Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-17, 21:30
  #13
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag läste någonstans för jätte länge sedan att tomatsås på burk skulle vara farligt,
Man ska inte tro allt man läser. Bara för att någon har satt sina dumheter på pränt innebär det inte att det automatiskt blir sant.

För tänk efter själv, då skulle alla former av ketchup, gazpacho, krossad tomat, tomatpuré, vita bönor, makrill i tomatsås på burk, minestonesoppa och hundratals andra produkter vara "farliga"? Vi skulle alla varit döda för åratal sedan om så vore fallet.

Sluta tro på allt du läser.
Citera
2017-10-17, 21:46
  #14
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag läste någonstans för jätte länge sedan att tomatsås på burk skulle vara farligt, något med att det skulle innehålla farliga bakterier eller gifter. Som man kunde få olika sjukdomar.

Sedan dess har jag slutat använda tomatpuré till matlagning.

På tal om matlagning, så gör jag aldrig något särskilt egentligen. Jag bara lägger i kötten och annat i kastrullen/stekpannan och använder lite salt. Aldrig något speciellt.

Detta har gjort att jag mer och mer tycker det är lite tråkigt att äta hemma, även om jag gör det ändå.

Finns det simpelt med att göra sin mat god?

Kanske en knasig fråga, men jag använder inte grönsaker eller så i matlagningen heller. Mest för att jag inte vill att nyttigheterna skall försvinna under matlagningen, så jag har grönsakerna sidan om. Det smakar helt okej.

Men när jag äter hos andra, eller äter på en restaurang, överraskas jag något positivt i smaken. Det smakar otroligt gott, och jag vill göra detsamma.

Men jag har problem med mina tvångstankar. Exempelvis inte använda tomatpuré efter att läst att det kan tillkomma sjukdomar. Jag har svårt att lita på annat. Kan det kanske de andra saker innehålla för mycket socker i sig m.m, så jag använder på ett mycket simpelt och tråkigt sätt, som exempelvis lägga laxen i ugnen. Ingen salt, ingenting.

Lagar jag annat, blir det lite salt, men inget mer än det.

Finns det något simpel matlagningsmetod som man kan använda, som både håller kvar ens nyttigheter och som smakar gott. Något simpelt?

Tack på förhand!

Kan du förklara logiken i att du kan äta mat på restaurang där du inte har någon kontroll alls över vilka ingredienser det finns i maten. Där du inte vet hur gammalt eller giftigt eller vilken hygien som den som har tillagat maten har haft.

Men hemma så sätter du bara lite salt på lax och kött.
Sluta noja och börja laga riktig mat.

Dina nojor gör bara att ditt liv blir sämre. Du kommer inte dö av tomatpuré. Äter du pizza på pizzerian?

Börja odla dina grönsaker själv, koka fonder själv. Baka ditt bröd själv. Och ta reda på var du kan köpa kött lokalt så kan du göra goda köttgrytor som är nyttiga som du har kontroll över vad det innehåller.

Vill du inte använda krossade tomater så kan du göra egna av vanliga tomater men jag tycker att du borde ta tag i din noja istället. Och inte låta den begränsa ditt liv så där.
Citera
2017-10-17, 21:56
  #15
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Jag läste någonstans för jätte länge sedan att tomatsås på burk skulle vara farligt, något med att det skulle innehålla farliga bakterier eller gifter. Som man kunde få olika sjukdomar.

Sedan dess har jag slutat använda tomatpuré till matlagning.

På tal om matlagning, så gör jag aldrig något särskilt egentligen. Jag bara lägger i kötten och annat i kastrullen/stekpannan och använder lite salt. Aldrig något speciellt.

Detta har gjort att jag mer och mer tycker det är lite tråkigt att äta hemma, även om jag gör det ändå.

Finns det simpelt med att göra sin mat god?

Kanske en knasig fråga, men jag använder inte grönsaker eller så i matlagningen heller. Mest för att jag inte vill att nyttigheterna skall försvinna under matlagningen, så jag har grönsakerna sidan om. Det smakar helt okej.

Men när jag äter hos andra, eller äter på en restaurang, överraskas jag något positivt i smaken. Det smakar otroligt gott, och jag vill göra detsamma.

Men jag har problem med mina tvångstankar. Exempelvis inte använda tomatpuré efter att läst att det kan tillkomma sjukdomar. Jag har svårt att lita på annat. Kan det kanske de andra saker innehålla för mycket socker i sig m.m, så jag använder på ett mycket simpelt och tråkigt sätt, som exempelvis lägga laxen i ugnen. Ingen salt, ingenting.

Lagar jag annat, blir det lite salt, men inget mer än det.

