Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-22, 11:46
  #1
Medlem
Tjenare som rubriken säger så dör min EU moped (scooter) på fullgas å det hände efter jag vart å skruvat på variatorn! Lekte runt lite med olika vikter å helt plötsligt ville han inte på fullgas! Jag bytte tbx allt till orginal allt sitter som det ska men moppen går inte på fullgas!? Över ungefär halvgas så går den ba ner i varv å dör, lixom motorbromsar. Temperatur mätaren har i samband med dethär också slutat att funka, vad kan det bero på?
Citera
2017-10-22, 11:48
  #2
Avstängd
bobbylous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanson
Tjenare som rubriken säger så dör min EU moped (scooter) på fullgas å det hände efter jag vart å skruvat på variatorn! Lekte runt lite med olika vikter å helt plötsligt ville han inte på fullgas! Jag bytte tbx allt till orginal allt sitter som det ska men moppen går inte på fullgas!? Över ungefär halvgas så går den ba ner i varv å dör, lixom motorbromsar. Temperatur mätaren har i samband med dethär också slutat att funka, vad kan det bero på?
den får för mycket soppa låter det som
Citera
2017-10-22, 12:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbylou
den får för mycket soppa låter det som
Men det är väl förgasaren som kontrollerar sånt? Och varför skulle de ändrats pga att jag höll på med variatorn?
Citera
2017-10-22, 13:31
  #4
Avstängd
bobbylous avatar
hackar den oxå? När du drar på fullt, eller fösöker rättare sagt?
Citera
2017-10-22, 15:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbylou
hackar den oxå? När du drar på fullt, eller fösöker rättare sagt?
Ibland funkar fullgasen men har inte upplevt något hackande bara att den går ner i varv och hastighet och tillslut dör
Citera
2017-10-22, 19:30
  #6
Avstängd
bobbylous avatar
Har du bytt filtren på den?
Citera
2017-10-23, 04:35
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Typsymtom på för lite bränsle, sitter luftfiltret fast?

Får motorn för lite bränsle brukar det låta "bööööööööö" om den, en motor som får för mycket brukar istället bluddra och gå orent.
Citera
2017-10-23, 10:00
  #8
Avstängd
bobbylous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Typsymtom på för lite bränsle, sitter luftfiltret fast?

Får motorn för lite bränsle brukar det låta "bööööööööö" om den, en motor som får för mycket brukar istället bluddra och gå orent.
Ja men dör på full gas brukar väl oftast vara för mycket soppa, borde kunnas fixas med den där ventilen
Citera
2017-10-23, 12:27
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbylou
Ja men dör på full gas brukar väl oftast vara för mycket soppa, borde kunnas fixas med den där ventilen
Mest vanligt att det beror på för litet huvudmunstycke i förhållande till luftmängden, insugsläckage kan ge liknande symtom.
Citera
2017-10-23, 14:25
  #10
Avstängd
bobbylous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mest vanligt att det beror på för litet huvudmunstycke i förhållande till luftmängden, insugsläckage kan ge liknande symtom.
Blandning vatten och soppa blir fel. Kan inrte ett dåligt soppa filter ge samma symptom?
Citera
2017-10-23, 21:19
  #11
Medlem
LembitARTs avatar
När din motor inte fungerar när du varva motorn beror det på att förgasaren har börjat använda huvudmunstycket och är det skit där så kommer du inte högre upp i varv.

Rengör huvudmunstycket är mitt tips.

Om det inte är någon elektriskt varvtalsreglering som fuckar, det kan du testa genom att duscha lite startgas i luftfiltret när du varvar, fortsätter motorn varva så är det huvudmunstycket.

Om du haft skit i bränsleflödet, typ smuts i något filter så hade den varvat och sedan dött.
__________________
Senast redigerad av LembitART 2017-10-23 kl. 21:24.
Citera
2017-10-24, 10:00
  #12
Medlem
Om vi förutsätter att motorn har en förgasare och inte har insprutning, så skulle flottörnivån kunna vara felaktig. Den stänger alltså bränsletillförseln till förgasaren för tidigt. Bensinmängden i flottörhuset räcker då inte till vid fullgas.

Skulle ju även kunna vara ett igensatt bränslefilter, med ungefär samma resultat; bränslet räcker till för låg fart, men inte vid fullgaskörning.

Kolla hur stiftet ser ut efter att motorn har "dött" vid en fullgasrepa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback