• 1
  • 2
2017-10-22, 18:22
Medlem
Hej
Här precis sålt min föräldrars hus och fått loss ca 1.2 m efter skatt. Jag skulle nu kunna betala av mitt eget bolån på ca 950 k men är det värt det?

Jag kan inget om aktier eller liknade (har någon liten generisk sparfond) så hur ska jag göra alla tips är välkomna.
Citera
2017-10-22, 18:30
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempo83
Hej
Här precis sålt min föräldrars hus och fått loss ca 1.2 m efter skatt. Jag skulle nu kunna betala av mitt eget bolån på ca 950 k men är det värt det?

Jag kan inget om aktier eller liknade (har någon liten generisk sparfond) så hur ska jag göra alla tips är välkomna.

Avkastningen på aktier är mycket högre (runt 7 % i en indexfond) än räntan på ditt bolån (1-2 % gissningsvis). Risken på aktierna är dock mycket högre, medan du får en garanterad kostnadssänkning av att betala av bolånet. Ska du inte röra pengarna på många, många år (typ 20-30) är aktier nästan garanterat en bättre investering, men behöver du ha pengarna om fem år kan beloppet lika gärna ha minskat. På grund av den låga räntan är aktier dyra nu och risken för en sättning inom några år är ganska stor.

Det är svårt att ge dig ett konkret råd utan att veta mer, typ - vad har du för sparande i dag, hur mycket amortera du, planerar du att flytta eller göra annat som kräver pengar m.m.
Citera
2017-10-22, 18:39
Medlem
Anacondans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempo83
Hej

Jag var i ungefär samma situation som du för lite över tio år sen, var dock inte från förädrarna.

Jag investerade månadsvis i högutdelande aktier tills kraschen 08 varpå jag skickade in resterande belopp på börsen. Har blivit en väldigt stor avkastning på ursprungskapitalet.

Orkar du inte hålla koll på börsen öppnar du ett ISK på din bank och börjar månadsspara i indexfonder, förslagsvis med spridd exponering.

T.ex Länsförsäkringar Global indexnära och Swedbank Robur access Asien så har du en stor del av världens största företag i portföljen. Bägge till låga 0,2% avgift.
Citera
2017-10-22, 18:56
Medlem
Jag skulle betala av mitt boende, stoppa in resterande kvartsmiljon på en global indexfond och öka månadssparandet i samma indexfond motsvarande kostnadssänkningen som lösen av lånet inneburit.

Det är knappast det lönsammaste på lång sikt. Men det ger trygghet och det är inte att undervärdera.

Vid kapitalbehov kan du ju alltid belåna din fastighet igen, i framtiden.

Att behålla belåning och investera i aktier skulle kunna bli oerhört kostsamt OM en sättning skulle ske i fastighets och aktiemarknaden, med belånat boende får du en inverterad hävstångseffelt som inte är kul.
Citera
2017-10-22, 19:12
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Jag skulle betala av mitt boende, stoppa in resterande kvartsmiljon på en global indexfond och öka månadssparandet i samma indexfond motsvarande kostnadssänkningen som lösen av lånet inneburit.

Det är knappast det lönsammaste på lång sikt. Men det ger trygghet och det är inte att undervärdera.
Jag resonerar i exakt samma banor. Trygghet är det viktigaste för mig, även om jag förstår att det finns de som resonerar annorlunda.
Citera
2017-10-22, 19:27
Medlem
Isnatts avatar
Går ju att betala av halva lånet och sen investera resten. Gissar att din räntekostnad nu är ca 1500:-/mån. 18 000:-/år. Blir mycket pengar på 5-10 år enbart i ränta.

