2018-08-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det beror helt på vilka andra innehav du har.

Pratar specifikt om sverigedelen bara och om vad du själv skulle föredra mellan Spp Sverige + PLUS mikrobolag eller endast PLUS Småbolag som Sverigedel då det inte direkt är "små" bolag i den och skulle bli väldigt mkt dubbelexponering med den OCH en "vanlig" Sverigefond.

Detta är alltså ditt enda val i detta fall, vad väljer du och varför?
Citera
2018-08-03, 18:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Pratar specifikt om sverigedelen bara och om vad du själv skulle föredra mellan Spp Sverige + PLUS mikrobolag eller endast PLUS Småbolag som Sverigedel då det inte direkt är "små" bolag i den och skulle bli väldigt mkt dubbelexponering med den OCH en "vanlig" Sverigefond.

Detta är alltså ditt enda val i detta fall, vad väljer du och varför?

Men det kan man inte göra, prata endast om Sverigedelen, då den delen rrots allt påverkar de andra delarna. Sverigedelen lever trots allt inte i ett vakuum.

Om enda valet är SPP + Mikro ett enkelt val.
Citera
2018-08-03, 23:40
Medlem
Citat:
Men det kan man inte göra, prata endast om Sverigedelen, då den delen rrots allt påverkar de andra delarna. Sverigedelen lever trots allt inte i ett vakuum.

Om enda valet är SPP + Mikro ett enkelt val.

Va? Klart man kan kan prata om en specifik del och hur man vill den delen ska vara, menar du seriöst att du inte kan prata om vilka fonder du vill ska utgöra din sverigedel utan att behöva prata om alla andra delar? Why?

Fattar noll, och "Om enda valet är SPP + Mikro ett enkelt val" är inte ens en begripbar mening, menar du att du hade föredragit SPP Sverige + PLUS Mikro ist för enbart PLUS Småbolag om du var tvungen att välja mellan nåt av dom som din enda sverigeexponering?
Citera
2018-08-04, 08:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Va? Klart man kan kan prata om en specifik del och hur man vill den delen ska vara, menar du seriöst att du inte kan prata om vilka fonder du vill ska utgöra din sverigedel utan att behöva prata om alla andra delar? Why?

Fattar noll, och "Om enda valet är SPP + Mikro ett enkelt val" är inte ens en begripbar mening, menar du att du hade föredragit SPP Sverige + PLUS Mikro ist för enbart PLUS Småbolag om du var tvungen att välja mellan nåt av dom som din enda sverigeexponering?

Menade om ända valet var SPP + något annat så...
Citera
2018-08-05, 18:43
Medlem
Citat:
Menade om ända valet var SPP + något annat så...

.....såååååå tar du hellre det än bara PLUS Småbolag?

Kanske är trög men fattar fortfarande inte vad du menar
Citera
2018-08-06, 07:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
.....såååååå tar du hellre det än bara PLUS Småbolag?

Kanske är trög men fattar fortfarande inte vad du menar

Skrev fel, menade att om enda valet var SPP + något annat vore det enklast att bara köra mikrobolag + SPP.
Citera
2019-01-31, 23:40
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Vet inte letar själv fanns ju inte ens med i fondfaktabladet?

Småbolag innehöll 250 av nasdaqs 300 bolag iaf och micro cap tror jag innehöll 100 aktier.

Flera av småbolagens innehav finns med i omx30, tele2 och Securitas, frågan är vilken som är intressantast?

Småbolagsfonden har ca 4% i själva micro fonden men inte tvärt om.

Kan micro va lite väl små bolag med lite väl hög risk?

Är för närvarande rätt så investerad i Avanza Zero (OMXS30). Skulle gärna vilja komplettera detta med småbolag och står i valet mellan PLUS Småbolag Sverige Index (Carnegie Small Cap Return Index) och PLUS Mikrobolag Sverige Index (OMX Stockholm Small Cap GI). Användaren Sistaforsoket.. nämner i tråden att den förra redan investerar i stora bolag som återfinns i OMXS30-indexet, bland annat Tele2 och Securitas. Dock kan jag inte hitta detta på kurslistorna. Är det nåt jag missar? Är det för att indexen uppdateras som dessa inte återfinns?

^^ Är det så att flera stora bolag ändå redan finns i PLUS Småbolag Sverige Index kanske mikrobolagsalternativet lämpar sig bättre för mig trots allt. Med transaktionsavgifter uppgår den totala kostnaden till 0.63% inkl förvaltningsavgift (0.40%) för mikrobolagsfonden, vilket ändå är bra jämfört med andra alternativ.

Skall undersöka detta mer och får se vad jag bestämmer mig för.

