2017-10-22, 21:10
Medlem
Horribel_gåss avatar
Titta på om du kan binda räntan på en lämplig nivå (om du vill ha säkerhet) och titta på vad du kan investera i som ger högre avkastning än vad räntan kostar.
Citera
2017-10-22, 21:16
Medlem
Fenjal888s avatar
Du kan ju alltid gå mellanvägen också, betala av några 100k på bolånet och investera lika mycket.
Citera
2017-10-22, 21:18
Medlem
yz44s avatar
Betala av ditt lån och ha resten som en buffert. Öka på ditt sparande med vad du tidigare betalt i lånekostnad. Investera INTE i värdepapper osv. om du inte är kunnig, och man lär sig inte att handla med värdepapper på en dag, i alla fall inte om man vill behålla sina pengar.
De som ger rådet att inte betala av lånet, varför tar de inte lån och handlar om det är så lönsamt?
Jag tror det är så du får se det, att inte betala av lånet är som att låna pengar för att spekulera med dem.
Citera
2017-10-22, 21:28
Medlem
framtands avatar
Alla som någonsin sagt "håll dig borta från börsen om du inte vet vad du gör" har dubbelfel. Vet man inte vad man gör utan lägger istället sina pengar i breda indexfonder på lååååång sikt kommer man slå över 90% av alla "som kan" börsen och sysslar med stockpicking.

Så det är jättebra att man inte kan börsen. Den insikten gör personen i fråga försiktig. Kombinerar man det med sunt förnuft och grundläggande läsförståelse så man vet det rent tekniska i vad man sysslar med så kan man räkna med en lyckad tillvaro på börsen.

Söker man trygghet men ändå vill ha avkastning så är kombinationen "betala en del av lånet och skaffa dig grundläggande kunskaper om börsen" den enda vägen att gå.
Citera
2017-10-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
Vilket guldläge nu när räntorna på lån är så billiga! Jag som aktivt handlar med värdepapper och har det som hobby skulle investerat allt på börsen. Om du vill vara på den säkrare sidan kan du ju bara gå till din bank och öppna ett isp-konto och dela upp det i olika indexfonder som tidigare nämt.

ISP-konto låter intressant, vad är det om man får fråga
Citera
2017-10-22, 21:49
Medlem
Jag skulle nog betala av ungefär hälften av lånet och sedan skapa ett automatiskt månadssparande i indexfonder för resten av pengarna. Om du köper fonder för t.ex. 10 000 per månad och på så sätt sprider ut investeringarna över tid minskar du risken för att köpa på toppen.
Citera
2017-10-22, 21:51
Medlem
Newfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xinotaw
ISP-konto låter intressant, vad är det om man får fråga

Ska givetvis stå isk-konto
Citera
2017-10-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempo83
Tack för tipsen jag har inget akut behov av pengar och låta dem vara så att säga. Men jag gillar idén som Isnatt hade om att betala halva och investera resten. För vad jag kan se så även om ränta går markant upp klarar jag i alla fall ett lån på 475 k.

Är absolut inget fel i att halvera lånet, eller behålla det helt och hållet (lite beroende på bostadens värde). Men innan du tar ett sådant beslut och kanske exponerar stor del av 1mkr mot aktiemarknaden skulle jag ändå föreslå att du mentalt målar upp ett scenario som innebär typ; aktierna sjunker med 20% på kort tid (200.000kr), bostadsmarknaden sätter sig med 25% och du är inte lika trygg i din belåningsgrad - allt beroende på att räntan gått upp en del och att Ingves stoppat sedelpressen. Jag säger inte att det SKA HÄNDA, men risken finns och bränner man sig illa i det scenariot så är det en dyrköpt lärdom om man exponerat ett arv på 1,2mkr.

Utan lån och med en kvarts miljon på börsen och månatligt sparande i breda fonder tror jag är en mycket bättre väg att vandra om man inte har en självklar egen uppfattning om ett annat upplägg pga mångårigt eget intresse.

En del drömmare i tråden pratar om att börsen avkastar 7, 10, 20% per år. Den lägsta siffran stämmer antagligen väldigt bra över långa tidsserier. Men i verkligheten vet vi inget säkert om framtiden men vi vet också att börsen sällan eller aldrig har hållit en moderat avkastning utan snarare har den gått väl över 7% många år och vissa andra år klart under 0%.
Citera
2017-10-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempo83
Hej
Här precis sålt min föräldrars hus och fått loss ca 1.2 m efter skatt. Jag skulle nu kunna betala av mitt eget bolån på ca 950 k men är det värt det?

Jag kan inget om aktier eller liknade (har någon liten generisk sparfond) så hur ska jag göra alla tips är välkomna.

köp bankaktier istället

innan ingves ger sig så har inflationen amorterat av lånet och bankaktierna har stigit med 100%
Citera
2017-10-22, 23:11
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Tänk gärna tvärtom.

Du är vad jag förstår en person som inte tidigare ägnat dig åt investering/spekulation i aktier.

Om du idag hade suttit med ett obelånat hus, skulle du då nu plöstligt få för dig att du borde belåna huset och spekulera på börsen.

Antagligen inte så då blir ju rådet att betala av huset.

Citera
2017-10-22, 23:50
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Jag skulle betala av mitt boende, stoppa in resterande kvartsmiljon på en global indexfond och öka månadssparandet i samma indexfond motsvarande kostnadssänkningen som lösen av lånet inneburit.

Det är knappast det lönsammaste på lång sikt. Men det ger trygghet och det är inte att undervärdera.

Vid kapitalbehov kan du ju alltid belåna din fastighet igen, i framtiden.

Att behålla belåning och investera i aktier skulle kunna bli oerhört kostsamt OM en sättning skulle ske i fastighets och aktiemarknaden, med belånat boende får du en inverterad hävstångseffelt som inte är kul.

Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Jag resonerar i exakt samma banor. Trygghet är det viktigaste för mig, även om jag förstår att det finns de som resonerar annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Xinotaw
Mitt råd hade varit att betala av hela lånet.
Därefter har du en helt annan privatekonomisk stabilitet att spekulera på börsen.

Ja, säkerhet går alltid först.
Ni riskerar att skita på er så ta på blöja när ni ska till jobbet.
Ni riskerar möta folk så ha på er munskydd och ta ej i hand.
Ni riskerar möta galningar så se aldrig folk i ögonen.

Och fatta att idioter inte ska SPEKULERA på börsen.
Man ska investera klokt. Gör man det så behöver man inte fega med halva belopp.
Vet man inget att investera i kan man ta råd av någon som vet och ge fan i att skapa skittråd nummer 1506 här.
Citera
2017-10-23, 00:02
Avstängd
Glossuss avatar
Befann mig i en liknande situation för ca 10 år sedan och tänkte i samma banor som du gör nu. Valde dock att lösa hela mitt bostadslån á 550 000. I o f s skönt att vara skuldfri, men jag ångrar att jag inte köpte aktier för hela beloppet istället. Det hade varit betydligt mera lönsamt och därmed ett roligare sätt att använda cashen.
Fast det visste jag ju inte då...

Med det sagt så är det omöjligt att vet hur börsen utvecklas framgent, även om den historiskt har gå upp med med ca 7% per år i snitt finns det inga garantier för att den fortsätter med det.

I din situation skulle jag nog amortera/spekulera-50/50. Eller åtminstone amortera ned lånet till 50% av marknadsvärdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in