Ok nu har jag forskat lite i detta och så här ser det ut:
Plus småbolag Sverige index följer Carnegie Small Cap Return Index Sweden, som innehåller cirka 200 aktier noterade på Nasdaq OMX Stockholm, och därigenom uppnå en värdetillväxt som motsvarar utvecklingen för detta index.
Information om fondens referensindex:
Carnegie Small Cap Return Index Sweden innehåller de mindre och medelstora bolagen på NASDAQ OMX Stockholm. Per 2017-06-01 hade det bolag med högst börsvärde ett värde om cirka SEK 40 miljarder.
Carnegie Small Cap Return Index innehåller cirka 200 aktier noterade på Nasdaq OMX Stockholm, men investerar också 4,4% i fonden PLUS Mikrobolag, så man får en del exponering mot mikrobolag också. PLUS Mikrobolag investerar dock inget i PLUS småbolagsfond.
Så jag antar att man i PLUS småbolagsfond får totalt 300 aktier eftersom mikrobolagsfonden innehåller ca 100st?
Största innehaven i PLUS småbolag är iaf:
Övrigt 76,6%
PLUS Mikrobolag Sverige Index 4,4%
Securitas AB B 2,9%
Tele2 AB B 2,7%
Saab AB B 2,6%
Getinge AB B 2,4%
NIBE Industrier AB B 2,4%
Intrum Justitia AB 2,2%
Fastighets AB Balder B 2,1%
Castellum AB 1,9%
Notera att flera av dessa ingår i OMXS30.
Sen har vi PLUS Mikrobolag Sverige index då som ska följa NASDAQ OMX Stockholm Small Cap GI, som innehåller cirka 100 aktier noterade på Nasdaq OMX Stockholm. Se
http://www.nasdaqomxnordic.com för aktuell sammansättning av index.
De största innehaven är:
Övrigt 72,2%
CellaVision AB 5,1%
G5 Entertainment AB 3,5%
Swedol AB B 3,2%
Hexatronic Group AB 3,1%
Knowit AB 2,9%
Midsona AB B 2,6%
Mr Green & Co AB 2,6%
Alligator Bioscience AB 2,4%
Proact IT Group AB 2,2%
Båda fonderna ska kosta totalt 0,4%, men jag undrar om de övriga kostnaderna ingår i den avgiften eller om det är utöver deras 0,4%?
Övriga avgifter:
Fonderna betalar courtage och andra kostnader för fondernas värdepappershandel som till exempel transaktions-, leverans-, räntekostnader och skatt. Dessa övriga kostnader belastas fonderna vid den tidpunkt de uppstår.
Innebär detta i det i praktiken kostar mer än 0,4% att äga dessa fonder?
Vad tänker ni om detta i övrigt? Mitt intresse lutar nog mer åt småbolagsfonden då den ändå har sitt största innehav på 4,4% i själva mikrobolagsfonden, och för att det inte är vice versa. I så fall betyder det att man får totalt 300 innehav som innefattar både Mikrobolag, små och medelstora bolag i en fond, istället för att bara ha Mikrobolag. Vad säger ni?
Vill ni se alla 300 innehav får ni kolla upp det själva genom att gå in på länken samt kolla upp innehaven i Carnegie Small Cap Return Index.