Hur har ni andra gjort?
Citera
2019-02-01, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Är för närvarande rätt så investerad i Avanza Zero (OMXS30). Skulle gärna vilja komplettera detta med småbolag och står i valet mellan PLUS Småbolag Sverige Index (Carnegie Small Cap Return Index) och PLUS Mikrobolag Sverige Index (OMX Stockholm Small Cap GI). Användaren Sistaforsoket.. nämner i tråden att den förra redan investerar i stora bolag som återfinns i OMXS30-indexet, bland annat Tele2 och Securitas. Dock kan jag inte hitta detta på kurslistorna. Är det nåt jag missar? Är det för att indexen uppdateras som dessa inte återfinns?

^^ Är det så att flera stora bolag ändå redan finns i PLUS Småbolag Sverige Index kanske mikrobolagsalternativet lämpar sig bättre för mig trots allt. Med transaktionsavgifter uppgår den totala kostnaden till 0.63% inkl förvaltningsavgift (0.40%) för mikrobolagsfonden, vilket ändå är bra jämfört med andra alternativ.

Skall undersöka detta mer och får se vad jag bestämmer mig för.

Hur har ni andra gjort?

Eftersom du redan ligger tungt i storbolag skulle jag kanske hellre välja mikrobolag än småbolag, smaksak. Ett annat alternativ är AMF småbolag (0,44%) eller Spiltan investmentbolag (0,24%}

Det finns rätt stora bolag i småbolag ja men tror den fonden platsar mer i mid cap medan mikrofonden verkligen är små bolag.

Framför allt skulle jag se till att ha hög andel global exponering (ca. 50%), och Sverige delen runt 25% eller iaf MAX 50%
Citera
2019-02-01, 12:38
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Eftersom du redan ligger tungt i storbolag skulle jag kanske hellre välja mikrobolag än småbolag, smaksak. Ett annat alternativ är AMF småbolag (0,44%) eller Spiltan investmentbolag (0,24%}

Det finns rätt stora bolag i småbolag ja men tror den fonden platsar mer i mid cap medan mikrofonden verkligen är små bolag.

Framför allt skulle jag se till att ha hög andel global exponering (ca. 50%), och Sverige delen runt 25% eller iaf MAX 50%

Tack för svar! Mikrobolagsfonden verkar onekligen intressant, särskilt när man jämför dess index med de aktivt förvaltade alternativen. Förresten, investerar Spiltan Investmentbolagsfonden verkligen mycket i småbolag dock? Jag hade för mig att Investor och Industrivärden gick in i större bolag.
Citera
2019-02-01, 13:08
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
De ligger på "radarn", men har inte sett någon större anledning att gå över än. De börjar få ordentligt med data för att kunna fälla ett större avgörande dock. Vi kan t ex se att PLUS Mikrobolag mycket riktigt följer index OMX Stockholm Small Cap GI (positivt).

Det som talar för är att dessa är indexfonder, något som är bättre än aktiv förvaltning då man alltid kan lita på att man inte kan lita på index. Det finns alltså ingen förvaltarrisk; att just denna förvaltare över fond A just har den dåliga perioden B eller några dylika variabler som vi inte känner till. Index = index, inte mer och inte mindre.

Ovanpå detta presterar dessutom index bättre än de flesta aktivt förvaltade fonderna:
https://i.imgur.com/aB1OtJW.png
OMX Stockholm Small Cap GI kontra div. andra aktivt förvaltade småbolagsfonder

Går det att lägga på en avgift på 0.4-0.6% årligen på din gröna linje för att återspegla PLUS-fondens avkastning i relation till de andra retroaktivt? Det är ju nämligen inte en helt obetydlig avgift i ett treårsperspektiv.

Jag läste nyligen denna krönika:
Det finns ingen indexfond som placerar i svenska småbolag och förklaringen är att likviditeten som sagt är sämre plus att det finns många fler småbolag vilket gör att transaktionskostnaderna skulle bli högre. Det dagliga arbetet med att hantera flöden av pengar in och ut blir därför också mer krävande, så en ”passiv” småbolagsfond skulle behöva ta ut en högre årsavgift än de indexfonder som enbart placerar i de 30 mest omsatta aktierna.

Detta gör det ofrånkomligt att en småbolagsfond som passivt försöker spegla Carnegie Small Cap index netto efter alla kostnader skulle prestera mycket sämre än index. Fondbolaget måste alltså bygga sin kalkyl på ytterligare en lite högre förvaltningsavgift eftersom svagt resultat jämfört med index kommer att avskräcka många kunder och fondförmögenheten därför troligen förblir liten.

https://www.morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx?title=smabolag-battre-an-indexfonder
Det krönikören verkar antyda här är att småbolagsindexfonder (som inte fanns när krönikan skrevs) inte nödvändigtvis skulle överprestera mot de aktiva alternativen. Jag vette sjutton om jag håller med om det. Visst presterar PLUS fonden sämre än index pga kostnader, det som är intressant är dock om de aktivt förvaltade väger upp mot detta trots sina ännu högre avgifter. Tänkte om du som matematiskt insatt kunde tipsa om en enkel kalkyl för att bekräfta eller motbevisa vad krönikören påstår? Enligt Avanza ligger den årliga avgiften på 0.63% för PLUS-fonden så det borde ju absolut kunna gå att beräkna på genom att räkna in denna avgift i OMX Stockholm Small Cap GI indexet?
Senast redigerad av r4ll3 2019-02-01 kl. 13:35.
Citera
2019-02-02, 12:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Går det att lägga på en avgift på 0.4-0.6% årligen på din gröna linje för att återspegla PLUS-fondens avkastning i relation till de andra retroaktivt? Det är ju nämligen inte en helt obetydlig avgift i ett treårsperspektiv.

