que hoolaa
jag köper torkade som jag köper på arabiska butiker, jag tipsar dig min vän lite teknik, jag tar en kastrull och fyller den med kallt vatten, sedan kokar jag den i typ 10 eller 20 minuter(vill du ha riktig lyxig så köp bordvatten i flaska då behöver du inte koka vattnet) sen låter jag vattnet kallna sedan lägger jag vatten i en keramik stor "kastrull" jag sköljer dem svarta bönor under kallt vatten som rinner genom en sill och lägger sen bönorna på natten i keramik "kastrullen" med fönstret öppet så att vattnet för luft, jag kan låta dem en dag eller till och med 4, öga jag kastar inte vattnet! jag använder svarta bönorna och vattnet som dem har legat i dagar när jag lagar frijoles negros
där är hemligheten,
som inte ens kockar vet
jag rekommenderar också att man använder grön praprika i stället än gul och röd. och vill man ha riktig traditionell som man använde sedan farfars far då ska man inte använda mixern!! utan man krossar dem lätt om man vill med en sked eller moskrossare men det ska inte krossas för mycket så att det blir som pure. man kan även äta dem utan att dem krossas, använder man olla de presion så brukar dem krossas själva jag använder mera kastrull gärna gjutjärn för säkerhetens skulld, och kockar bönorna i låg värme några timmar det ända som jag tar bort från den traditionella receptet är vino seco därför den som man använder i Cuba hittar jag ej här i Sverige, jag använder i stället då balsamvinäger
ha det gott amigo