2017-10-25, 00:01
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanson
Tjenare som rubriken säger så dör min EU moped (scooter) på fullgas å det hände efter jag vart å skruvat på variatorn! Lekte runt lite med olika vikter å helt plötsligt ville han inte på fullgas! Jag bytte tbx allt till orginal allt sitter som det ska men moppen går inte på fullgas!? Över ungefär halvgas så går den ba ner i varv å dör, lixom motorbromsar. Temperatur mätaren har i samband med dethär också slutat att funka, vad kan det bero på?
Du skruvade.
Citera
2017-10-25, 05:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Om vi förutsätter att motorn har en förgasare och inte har insprutning, så skulle flottörnivån kunna vara felaktig.
Inte omöjligt men osannolikt, min erfarenhet är att förgasare ofta är byggda utan justeringsmöjlighet.

Citat:
Skulle ju även kunna vara ett igensatt bränslefilter, med ungefär samma resultat; bränslet räcker till för låg fart, men inte vid fullgaskörning.
När det händer ska motorn gå bra på fullgas en kort kort stund, har haft liknande problem och jag kunde köra uppskattningsvis 50-70 meter på fullgas sen hade förgasaren tömts så mycket att motorn började gå dåligt, körde jag med halvgas en stund så fylldes förgasaren upp och jag kunde köra med fullgas igen.

Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
När din motor inte fungerar när du varva motorn beror det på att förgasaren har börjat använda huvudmunstycket och är det skit där så kommer du inte högre upp i varv.

Rengör huvudmunstycket är mitt tips.
En tattarlösning är att varva upp motorn och sätta handen över insuget, tanken är att undertrycket ska dra mycket mer bensin än normalt genom huvudmunstycket och det ska få smuts att lossna, provat några gånger funkar oftast inte men ibland kan det hjälpa.
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-10-25 kl. 05:59.
Citera
2017-10-26, 21:06
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte omöjligt men osannolikt, min erfarenhet är att förgasare ofta är byggda utan justeringsmöjlighet.

När det händer ska motorn gå bra på fullgas en kort kort stund, har haft liknande problem och jag kunde köra uppskattningsvis 50-70 meter på fullgas sen hade förgasaren tömts så mycket att motorn började gå dåligt, körde jag med halvgas en stund så fylldes förgasaren upp och jag kunde köra med fullgas igen.

En tattarlösning är att varva upp motorn och sätta handen över insuget, tanken är att undertrycket ska dra mycket mer bensin än normalt genom huvudmunstycket och det ska få smuts att lossna, provat några gånger funkar oftast inte men ibland kan det hjälpa.

Jag gillar din tattarlösning, jag har inte prövat men den borde funka i vissa fall.
Citera
2017-10-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Typsymtom på för lite bränsle, sitter luftfiltret fast?

Får motorn för lite bränsle brukar det låta "bööööööööö" om den, en motor som får för mycket brukar istället bluddra och gå orent.
Det låter Pricis sådär vid fullgas kan den också ibland gå ner på 3000 varv sen ligga varva upp och ner mellan 3000 och 5000varv efter den gjort det så dör den. Och luftfiltret sitter som det ska 🤔
Citera
2017-10-28, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Du skruvade.
Jojo, men allt sitter som det ska ha gjort samma sak förut inga problem men nu vela den bara inte..
Citera
2017-10-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanson
Jojo, men allt sitter som det ska ha gjort samma sak förut inga problem men nu vela den bara inte..
Det framgår inte om det är en 2-tanktare eller 4-taktare. Har du en kinesisk 4-taktare så sitter det en membran i förgasaren som går sönder med tiden eftersom allt kinesiskt gummi faller i bitar efter några år.
Citera
2017-10-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det framgår inte om det är en 2-tanktare eller 4-taktare. Har du en kinesisk 4-taktare så sitter det en membran i förgasaren som går sönder med tiden eftersom allt kinesiskt gummi faller i bitar efter några år.
Jag har en italiensk Gilera runner 2 taktare
Citera
2017-10-28, 22:30
Medlem
pillenottens avatar
Spontant tätt bränslefilter eller skit/fel i flottörhuset
Citera
2017-10-28, 23:13
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Spontant tätt bränslefilter eller skit/fel i flottörhuset

Fel, om det hade varit skit i bränslefiltret så hade motorn gått dåligt även på låga varv och hade det varit flottörnivån så hade den gått fett och dåligt på låga varv, vid fel på flottören får förgasaren för mycket bränsle och i det här fallet hade motorn inte dött vid höga varvtal där huvudmunstycket ska kliva in.
Citera
2017-10-29, 02:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Fel, om det hade varit skit i bränslefiltret så hade motorn gått dåligt även på låga varv
Rinner bensinen långsamt från tanken kan det problemet jag beskriver i inlägg #14 uppstå, att motorn kortvarig går bra på fullgas tills förgasaren tömts på bränsle men vara fullt körbar med lågt gaspådrag, Been there done that ispropp i bensinkranen så flödet hade strypts till 90%.

Måttligt kul att behöva köra en toktrimmad k50 på typ 2000varv andra växeln för att komma hem :/
Senast redigerad av Arne.Anka 2017-10-29 kl. 02:00.
Citera
2017-10-29, 05:28
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Fel, om det hade varit skit i bränslefiltret så hade motorn gått dåligt även på låga varv och hade det varit flottörnivån så hade den gått fett och dåligt på låga varv, vid fel på flottören får förgasaren för mycket bränsle och i det här fallet hade motorn inte dött vid höga varvtal där huvudmunstycket ska kliva in.
Nej - om bränslet rinner till för långsamt så töms flottörhuset på bränsle när den förbrukar som mest, dvs på fullt gaspådrag.
fel på flottör betyder inte per automatik att den flödar över, det kan likaväl bli fel "åt andra hållet"
Senast redigerad av pillenotten 2017-10-29 kl. 05:31.
Citera
2017-10-29, 07:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
fel på flottör betyder inte per automatik att den flödar över, det kan likaväl bli fel "åt andra hållet"
Min erfarenhet är att flottören väldigt sällan går sönder, betydligt mer vanligt att skräp eller packning gör att flottören inte kan röra sig normalt och det kan leda till både för mycket och för lite bensin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in