Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-18, 12:01
  #1
Medlem
Hej!

Jag har ett dilemma. Jag är utbildad lärare, men min dröm är att bli sjuksköterska. På min VFU tyckte de att jag behövde mer erfarenhet inom vården, och rekommenderade mig att t.ex sommarjobba inom vården.
Jag är inte undersköterska och skulle därför få jobba som biträde. Jag funderar nu på att ta tjänstledigt från jobbet för att få mer erfarenhet för att sedan fortsätta min sjuksköterskeutbildning. Det skulle dock innebära ett löneglapp på ca 10000:-. Vad skulle ni gjort?

Jag är medveten om att min omgivning kommer tycka att jag är helt knäpp, men pengar är inte allt?
Citera
2017-10-18, 12:03
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heybaberiba1
Hej!

Jag har ett dilemma. Jag är utbildad lärare, men min dröm är att bli sjuksköterska. På min VFU tyckte de att jag behövde mer erfarenhet inom vården, och rekommenderade mig att t.ex sommarjobba inom vården.
Jag är inte undersköterska och skulle därför få jobba som biträde. Jag funderar nu på att ta tjänstledigt från jobbet för att få mer erfarenhet för att sedan fortsätta min sjuksköterskeutbildning. Det skulle dock innebära ett löneglapp på ca 10000:-. Vad skulle ni gjort?

Jag är medveten om att min omgivning kommer tycka att jag är helt knäpp, men pengar är inte allt?

Sadla om. Bättre att göra något man gillar. Man spenderar, trots allt, merparten av sitt liv på jobbet. Och vem vill jobba med odrägliga ungar idag?!
Citera
2017-10-18, 12:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Sadla om. Bättre att göra något man gillar. Man spenderar, trots allt, merparten av sitt liv på jobbet. Och vem vill jobba med odrägliga ungar idag?!


Du menar altså att jag skall följa min plan?

De tyckte på min VFU att jag passade som sjuksköterska med bemötande etc. men att jag behövde öva mer på omvårdnad och det gör man som biträde. Då skulle jag få den erfarenhet som jag behöver.
Citera
2017-10-18, 12:09
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heybaberiba1
Du menar altså att jag skall följa min plan?

De tyckte på min VFU att jag passade som sjuksköterska med bemötande etc. men att jag behövde öva mer på omvårdnad och det gör man som biträde. Då skulle jag få den erfarenhet som jag behöver.

Om du vill jobba som SSK, så gör det. Men att vara SSK handlar om så mycket mer än att kunna bemöta människor på ett bra och värdigt sätt.
__________________
Senast redigerad av GormDenGamle 2017-10-18 kl. 12:40.
Citera
2017-10-18, 12:21
  #5
Medlem
Sittkissares avatar
Vet inte vilken stad du vill plugga i, men i termin 2 så övar man på just omvårdnadsprocessen på VFU. Det är en del på programmet som aldrig tidigare jobbat inom vården, men de pluggar ändå. Så jag tycker det verkar konstigt att du ska behöva jobba som vårdbiträde innan du studerar till sjuksköterska.
Citera
2017-10-18, 12:22
  #6
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Utlandsstudier--------->Utbildning & Studier

/Mod.
Citera
2017-10-18, 12:23
  #7
Medlem
Det de tyckte på min VFU var att jag hade det som krävs för yrket men att jag behöver öva mer på omvårdnad och det hinner man inte på en så kort VFU som den somatiska VFU:n är. De har krav ute på avdelningarna på att omvårdnaden skall flyta på.

Allt annat fungerade: dela mediciner, ta prover etc.
Citera
2017-10-18, 12:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Vet inte vilken stad du vill plugga i, men i termin 2 så övar man på just omvårdnadsprocessen på VFU. Det är en del på programmet som aldrig tidigare jobbat inom vården, men de pluggar ändå. Så jag tycker det verkar konstigt att du ska behöva jobba som vårdbiträde innan du studerar till sjuksköterska.

Jag kände det själv att jag var osäker på vissa omvårdnadsmoment. De rekommenderade mig att jobba ett tag för att det skulle flyta på bättre i omvårdnaden.
Jag kände att de som jobbat i vården har ett stort försprång.
På högskolan betonade de inte ren omvårdnad så mycket. de pratade mycket om omvårdnadsprocessen ta venprover etc. men väl ute på VFU:n var det väldigt stort fokus på ren omvårdnad. Då kan det inte ta jättelång tid att byta en blöja för då hinner man inte det andra.
Citera
2017-10-18, 12:42
  #9
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heybaberiba1
Jag kände det själv att jag var osäker på vissa omvårdnadsmoment. De rekommenderade mig att jobba ett tag för att det skulle flyta på bättre i omvårdnaden.
Jag kände att de som jobbat i vården har ett stort försprång.
På högskolan betonade de inte ren omvårdnad så mycket. de pratade mycket om omvårdnadsprocessen ta venprover etc. men väl ute på VFU:n var det väldigt stort fokus på ren omvårdnad. Då kan det inte ta jättelång tid att byta en blöja för då hinner man inte det andra.

Vagt att säga lång tid.
Någon kan det ta två minuter på. En annan fem minuter.
Fem minuter låter kanske inte så länge. Men i en pressad vardag, är det lång tid.
Citera
2017-10-18, 12:46
  #10
Medlem
Precis. Och som student är det mycket som skall göras. Du skall planera omvårdnaden, utföra den, hjälpa patienten med morgontoalett, dela ut mat, föra in provsvar, dela mediciner etc. Tar det då lång tid med t.ex blöjbyte och ren omvårdnad, tvätt, dusch etc. så att du inte hinner det andra då behöver man träna upp det.
Citera
2017-10-18, 13:13
  #11
Medlem
Jag hänger inte med här. Du är utbildad lärare och jobbar som lärare? Du skriver att handledarna på VFU anser att du behöver träna mer omvårdnad? Vadå för omvårdnad när det gäller skolan?

Som det ser ut nu gör du rätt i att sadla om då skolverksamheten är helt körd i botten. Det går inte att jobba som lärare längre.
Citera
2017-10-18, 13:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag hänger inte med här. Du är utbildad lärare och jobbar som lärare? Du skriver att handledarna på VFU anser att du behöver träna mer omvårdnad? Vadå för omvårdnad när det gäller skolan?

Som det ser ut nu gör du rätt i att sadla om då skolverksamheten är helt körd i botten. Det går inte att jobba som lärare längre.


Jag är utbildad lärare och har läst på sjuksköterskeutbildningen. Under min VFU på sjuksköterskeutbildningen tyckte mina handledare att jag behövde öva mer på omvårdnad. Därför funderar jag på att jobba ett tag som vårdbiträde för att öva upp mig på omvårdnadsdelen för att sedan fortsätta min sjuksköterskeutbildning. Men det innebär att jag kommer gå back med ca 10 000 :- /månad, eftersom det är så mycket som skiljer från min lön och en sjukvårdsbiträdeslön. Fast å andra sidan kan detta göra att jag får den erfarenhet som behövs så jag kan nå min dröm som är att bli sjuksköterska.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback