• 1
  • 2
2017-10-17, 12:28
Medlem
Jag läste någonstans för jätte länge sedan att tomatsås på burk skulle vara farligt, något med att det skulle innehålla farliga bakterier eller gifter. Som man kunde få olika sjukdomar.

Sedan dess har jag slutat använda tomatpuré till matlagning.

På tal om matlagning, så gör jag aldrig något särskilt egentligen. Jag bara lägger i kötten och annat i kastrullen/stekpannan och använder lite salt. Aldrig något speciellt.

Detta har gjort att jag mer och mer tycker det är lite tråkigt att äta hemma, även om jag gör det ändå.

Finns det simpelt med att göra sin mat god?

Kanske en knasig fråga, men jag använder inte grönsaker eller så i matlagningen heller. Mest för att jag inte vill att nyttigheterna skall försvinna under matlagningen, så jag har grönsakerna sidan om. Det smakar helt okej.

Men när jag äter hos andra, eller äter på en restaurang, överraskas jag något positivt i smaken. Det smakar otroligt gott, och jag vill göra detsamma.

Men jag har problem med mina tvångstankar. Exempelvis inte använda tomatpuré efter att läst att det kan tillkomma sjukdomar. Jag har svårt att lita på annat. Kan det kanske de andra saker innehålla för mycket socker i sig m.m, så jag använder på ett mycket simpelt och tråkigt sätt, som exempelvis lägga laxen i ugnen. Ingen salt, ingenting.

Lagar jag annat, blir det lite salt, men inget mer än det.

Finns det något simpel matlagningsmetod som man kan använda, som både håller kvar ens nyttigheter och som smakar gott. Något simpelt?

Tack på förhand!
Citera
2017-10-17, 12:36
Medlem
Soluss avatar
Skämtar du med oss nu? Du har en gång i tiden HÖRT att det skall vara gifter i tomatpuré, därför använder du det aldrig i din matlagning. Visste du också om att teflonet i teflonpannor omvandlas till cyanväte när det upphettas och små doser av det hamnar i stekytan? Använd inte teflonpannor heller! Och när du ändå håller på kan du ju sluta äta rotfrukter också, det finns säkert någon slags risk med dem.

Min poäng: Sluta noja, börja ät tomatpuré igen!
Citera
2017-10-17, 12:36
Medlem
Dom säger att färdigmat ska vara farligt. Jag har levt på micromat och hämtpizza i 3 år och mår precis likadant som innan.

Det finns ju tusentals kryddor förutom salt du kan pröva..Vitpeppar, svartpeppar, curry med mera. Vitlök är rätt gott att ha i mat också.
Citera
2017-10-17, 12:37
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag läste någonstans för jätte länge sedan att tomatsås på burk skulle vara farligt, något med att det skulle innehålla farliga bakterier eller gifter. Som man kunde få olika sjukdomar.

På tal om matlagning, så gör jag aldrig något särskilt egentligen. Jag bara lägger i kötten och annat i kastrullen/stekpannan och använder lite salt. Aldrig något speciellt.

Detta har gjort att jag mer och mer tycker det är lite tråkigt att äta hemma, även om jag gör det ändå.

Kanske en knasig fråga, men jag använder inte grönsaker eller så i matlagningen heller. Mest för att jag inte vill att nyttigheterna skall försvinna under matlagningen, så jag har grönsakerna sidan om. Det smakar helt okej.

Men när jag äter hos andra, eller äter på en restaurang, överraskas jag något positivt i smaken. Det smakar otroligt gott, och jag vill göra detsamma.

Men jag har problem med mina tvångstankar. Exempelvis inte använda tomatpuré efter att läst att det kan tillkomma sjukdomar. Jag har svårt att lita på annat. Kan det kanske de andra saker innehålla för mycket socker i sig m.m, så jag använder på ett mycket simpelt och tråkigt sätt, som exempelvis lägga laxen i ugnen. Ingen salt, ingenting.

Finns det något simpel matlagningsmetod som man kan använda, som både håller kvar ens nyttigheter och som smakar gott. Något simpelt?

Tack på förhand!

Trams. Sök hjälp för din paranoia.

