• 1
  • 2
2017-10-17, 21:48
Medlem
Vad säger ni om detta? Själv tycker jag det är jävligt bra, inte minst för att det skapar konkurrens med deras låga avgift på 0,4%

En "small cap" indexfond och en "micro cap" indexfond.

Själv diggar jag dessa. Vad tycker ni?

https://www.avanza.se/placera/redakt...-smabolag.html
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2017-10-17 kl. 21:55.
Citera
2017-10-17, 21:50
Medlem
Små bolag blir sakta men säkert större bolag. Därför säger det sig självt att en ny indexfond med småbolag är bra, om man gillar småbolag med andra ord.
Citera
2017-10-17, 22:45
Medlem
Farmstars avatar
Ska bli intressant att se hur de klarar att replikera tänkta index. Men de kanske klarar att hålla transaktionskostnaderna nere med någon robothandel och fortfarande replikera fysiskt. Inget emot om det kommer in mer likviditet på småbolagslistorna oavsett.

Intressant vore ju även en indexfond som slickar SIXRX.
Citera
2017-10-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Små bolag blir sakta men säkert större bolag. Därför säger det sig självt att en ny indexfond med småbolag är bra, om man gillar småbolag med andra ord.

Småbolagsfonden har dock inte små bolag direkt, dom 2 största innehaven är med i OMXS 30, mikrofonden är nog hetare
Citera
2017-10-18, 02:36
Medlem
Avskalats avatar
Vart hittar jag samtliga innehav i respektive fond?
Citera
2017-10-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Vart hittar jag samtliga innehav i respektive fond?

Vet inte letar själv fanns ju inte ens med i fondfaktabladet?

Småbolag innehöll 250 av nasdaqs 300 bolag iaf och micro cap tror jag innehöll 100 aktier.

Flera av småbolagens innehav finns med i omx30, tele2 och Securitas, frågan är vilken som är intressantast?

Småbolagsfonden har ca 4% i själva micro fonden men inte tvärt om.

Kan micro va lite väl små bolag med lite väl hög risk?
Citera
2017-10-18, 14:10
Medlem
Ok nu har jag forskat lite i detta och så här ser det ut:

Plus småbolag Sverige index följer Carnegie Small Cap Return Index Sweden, som innehåller cirka 200 aktier noterade på Nasdaq OMX Stockholm, och därigenom uppnå en värdetillväxt som motsvarar utvecklingen för detta index.

Information om fondens referensindex:

Carnegie Small Cap Return Index Sweden innehåller de mindre och medelstora bolagen på NASDAQ OMX Stockholm. Per 2017-06-01 hade det bolag med högst börsvärde ett värde om cirka SEK 40 miljarder.

Carnegie Small Cap Return Index innehåller cirka 200 aktier noterade på Nasdaq OMX Stockholm, men investerar också 4,4% i fonden PLUS Mikrobolag, så man får en del exponering mot mikrobolag också. PLUS Mikrobolag investerar dock inget i PLUS småbolagsfond.

Så jag antar att man i PLUS småbolagsfond får totalt 300 aktier eftersom mikrobolagsfonden innehåller ca 100st?

Största innehaven i PLUS småbolag är iaf:

Övrigt 76,6%
PLUS Mikrobolag Sverige Index 4,4%
Securitas AB B 2,9%
Tele2 AB B 2,7%
Saab AB B 2,6%
Getinge AB B 2,4%
NIBE Industrier AB B 2,4%
Intrum Justitia AB 2,2%
Fastighets AB Balder B 2,1%
Castellum AB 1,9%

Notera att flera av dessa ingår i OMXS30.

Sen har vi PLUS Mikrobolag Sverige index då som ska följa NASDAQ OMX Stockholm Small Cap GI, som innehåller cirka 100 aktier noterade på Nasdaq OMX Stockholm. Se http://www.nasdaqomxnordic.com för aktuell sammansättning av index.

De största innehaven är:

Övrigt 72,2%
CellaVision AB 5,1%
G5 Entertainment AB 3,5%
Swedol AB B 3,2%
Hexatronic Group AB 3,1%
Knowit AB 2,9%
Midsona AB B 2,6%
Mr Green & Co AB 2,6%
Alligator Bioscience AB 2,4%
Proact IT Group AB 2,2%

Båda fonderna ska kosta totalt 0,4%, men jag undrar om de övriga kostnaderna ingår i den avgiften eller om det är utöver deras 0,4%?

Övriga avgifter:

Fonderna betalar courtage och andra kostnader för fondernas värdepappershandel som till exempel transaktions-, leverans-, räntekostnader och skatt. Dessa övriga kostnader belastas fonderna vid den tidpunkt de uppstår.

Innebär detta i det i praktiken kostar mer än 0,4% att äga dessa fonder?

Vad tänker ni om detta i övrigt? Mitt intresse lutar nog mer åt småbolagsfonden då den ändå har sitt största innehav på 4,4% i själva mikrobolagsfonden, och för att det inte är vice versa. I så fall betyder det att man får totalt 300 innehav som innefattar både Mikrobolag, små och medelstora bolag i en fond, istället för att bara ha Mikrobolag. Vad säger ni?

Vill ni se alla 300 innehav får ni kolla upp det själva genom att gå in på länken samt kolla upp innehaven i Carnegie Small Cap Return Index.

Citera
2017-10-18, 14:22
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Mikrofonden ser ju onekligen frestande ut! Fantastiska avgifter.
Citera
2017-10-18, 14:29
Medlem
En till sak som är värd att poängtera är att PLUS småbolag fonden ger en mycket liten exponering mot banksektorn då ingen av de stora bankerna finns i fonden. Även teknikbolag väger lite i fonden. Däremot får fonden en stor exponering mot börsens fastighetsbolag.

PLUS Mikrobolag Sverige index fonden innehåller istället en stor exponering mot småteknikbolag och hälsovårdsbolag. Och en liten exponering mot finansbolag och fastighetsbolag.

Med denna informationen blir jag ännu mer intresserad av småbolagsfonden framför mikrobolagsfonden eftersom jag ligger rätt tungt i OMXS30 som i sin tur ligger väldigt tungt i banksektorn.

Allt pekar alltså för mig på att småbolagsfonden är ett bättre val för mig än mikrobolagsfonden.

Anledningen till att jag kollar så mycket på detta är att jag har dumpat AMF:s småbolagsfond som hade en avgift som störde mig.

Vill väldigt gärna veta om de övriga kostnaderna i PLUS fonden är inbakat i de 0,4% som står eller om det i praktiken blir mer? Fick inte riktigt ordning på den biten.
Citera
2017-10-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Mikrofonden ser ju onekligen frestande ut! Fantastiska avgifter.

Ja det är på god tid att det börjar komma småbolagsindexfonder med konkurrerande avgifter, frågan är bara om det är 0,4% som gäller eller om det är exkl. de övriga utgifterna?

Jag gillar att småbolagsfonden har 4,4% i mikrobolagsfonden så får man ändå en del exponering mot dom riktigt "små" bolagen.

Men du är mer inne på mikrobolagsfonden eller?
Citera
2017-10-18, 14:37
Medlem
För att för mig låter det mer som att det i praktiken blir mer avgifter totalt än 0,4% då man läser detta:

Övriga avgifter:

Fonderna betalar courtage och andra kostnader för fondernas värdepappershandel som till exempel transaktions-, leverans-, räntekostnader och skatt. Dessa övriga kostnader belastas fonderna vid den tidpunkt de uppstår.

Dock kanske de flesta fonder har likadant? Jag vet inte måste kolla upp.
Citera
2017-10-20, 12:11
Medlem
Sålde AMF och köpte lite Plus småbolag index för 10k, känns bättre med en indexfond och lägre avgift gör det inte sämre.

Ni som har Carnegie småbolagsfond och betalar 1,2% eller vad det är kommer få i princip samma utveckling som mig eftersom PLUS följer just Carnegies index
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in