2017-10-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Ehm
Carnegie Småbolagsfond och Carnegie Small Cap Index är helt skilda saker. Det ena är en fond som förvaltas av Carnegie fonder och det andra är ett index som från början togs fram av Carnegie Investmentbank men numera beräknas och sköts av six.

Det enda gemensamma de har är namnet.

Och att de lär gå väldigt lika
Citera
2017-10-22, 19:26
Medlem
Läste en artikel om XACT Småbolag för några månader sen som handlade just om skillnaden i avkastning. Essensen verkar vara att den i sitt urval av bolag valt bort (eller underviktat) aktier med låg likviditet, och det har varit just dessa aktier som bidragit i stor utsträckning till småbolagens goda avkastning under denna period. Sen om det fortsätter att vara så eller inte är en annan sak. Låg likviditet spelar nog mindre roll under en goda tider med en generell uppgång och generellt hög riskvilja på börsen, men i oroliga tider eller vid större börsras kan det nog svida ordentligt.

Sen skiljer den sig också från andra småbolagsfonder i att den är syntetiskt och inte fysiskt replikerad.
Citera
2017-10-24, 22:45
Medlem
Briggsjos avatar
Denna var ny för mig men viktade ner lite från Humle Småbolagsfond och köpte lite Plus Småbolag Index.
Citera
2018-07-30, 01:43
Medlem
Några som gått över från en dyr småbolagsfond till nån av dessa än?
Citera
2018-07-31, 11:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Några som gått över från en dyr småbolagsfond till nån av dessa än?

De ligger på "radarn", men har inte sett någon större anledning att gå över än. De börjar få ordentligt med data för att kunna fälla ett större avgörande dock. Vi kan t ex se att PLUS Mikrobolag mycket riktigt följer index OMX Stockholm Small Cap GI (positivt).

Det som talar för är att dessa är indexfonder, något som är bättre än aktiv förvaltning då man alltid kan lita på att man inte kan lita på index. Det finns alltså ingen förvaltarrisk; att just denna förvaltare över fond A just har den dåliga perioden B eller några dylika variabler som vi inte känner till. Index = index, inte mer och inte mindre.

Ovanpå detta presterar dessutom index bättre än de flesta aktivt förvaltade fonderna:
https://i.imgur.com/aB1OtJW.png
OMX Stockholm Small Cap GI kontra div. andra aktivt förvaltade småbolagsfonder
Citera
2018-08-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Mikrofonden ser ju onekligen frestande ut! Fantastiska avgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
De ligger på "radarn", men har inte sett någon större anledning att gå över än. De börjar få ordentligt med data för att kunna fälla ett större avgörande dock. Vi kan t ex se att PLUS Mikrobolag mycket riktigt följer index OMX Stockholm Small Cap GI (positivt).

Det som talar för är att dessa är indexfonder, något som är bättre än aktiv förvaltning då man alltid kan lita på att man inte kan lita på index. Det finns alltså ingen förvaltarrisk; att just denna förvaltare över fond A just har den dåliga perioden B eller några dylika variabler som vi inte känner till. Index = index, inte mer och inte mindre.

Ovanpå detta presterar dessutom index bättre än de flesta aktivt förvaltade fonderna:
https://i.imgur.com/aB1OtJW.png
OMX Stockholm Small Cap GI kontra div. andra aktivt förvaltade småbolagsfonder

Grymt, tror jag väljer att ha PLUS mikrobolag tillsammans med SPP Sverige då ist för enbart PLUS småbolag, låter det bra tycker du?
Citera
2018-08-02, 01:44
Medlem
Ska man ha en av PLUS:s småbolagsfonder tillsammans med en vanlig OMXSB Sverigefond så borde man välja PLUS mikrobolag har jag kommit fram till, då det i PLUS småbolag finns en MASSA bolag som man hittar i OMXSB. Det finns tom flera bolag som hittas i OMXS30 tex tele2, Securitas och Fingerprint.

Kan vara bra att veta för er som har andra småbolagsfonder också, att det blir grymt stor dubbelexponering att ha en vanlig "småbolagsfond" tillsammans med en vanlig Sverigefond.

Jag vill ha en äkta småbolagsfond så jag väljer PLUS mikrobolag.
Citera
2018-08-02, 10:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Grymt, tror jag väljer att ha PLUS mikrobolag tillsammans med SPP Sverige då ist för enbart PLUS småbolag, låter det bra tycker du?

Det beror helt på vilka andra innehav du har.
Citera
2018-08-02, 17:39
Medlem
Pudersockers avatar
Cliens Småbolag A är dyrare och Norden men har gått nästan dubbelt så bra det här året. Tror jag köper där istället lite till.
Senast redigerad av Pudersocker 2018-08-02 kl. 17:42.
Citera
2018-08-02, 23:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Cliens Småbolag A är dyrare och Norden men har gått nästan dubbelt så bra det här året. Tror jag köper där istället lite till.

Så du rekar en fond med betydligt högre avgift och dessutom en prestationsbaserad avgift a 10%? Skumt.
Citera
2018-08-03, 00:25
Medlem
Pudersockers avatar
Tja om den fortsätter gå nästan dubbelt så bra så är det väl nåt att reka, eller?
Citera
2018-08-03, 01:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Tja om den fortsätter gå nästan dubbelt så bra så är det väl nåt att reka, eller?

Fonden har knappt någon historik och följer inget index så det är mycket svårt att säga att den går så mycket bättre. Visst just precis nu, men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in