Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-20, 12:19
  #1
Medlem
simba_rocks avatar
Den 7e november är det guvernörsval i dessa stater. Vilket parti har guvernörsposterna idag och hur tror vi att det går i valet ?

Utan att veta om det är demokratiska eller republikanska stater så hoppas jag på en jordskredsseger för demokraterna som kanske gör att republikanska guvernörer vänder Trump ryggen och till och med röstar emot honom för att överleva nästa val !!
Citera
2017-10-20, 12:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Den 7e november är det guvernörsval i dessa stater. Vilket parti har guvernörsposterna idag och hur tror vi att det går i valet ?

Utan att veta om det är demokratiska eller republikanska stater så hoppas jag på en jordskredsseger för demokraterna som kanske gör att republikanska guvernörer vänder Trump ryggen och till och med röstar emot honom för att överleva nästa val !!

Chris Christie i New Jersey borde väl knappast kunna undgått någon med kontakt med omvärlden. Terry McAuliffe i Virginia.

Inge är dock aktuellt för omval kan tilläggas.
__________________
Senast redigerad av Feodor 2017-10-20 kl. 12:26.
Citera
2017-10-20, 12:32
  #3
Medlem
simba_rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Chris Christie i New Jersey borde väl knappast kunna undgått någon med kontakt med omvärlden. Terry McAuliffe i Virginia.

Inge är dock aktuellt för omval kan tilläggas.

Valet står väl mellan;
New Jersey Democrat Phil Murphy, Obama’s former ambassador to Germany, is facing Republican Lt. Gov. Kim Guadagno. Virginia Lt. Gov. Ralph Northam, a Democrat, is running against Republican Ed Gillespie.

Inga jag känner igen !!
Googlade på Christie o han är tydligen den förste republikan på 12 år att vinna så NJ är nog en demokratstat i botten !!
Citera
2017-10-20, 12:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Valet står väl mellan;
New Jersey Democrat Phil Murphy, Obama’s former ambassador to Germany, is facing Republican Lt. Gov. Kim Guadagno. Virginia Lt. Gov. Ralph Northam, a Democrat, is running against Republican Ed Gillespie.

Inga jag känner igen !!
Googlade på Christie o han är tydligen den förste republikan på 12 år att vinna så NJ är nog en demokratstat i botten !!

Fake news. Christie har varit guvernör sedan 2010, föregående republikan satt till 2002. Sedan att det i "grund och botten" skulle vara en demokratiskt stat baserat på några år under 2000-talet när guvernörsämbetet infördes för ca knappt 250 år sedan är fake news. Du är fake.
Citera
2017-10-20, 14:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Fake news. Av 40+ ord i mitt föregående inlägg förekom ordet "fake" 3 ggr. Jag hade alltså uppenbarligen mer att komma med, bland annat kommenterade jag det absurda påståendet att New Jersey "i grund och botten" skulle vara en demokratisk stat baserat på att de hade demokratiskt styre 2002-2010 vilket skribenten på ett lika absurt sätt fick till 12 år. Du är fake.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._of_New_Jersey Bättre?

27 demokratiska guvenörer
17 republikanska guvenörer
4 federalister
4 Whig
3 demo-republikanska(vad nu det är?)
Citera
2017-10-20, 14:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._of_New_Jersey Bättre?

27 demokratiska guvenörer
17 republikanska guvenörer
4 federalister
4 Whig
3 demo-republikanska(vad nu det är?)