Här är man ju väldigt olika, jag gillar trygghet och har lagt väldigt mycket pengar i mitt boende - det är tryggt och räntehöjningar påverkar mig inte pga lågt lån.
Men investerar också på börsen varje månad och har lagt in stora pengar där med. Det är ju lite mer chansning då jag föredrar aktier.
Känns väldigt bra att ha det på det här viset.
Citera
2017-10-22, 19:40
Medlem
oretas avatar
Börsen om du lär dig lite om det
Betala av lånen är inge dumt heller är en säkerhet i det
Men är ju inte svart eller vitt du kan betala av en del av lånet, lägga en del på sparkonto och lära dig å investera med en liten summa med
Citera
2017-10-22, 19:42
Medlem
Tack för tipsen jag har inget akut behov av pengar och låta dem vara så att säga. Men jag gillar idén som Isnatt hade om att betala halva och investera resten. För vad jag kan se så även om ränta går markant upp klarar jag i alla fall ett lån på 475 k.
Citera
2017-10-22, 19:47
Medlem
Mitt råd hade varit att betala av hela lånet.
Därefter har du en helt annan privatekonomisk stabilitet att spekulera på börsen.
Citera
2017-10-22, 19:50
Medlem
Newfields avatar
Vilket guldläge nu när räntorna på lån är så billiga! Jag som aktivt handlar med värdepapper och har det som hobby skulle investerat allt på börsen. Om du vill vara på den säkrare sidan kan du ju bara gå till din bank och öppna ett isp-konto och dela upp det i olika indexfonder som tidigare nämt.

t.ex spiltan aktiefond har i år gått strax över 20% plus. Låt oss säga att du på ett år lyckas med 10% så är det ju 120 lakan.

Det är mycket mer vinst i längden än om du betalar av huslånet. Den dagen räntorna sticker iväg på huslånet kan du ju betala av det.
Citera
2017-10-22, 20:06
Medlem
framtands avatar
Hur jag skulle gjort:
Lagt undan 100% av alla skatter och avgifter som kommer med försäljningen (om det är arv eller hur du nu fått huset).

Gå till banken och värdera upp nuvarande bostad (om det går). Betala sedan av bolånet tills belåningen är 50% och förhandla bort amorteringen på resterande belopp (borde gå). Det ger en enorm trygghet och fallhöjd, och eftersom det inte är jättepengar kvar så gör dom bättre nytta på annat håll än att ge "trygghet".

Betalat av 100% av alla andra lån och skulder. Tagit bilservicen, vinterdäcken, omtapetseringen, nya skidorna, besökt den fina restaurangen du tittat på, åkt på weekendresan till Köpenhamn osv, vad du nu har planerat att fixa och ordna med.

Summan du har över hade först gått till en buffert på 100.000:-. Hatar egentligen buffertar men det väger upp tryggheten du bommar genom att ha kvar en del av bolånet.

Och så kommer sista biten, det borde finnas en 6-7 hundra tusen här. Ta en dag och läs på hur börsen fungerar. Läs bloggar, sammanfattningar, "kom igång" på Avanza och Nordnet.

Man behöver inte vara någon expert för att hitta ett gäng vettiga fonder och lite bra utdelningspapper som ger dig lite stadig utdelning ovanpå det.

Med amorteringen borda och med utdelningen som rullar in så borde ekonomin lättat med kanske 3-5 tusen i månaden? Att vara i stort sett skuldfri och kunnat beta av ett gäng punkter på "att göra"-listan och fått igång ett bra sparande med en rejäl buffert på det. Kan det bli bättre?

Bara att fortsätta att spara sen och lägga undan så mycket du kan så har du en guldkantad pension att se fram emot.
Citera
2017-10-22, 20:43
Medlem
Limhamns avatar
Jag tycker du har fått flera bra svar redan men när du ställer frågan som antingen eller skulle jag vilja komplettera med både och. Du kan ju lösa nästan en stor del av ditt lån och ändå ha en rejäl slant att sätta på börsen.

Oavsett vilket, ha inte bråttom. Läs på. Investera lite. Läs på mer. Investera lite till. Risken för sättning, som tidigare nämnts, är inte helt obefintlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in