Citat:
Ursprungligen postat av
AlwaysAllIn
Idag och imorgon så hade jag sett till att inte ha några skulder.
När det kärvar till sig så vill jag kunna leva på en spottstyver och inte ha några skulder.
Att spara i en fastighet som du nu har möjlighet att göra har ju visat sig hyfsat klokt.
Du kan ju dessutom bo i den nu (efter att skulderna är borta) mer eller mindre gratis.
Digitala aktiepapper kan du inte ens torka dig i arslet med.
Det är läge att säkra upp nu för nu luktar det 1990 (Sverige) på bostadsmarknaden och Spanien 2007/2008 och det fick ju lite anslag i ekonomierna vill jag lova.
Spela på börsen med överskjutande belopp som du kan "förlora" utan att gå i kånken.
Exakt så tänker jag! Ponera att en ordentlig lågkonjunktur drabbar världsekonomin, typ 1929. Flera svarta måndagar och fredagar på rad, börsen sjunker som en sten. Företag måste massuppsäga folk. Bostadspriserna sjunker också, alla bubblor spricker samtidigt i dominoeffekt. Finansvalpar hoppar ut genom höghusfönster.
Vi har två personer i exemplet med olika placeringsstrategier, grannarna Kalle och Pelle:
Kalle har lånen kvar på huset, pengarna placerade på börsen, bra välavlönat jobb på AB Luftslottsbygg.
Pelle har har inga lån, huset fullt betalt, har därefter lyckats spara ihop en slant, har hälften på börsen (indexfonder) och hälften på garanterade bankkonton, till tyvärr låg ränta. Bra jobb på Luftslottsbygg, Kalle och Pelle är kolleger. Båda nöjda och glada hela helgen innan måndagens stora krasch.
Allt kraschar, bokstavligt talat allt. Bostadspriserna halveras, Kalle och Pelle får sparken eftersom AB Luftslottsbygg är ett av de första företagen som dukar under. Massarbetslöshet, Kalle och Pelle får gå på A-Kassa. Av kapitalet har Kalle 30% kvar efter börskraschen, bostaden har halverats i värde och banken säger upp lånen, banken tar huset som måste säljas på en marknad som inte längre finns. Kalle står nu ute på gatan och blir hemlös, får bo i Röda korsets nyuppförda tältläger istället för i villan.
Pelle däremot, äger fortfarande sitt hus, visserligen bara värt tre miljoner istället för sex, men det är skit samma, han bor kvar. Av sparkapitalet har Pelle fortfarande 80% kvar, och med endast el-vatten-försäkring-skatt kostar huset bara tre tusen/mån utav Pelles A-kassa som är 15.000 netto i månaden. På 12.000 lever Pelle efter omständigheterna bra, till och med mycket bra jämfört med alla andra som blivit uteliggare. Pelle passar också på att storfynda på den kraschade börsen med pengarna han hade i likvida medel. När konjunkturen vänder, är Pelle
betydligt rikare än innan krisen.
Exemplet är visserligen extremt, men KAN hända, det har hänt förr när bubblor spruckit. De som råkar mest illa ut är de som både har stora lån OCH pengarna på börsen. De som klarar sig nästan oskadda, de utan lån och äger sitt hem, kan leva som förr, minus köpa ny Volvo vart annat år samt inte byta ut hemelektroniken så ofta..
Så egentligen kan man säga att alla vi "trygghetsnarkomaner" väntar på ett nytt "1929", då det antagligen är ett gyllene tillfälle att utöka sitt kapital rejält.
Amortera bort lånen är mitt råd!