräns förstår jag

Om banken förlorar på att man löser sina lån, ska man fullständigt skita i. Banken blåser en ändå, så de klarar sig på andra sätt. Att spela med pengar på börsen, som skulle räckt till att lösa lånen, ska man vara försiktig med. Lös lånen, sedan spara ihop på lönen det lånen kostat per månad, blir fort ett nytt kapital man kan leka med på börsen. Exakt så gjorde jag, löste mina fastighetslån (alla rörliga efter det bindningen gått ut) så fort jag kunde. Med tanke på den tidens höga räntekostnader (90-tal) så frigjorde jag flera tusen i månaden till sparande. Bor såpas billigt nu att jag kunnat gå ner i arbetstid och ändå ha mer pengar över än vad jag hade med lån och över 100% jobb.
Citera
2017-10-23, 00:36
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om banken förlorar på att man löser sina lån, ska man fullständigt skita i. Banken blåser en ändå, så de klarar sig på andra sätt. .
Haha det är det jag menar, att de har gjort det svårt

T.ex. om man har bunden ränta, binder man sig till en viss summa amortering? varken högre eller lägre?
Citera
2017-10-23, 00:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Haha det är det jag menar, att de har gjort det svårt

T.ex. om man har bunden ränta, binder man sig till en viss summa amortering? varken högre eller lägre?

Med bundna lån så får du betala ränteskillnadsersättning till banken. Med rörliga lån ingenting. (Tja, förutom skulden då, det du har lånat). Kan säga att kamreren blev ganska tvär/sur när jag stövlade in med en väska full med tusenlappar. (Det var mindre krångligt förr med kontanter).
Citera
2017-10-23, 01:15
Medlem
Att betala av ett bolån i dagsläget när räntan är rekordlåg kan inte vara annat än idiotiskt enligt mig.. Men är man trygghetsnarkoman så..
Citera
2017-10-23, 01:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Att betala av ett bolån i dagsläget när räntan är rekordlåg kan inte vara annat än idiotiskt enligt mig.. Men är man trygghetsnarkoman så..

Ja, man är nog en trygghetsnarkoman. Ungefär som "Bror Duktig" i de tre små grisarna. Men det är jäkligt skönt att sova gott om natten utan den minsta ekonomiska oro. Enda grejen som möjligen kan vara oroligt ekonomiskt sett, är om politruckerna hittar på nya skatter som sabbar det för en. (De vill ju inte att folk ska vara ekonomiskt oberoende och ha "fuck off"-pengar på kontot)
Pengar ger en fuck off-attityd som gör att vi tar mindre skit och vågar mer.
Citera
2017-10-23, 02:38
Medlem
Centauris avatar
Varför investerar du inte i utdelningsbolag och amorterar med utdelningen varje år?

Då får du behålla dina aktier, värdet kan öka och ditt bolån sjunker med ett par tiotusen per år.
Citera
2017-10-23, 07:01
Medlem
Gör dig själv skuldfri.
Ger det bäst avkastning? Nej, men när det går åt helvete är det bättre att vara likvid med medel istället för torsk.

De som väljer investering istället för amortering är allt för ofta förblindade av girighet och väger inte situationen korrekt.

Har du ordentlig koll på ekonomi kan du räkna på det.
Citera
2017-10-23, 07:07
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Tänk gärna tvärtom.

Du är vad jag förstår en person som inte tidigare ägnat dig åt investering/spekulation i aktier.

Om du idag hade suttit med ett obelånat hus, skulle du då nu plöstligt få för dig att du borde belåna huset och spekulera på börsen.

Antagligen inte så då blir ju rådet att betala av huset.

Mycket bra liknelse som borde göra frågeställningen glasklar för TS!
Citera
2017-10-23, 07:12
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempo83
Hej
Här precis sålt min föräldrars hus och fått loss ca 1.2 m efter skatt. Jag skulle nu kunna betala av mitt eget bolån på ca 950 k men är det värt det?

Jag kan inget om aktier eller liknade (har någon liten generisk sparfond) så hur ska jag göra alla tips är välkomna.

Idag och imorgon så hade jag sett till att inte ha några skulder.

När det kärvar till sig så vill jag kunna leva på en spottstyver och inte ha några skulder.