Ja, i grund och botten en federalistisk stat. Därefter mestadels olika republikanska styren i form av Demokratiskt republikanska partiet, WHIG och det republikanska partiet i dess nuvarande form. Att räkna antal guvernörer är fake news. Det visar bara en siffra utan kontext, att till exempel bli omvald och ha en guvernör på 8 år är ju bättre än att hoppa av och därmed ha 2 guvernörer under mandatperioden(4 år) och sedan heller inte bli omvald.
Citera
2017-10-20, 15:45
  #7
Medlem
simba_rocks avatar
Okey, Syftet med mitt inlägg var inte att göra människor upprörda eller att utröna vad som är Fake news. Jag var bara lite intresserad vad ni tror kommer att hända? Mitt tanke är att om Obama 'hjälper' demokraterna till jordskredsseger så skulle detta kunna påverka resterade guvernörsval som sker nästa år ? Som i sin tur påverkar presidentvalet om 3 år !
Citera
2017-10-20, 16:01
  #8
Medlem
Apropå NJ,vet någon varför Christie inte ställer upp för omval, endast broskandalen? Väldigt tyst om honom, en av Trumps få riktigt lojala. han förtjänar en välbetald post av presidenten!
Citera
2017-10-20, 16:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simba_rock
Okey, Syftet med mitt inlägg var inte att göra människor upprörda eller att utröna vad som är Fake news. Jag var bara lite intresserad vad ni tror kommer att hända? Mitt tanke är att om Obama 'hjälper' demokraterna till jordskredsseger så skulle detta kunna påverka resterade guvernörsval som sker nästa år ? Som i sin tur påverkar presidentvalet om 3 år !

Och vad gör att du tillskriver guvernörsvalet i Virginia sådan tyngd att du tror att det skulle ha sådan stor inverkan på presidentvalet 2020? Känns som du önskedrömmer bortom alla rimliga gränser. Virginia hade nästan 100 år av obrutet demokratiskt styre innan republikanerna bröt trenden på 70-talet. Efter det har det ändå fortsatt att vara övervägande demokratiskt styre så det mesta talar väl för fortsatt sådant även om man inte vågar tro allt för mycket på polls idag. Polls de senaste dagarna har visat allt ifrån 1%-enhets övervikt för den republikanske kandidaten till 14%-enheters övervikt för den demokratiske. Efter fiaskot för pollsen i presidentvalet så är jag nästan mer nyfiken på hur de visar sig stämma i kommande val än på själva resultaten.
Citera
2017-10-20, 16:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Apropå NJ,vet någon varför Christie inte ställer upp för omval, endast broskandalen? Väldigt tyst om honom, en av Trumps få riktigt lojala. han förtjänar en välbetald post av presidenten!

För att han redan har suttit två mandatperioder och inte kan bli omvald.
Citera
2017-10-20, 16:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
För att han redan har suttit två mandatperioder och inte kan bli omvald.

Å fasen, trodde dom kunde sitta ännu fler perioder, tack för infon, där lärde jag mig nåt nytt!
Citera
2017-10-20, 16:25
  #12
Medlem
simba_rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Och vad gör att du tillskriver guvernörsvalet i Virginia sådan tyngd att du tror att det skulle ha sådan stor inverkan på presidentvalet 2020? Känns som du önskedrömmer bortom alla rimliga gränser. Virginia hade nästan 100 år av obrutet demokratiskt styre innan republikanerna bröt trenden på 70-talet. Efter det har det ändå fortsatt att vara övervägande demokratiskt styre så det mesta talar väl för fortsatt sådant även om man inte vågar tro allt för mycket på polls idag. Polls de senaste dagarna har visat allt ifrån 1%-enhets övervikt för den republikanske kandidaten till 14%-enheters övervikt för den demokratiske. Efter fiaskot för pollsen i presidentvalet så är jag nästan mer nyfiken på hur de visar sig stämma i kommande val än på själva resultaten.

Eftersom detta är den händelse som sker i år så funderade jag kring vilken betydelse det skulle kunna få för nästa års guvernörsval. Om jag förstått det rätt så är det bara dessa guvernörsval i år. Ibland brukar guvernörerna 'använda' sig av sittande president för att få draghjälp. Skulle republikanerna göra katastrofval så skulle resten av guvernörerna t.o.m kanske ta avstånd från sittande president och kanske t.o.m rösta emot i kongressen för att visa avstånd. Absolut att det är önskedrömmar, men jag skulle med glädje se att de uppfylls !!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback