Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-29, 08:58
  #25
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Min erfarenhet är att flottören väldigt sällan går sönder, betydligt mer vanligt att skräp eller packning gör att flottören inte kan röra sig normalt och det kan leda till både för mycket och för lite bensin.
Jo, det handlar ju som oftast om partiklar som täpper igen eller hindra nålventilen som flottören styr att stänga - ibland handlar det ju om skräp som ligger på botten i flottörhuset som virvlar upp när genomflödet ökar
Citera
2017-10-29, 09:03
  #26
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LembitART
Fel, om det hade varit skit i bränslefiltret så hade motorn gått dåligt även på låga varv och hade det varit flottörnivån så hade den gått fett och dåligt på låga varv, vid fel på flottören får förgasaren för mycket bränsle och i det här fallet hade motorn inte dött vid höga varvtal där huvudmunstycket ska kliva in.

Du kan ju jämföra med ispropp i förgasaren/bränslematningen - ett mindre flöde kan passera, men större mängd så stryps tillförseln
Citera
2017-10-31, 21:04
  #27
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Nej - om bränslet rinner till för långsamt så töms flottörhuset på bränsle när den förbrukar som mest, dvs på fullt gaspådrag.
fel på flottör betyder inte per automatik att den flödar över, det kan likaväl bli fel "åt andra hållet"

Du har helt rätt, mitt fel, jag tänkte rätt men utförde fel.

När ett huvudmunstycke är smutsigt så fungerar en motor ganska bra innan man varvar den, då går den ojämnt och dör men fungerar vid låga varv.
När en flottör inte klarar av att bromsa bränslet från tanken så flödar förgasaren över, dvs flottören har tappat sin uppgift, den tätar inte längre och bensinen flödar över och förgasaren är bara en bit metall.

All bränsle som kommer in en motor går igenom en flottör om du har en eller flera förgasare.
ps: gäller inte membranförgasare för de är en helt annan historia.
__________________
Senast redigerad av LembitART 2017-10-31 kl. 21:31.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback