Citat:
Ursprungligen postat av
tempo83
Tack för tipsen jag har inget akut behov av pengar och låta dem vara så att säga. Men jag gillar idén som Isnatt hade om att betala halva och investera resten. För vad jag kan se så även om ränta går markant upp klarar jag i alla fall ett lån på 475 k.
Är absolut inget fel i att halvera lånet, eller behålla det helt och hållet (lite beroende på bostadens värde). Men innan du tar ett sådant beslut och kanske exponerar stor del av 1mkr mot aktiemarknaden skulle jag ändå föreslå att du mentalt målar upp ett scenario som innebär typ; aktierna sjunker med 20% på kort tid (200.000kr), bostadsmarknaden sätter sig med 25% och du är inte lika trygg i din belåningsgrad - allt beroende på att räntan gått upp en del och att Ingves stoppat sedelpressen. Jag säger inte att det SKA HÄNDA, men risken finns och bränner man sig illa i det scenariot så är det en dyrköpt lärdom om man exponerat ett arv på 1,2mkr.
Utan lån och med en kvarts miljon på börsen och månatligt sparande i breda fonder tror jag är en mycket bättre väg att vandra om man inte har en självklar egen uppfattning om ett annat upplägg pga mångårigt eget intresse.
En del drömmare i tråden pratar om att börsen avkastar 7, 10, 20% per år. Den lägsta siffran stämmer antagligen väldigt bra över långa tidsserier. Men i verkligheten vet vi inget säkert om framtiden men vi vet också att börsen sällan eller aldrig har hållit en moderat avkastning utan snarare har den gått väl över 7% många år och vissa andra år klart under 0%.