Jag läste nyligen denna krönika:
Det finns ingen indexfond som placerar i svenska småbolag och förklaringen är att likviditeten som sagt är sämre plus att det finns många fler småbolag vilket gör att transaktionskostnaderna skulle bli högre. Det dagliga arbetet med att hantera flöden av pengar in och ut blir därför också mer krävande, så en ”passiv” småbolagsfond skulle behöva ta ut en högre årsavgift än de indexfonder som enbart placerar i de 30 mest omsatta aktierna.

Detta gör det ofrånkomligt att en småbolagsfond som passivt försöker spegla Carnegie Small Cap index netto efter alla kostnader skulle prestera mycket sämre än index. Fondbolaget måste alltså bygga sin kalkyl på ytterligare en lite högre förvaltningsavgift eftersom svagt resultat jämfört med index kommer att avskräcka många kunder och fondförmögenheten därför troligen förblir liten.

https://www.morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx?title=smabolag-battre-an-indexfonder
Det krönikören verkar antyda här är att småbolagsindexfonder (som inte fanns när krönikan skrevs) inte nödvändigtvis skulle överprestera mot de aktiva alternativen. Jag vette sjutton om jag håller med om det. Visst presterar PLUS fonden sämre än index pga kostnader, det som är intressant är dock om de aktivt förvaltade väger upp mot detta trots sina ännu högre avgifter. Tänkte om du som matematiskt insatt kunde tipsa om en enkel kalkyl för att bekräfta eller motbevisa vad krönikören påstår? Enligt Avanza ligger den årliga avgiften på 0.63% för PLUS-fonden så det borde ju absolut kunna gå att beräkna på genom att räkna in denna avgift i OMX Stockholm Small Cap GI indexet?

Nej, skärmdumpen är från Avanza och tyvärr är deras funktioner för graferna extremt begränsade. Men det är kul att du tar dig tid och är intresserad av ämnet.

Huruvida indexfonder för småbolag slår aktiva förvaltare kan tänkas vara otydligt (för vissa).

Vissa på detta forum har länge och bestämt hävdad att så är fallet. Något som visserligen är rätt, men endast förutsatt att man äger en tidsmaskin så att man vet exakt vilka aktiva fonder som skall väljas. Själv har jag ingen tidsmaskin med förmågan att resa in i framtiden (och sedan tillbaka; att endast resa in i framtiden är fullt möjligt genom att färdas nära ljusets hastighet, något som få har de finansiella medel som krävs för att lösa).

Istället för tidsmaskiner, jultomten och påskharen kan man titta på vad datan säger:
https://i.imgur.com/1LxXewV.png

Denna lista avser endast Sverige då det är där vi har störst bredd bland olika typer av fonder.
Notera att det totala antala fonder i denna grupp uppgår till hela 1316.

De båda PLUS-fonderna hamnar på plats #5/1316 respektive #15/1316.

Man skulle kunna slå båda dessa indexfonder genom att hålla någon av fonderna på topp-4 eller på topp-14 (av 1316 möjliga val för fonder med inriktning Sverige). Men då skulle man givetvis på förhand behöva veta vilka dessa 4 eller 14 är. Det kan bli svårt.

En stående rekommendation här förr var annars Didner & Gerge Småbolag.

Sorterar vi på längre sikt (3 år) och kallar AMF Småbolag för en indexfond (det är det inte, men den efterliknar index och vi har inget annat att jämföra med) så finns inte Didner & Gerge Småbolag med. Däremot hittar vi AMF Småbolag (nu också med 0.4% avgift) på plats #14/1316.
Citera
2019-02-03, 10:33
Medlem
Citat:
Tack för svar! Mikrobolagsfonden verkar onekligen intressant, särskilt när man jämför dess index med de aktivt förvaltade alternativen. Förresten, investerar Spiltan Investmentbolagsfonden verkligen mycket i småbolag dock? Jag hade för mig att Investor och Industrivärden gick in i större bolag.

Ja Spiltan investmentbolag ser ut så här:

Stora bolag: 30%
Medelstora bolag: 62%
Små bolag: 7,4%

Så du får 2/3 mindre bolag och 1/3 stora vilket enligt mig gör den till ett bra substitut för ren småbolagsfond
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in