Att spara i en fastighet som du nu har möjlighet att göra har ju visat sig hyfsat klokt.
Du kan ju dessutom bo i den nu (efter att skulderna är borta) mer eller mindre gratis.
Digitala aktiepapper kan du inte ens torka dig i arslet med.

Det är läge att säkra upp nu för nu luktar det 1990 (Sverige) på bostadsmarknaden och Spanien 2007/2008 och det fick ju lite anslag i ekonomierna vill jag lova.

Spela på börsen med överskjutande belopp som du kan "förlora" utan att gå i kånken.
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2017-10-23 kl. 07:15.
Citera
2017-10-23, 09:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Idag och imorgon så hade jag sett till att inte ha några skulder.

När det kärvar till sig så vill jag kunna leva på en spottstyver och inte ha några skulder.

Att spara i en fastighet som du nu har möjlighet att göra har ju visat sig hyfsat klokt.
Du kan ju dessutom bo i den nu (efter att skulderna är borta) mer eller mindre gratis.
Digitala aktiepapper kan du inte ens torka dig i arslet med.

Det är läge att säkra upp nu för nu luktar det 1990 (Sverige) på bostadsmarknaden och Spanien 2007/2008 och det fick ju lite anslag i ekonomierna vill jag lova.

Spela på börsen med överskjutande belopp som du kan "förlora" utan att gå i kånken.

Exakt så tänker jag! Ponera att en ordentlig lågkonjunktur drabbar världsekonomin, typ 1929. Flera svarta måndagar och fredagar på rad, börsen sjunker som en sten. Företag måste massuppsäga folk. Bostadspriserna sjunker också, alla bubblor spricker samtidigt i dominoeffekt. Finansvalpar hoppar ut genom höghusfönster.

Vi har två personer i exemplet med olika placeringsstrategier, grannarna Kalle och Pelle:
Kalle har lånen kvar på huset, pengarna placerade på börsen, bra välavlönat jobb på AB Luftslottsbygg.

Pelle har har inga lån, huset fullt betalt, har därefter lyckats spara ihop en slant, har hälften på börsen (indexfonder) och hälften på garanterade bankkonton, till tyvärr låg ränta. Bra jobb på Luftslottsbygg, Kalle och Pelle är kolleger. Båda nöjda och glada hela helgen innan måndagens stora krasch.

Allt kraschar, bokstavligt talat allt. Bostadspriserna halveras, Kalle och Pelle får sparken eftersom AB Luftslottsbygg är ett av de första företagen som dukar under. Massarbetslöshet, Kalle och Pelle får gå på A-Kassa. Av kapitalet har Kalle 30% kvar efter börskraschen, bostaden har halverats i värde och banken säger upp lånen, banken tar huset som måste säljas på en marknad som inte längre finns. Kalle står nu ute på gatan och blir hemlös, får bo i Röda korsets nyuppförda tältläger istället för i villan.

Pelle däremot, äger fortfarande sitt hus, visserligen bara värt tre miljoner istället för sex, men det är skit samma, han bor kvar. Av sparkapitalet har Pelle fortfarande 80% kvar, och med endast el-vatten-försäkring-skatt kostar huset bara tre tusen/mån utav Pelles A-kassa som är 15.000 netto i månaden. På 12.000 lever Pelle efter omständigheterna bra, till och med mycket bra jämfört med alla andra som blivit uteliggare. Pelle passar också på att storfynda på den kraschade börsen med pengarna han hade i likvida medel. När konjunkturen vänder, är Pelle betydligt rikare än innan krisen.

Exemplet är visserligen extremt, men KAN hända, det har hänt förr när bubblor spruckit. De som råkar mest illa ut är de som både har stora lån OCH pengarna på börsen. De som klarar sig nästan oskadda, de utan lån och äger sitt hem, kan leva som förr, minus köpa ny Volvo vart annat år samt inte byta ut hemelektroniken så ofta..

Så egentligen kan man säga att alla vi "trygghetsnarkomaner" väntar på ett nytt "1929", då det antagligen är ett gyllene tillfälle att utöka sitt kapital rejält.
Amortera bort lånen är mitt råd!
Senast redigerad av kraftfoder 2017-10-23 kl. 09:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in