Vilka sjukdomar skulle man få av en tomatkonserv? Det finns ganska hårda regler kring livsmedelssäkerhet som är i bruk.
Citera
2017-10-17, 12:47
Medlem
Det som inte skulle vara så hälsosamt är tomatpure som står förvarad i öppnad burk en tid och från burkar gjort i en viss typ av material. Vid förvaring ska man slå över till egna förvaringsburkar och inte förvara i det som det var i vid inköpet. Det är skillnad på hur konservburkar är i lufttät tillstånd eller när de är öppnade och exponerad för luft, samt hur vissa råvaror reagera mot dem.
Citera
2017-10-17, 13:00
Medlem
Kotties avatar
Tror TS läst om botulism från konserver vilket kan vara dödligt. Snabb Googling säger att det förekommer i princip inte längre pga tillsatta konserveringsmedel/nitrit. Vanlig orsak förr var dåligt pastöriserade konserver eller att maten förvarats varmt för länge (samma sak iofs).
Citera
2017-10-17, 13:01
Medlem
AX64s avatar
Gammal ketchup och tomatpuré blir giftig. Man ska kolla utgångsdatum. Råkade doppa pommes i ketchup som gått ut för ett år sedan själv och blev på en gång jävligt yr, kräkfärdig och allmänt illamående. Få livsmedel håller för evigt, men det är ingen fara om du äter dem innan utgångsdatumet förstås.
Citera
2017-10-17, 13:06
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Det som inte skulle vara så hälsosamt är tomatpure som står förvarad i öppnad burk en tid och från burkar gjort i en viss typ av material. Vid förvaring ska man slå över till egna förvaringsburkar och inte förvara i det som det var i vid inköpet. Det är skillnad på hur konservburkar är i lufttät tillstånd eller när de är öppnade och exponerad för luft, samt hur vissa råvaror reagera mot dem.

Förvaras en öppnad burk så blir den ofta "hårig" (bakterie/svamp -tillväxt) efter ett tag men ger inte mer än möjligen rännskita vid förtäring. Viktigt är att inte tillföra bakterier i onödan, t.ex aldrig "dubbeldippa" skeden du använder för att ta med.
Jag köper alltid tomatpuré på tub om inte allt skall användas på en gång.. då är risken minimal att det kommer in nått onyttigt skit.
Citera
2017-10-17, 13:27
Medlem
Citat:

Tack på förhand!
Anledningen är nog att de använder tomatpuré mm i sin mat.
Tror det skulle komma fram tydligare om det var giftigt. Själv använder jag ganska mycket krossad tomat och tomatpué i min mat och har aldrig blivit dålig av det.

Du bör bortse från din nojja ang. detta och börja laga ätbar mat igen.
Lycka till!
Citera
2017-10-17, 16:36
Medlem
Jellohs avatar
Det roliga här är att ts slutat äta HEMMA på grund av matnojja, eftersom restaurangmat är så mycket säkrare....

Det finns risker med allt, och oavsett hur ts lever nu så kommer han vara sjuk 0m senast 70 år och död om 80. Dessa tal kan säkert fås ned till 60-70 om han börjar röka och supa hårt. Det är svårt att ge en exakt siffra för tomatpuré, och går han utanför dörren ökar risken att bli påkörd av en buss men stannar han inne blir han sjuk. Det säkraste är att ta livet av sig genast så man har det överstökat, vem orkar med alla dessa risker annars?
Citera
2017-10-17, 18:11
Medlem
drunknars avatar
Citat:

Sedan dess har jag slutat använda tomatpuré till matlagning......

Tack på förhand!

Hej TS! Svårt att ersätta tomatpure/krossade tomater i matlagningen. Du verkar ju fatta att problemet sitter i skallen på dig så det borde gå att lösa. Köp tomatpuren i glasburk med skruvlock som du förseglar ordentligt varje gång du använder den, alternativt plåttuben med litet skruvlock. Ska du använda krossade tomater så tömmer du hela burken. Om du bara behöver använda halva burken så kan du hälla resten i en förvaringsbox av plast/glas eller liknande men bäst för dig med dina tankar är nog att använda hela burken på en gång, det är inte så mycket i en burk. Kolla datummärkning i butik, jag rekommenderar Mutti eller Zetas finkrossade tomater. Se det som ett kognitivt experiment, för varje burk du använder så kommer du bli "friskare", lycka till!
Citera
2017-10-17, 21:16
Medlem
mormorannas avatar
Citat:

Tack på förhand!

Jag älskar att laga mat och lagar massor av god mat varje dag utan att använda tomatpure mer än typ en gång om året kanske. Vad är det du saknar att ha det till?

Har inte läst de andra kommentarerna, så någon kanske redan sagt detta, men då du har massa sådana här tvångstankar tycker jag för det första att du borde boka en tid för att prata med en psykolog om det, då det inte låter helt normalt, men känner du inte för det så tycker jag att du t ex skulle kunna köpa en bok om t ex raw food, då upphettas inte maten mer än till en viss temperatur, och inga nyttigheter bör då heller försvinna, men du kan säkert åtminstone få lite roligare matlagningsideer än de du håller på med idag. Men egentligen tycker jag bara att du ska köpa en BRA, ordentlig kokbok och bara följa recepten helt och fullt och bara vänja dig vid att äta ordentligt lagad mat, du kommer inse hur fantastiskt mycket godare det blir med kryddor och andra smaker, tillbehör osv, än att enbart dutta lite salt på köttbiten, och till slut kommer du bortse från dina konstiga nojor då du inte kommer vilja återgå till att äta så torftigt som du verkar göra idag. Och du ska se att du inte kommer börja må dåligt av detta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in