Finns det något simpel matlagningsmetod som man kan använda, som både håller kvar ens nyttigheter och som smakar gott. Något simpelt?

Tack på förhand!

Och kan bara tillägga då du ville ha tips på simpla tips till maten.

Köp Santa marias Citronpeppar och häll det på laxen, samt salt. Bara en sån liten sak kommer göra att din lax smakar så mycket bättre.

Leta på nätet efter marinader och marinera ditt kött innan du steker det så kommer du även känna en väldig skillnad på smak.
Eller köp färdig marinad.

Vill du ha enkel och nyttig mat så kan du skära lövbiff i små bitar. Salta och peppra och steka det tills du har fått lite stekyta på det.
Ta sen 1-3 lökar och hacka dom och stek dom mjuka i lite smör.
Häll sen löken och köttet i en kastrull och skiva några morötter och lägg i skalad potatis. Häll i vatten så att det täcker allting. Och lägg i 2st knorrs köttbuljonstärningar. Några lagerblad, 7 hela svartpepparkorn och 7 stycken hela kryddpepparkorn och koka tills morötterna och potatisen är färdig.
Citera
2017-10-17, 23:43
  #16
Medlem
maxorrs avatar
1. Mig veterligen skär sig ketchupen eller vad som sker eller tomatkross på burk om det kommer in syre i burken eller flaskan för länge. Vet inte men det smakar surt och härsket. Är troligen en gammal logisk förklaring till det som jag dock alldrig kollat upp

2. Minns det var sagt förr i tiden att man inte fick låta konserver tex tomatkross, makrill mm stå öppet i kyl för länge då burken kunde avge nå metaller eller giftigt medel ? Så allt skulle hällas över i en plastlåda med lock vilket jag såklart gör alltid

Nån som kan bringa klarhet i dessa 2 påståendet rent tekniskt ?
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-10-17 kl. 23:45.
Citera
2017-10-18, 02:26
  #17
Medlem
matlagning blir ju roligare när resultatet blir bra. Tomatpuré kan hjälpa upp en del både smak och framför allt syrlighet. Men du kan precis lika bra koka tomaterna och peta bort skalen, så har du en finare tomatpuré.

(Grejen med tomatpuré är att den är frätande - om du har en gammal burk och öppnar så kan du se hur plåtens insida är uppfrätt. Numera är de flesta sådana burkar belagda på insidan - men den beläggningen är inte heller trevlig - bisfenol (östrogen).
Citera
2017-10-18, 02:29
  #18
Medlem
matlagning blir ju roligare när resultatet blir bra. Tomatpuré kan hjälpa upp en del både smak och framför allt syrlighet. Men du kan precis lika bra koka tomaterna och peta bort skalen, så har du en finare tomatpuré.

Och för att få lite bättre syrlighet, finns ju andra goda saker. t.ex. Lime. Balsamvinäger. Lingon (utan socker). Tamarind.

(Grejen med tomatpuré är att den är frätande - om du har en gammal burk och öppnar så kan du se hur plåtens insida är uppfrätt. Numera är de flesta sådana burkar belagda på insidan - men den beläggningen är inte heller trevlig - bisfenol (östrogen).
Citera
2017-10-18, 11:20
  #19
Medlem
PIGAFCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
1. Mig veterligen skär sig ketchupen eller vad som sker eller tomatkross på burk om det kommer in syre i burken eller flaskan för länge. Vet inte men det smakar surt och härsket. Är troligen en gammal logisk förklaring till det som jag dock alldrig kollat upp

2. Minns det var sagt förr i tiden att man inte fick låta konserver tex tomatkross, makrill mm stå öppet i kyl för länge då burken kunde avge nå metaller eller giftigt medel ? Så allt skulle hällas över i en plastlåda med lock vilket jag såklart gör alltid

Nån som kan bringa klarhet i dessa 2 påståendet rent tekniskt ?

1. Helt korrekt, syre är inte bra för hållbarhet. men vad räknar du med för länge? Du bör använda det gamla knepet att lukta och smaka på produkten för att avgöra om den är gammal. Det är inte speciellt troligt att du skulle kunna odla fram nått så giftigt att din kropp inte klarar av en liten mängd av det så att smaka är säkert.
Om det luktar och smakar bra så är det bra.
Om det luktar och smakar illa/dåligt så ska du inte äta det.

2. Tror nog att man tänkte att metallen u burken satte smak på produkten, det kan jag hålla med om men det är på inget sett farligt.
Om tveksam använd rådet i punkt 1 om att använda näsan och smaklökarna.
Citera
2017-10-18, 11:28
  #20
Medlem
Krossade tomater innehåller syra och kan möjligen lösa upp skit från burken.

Det kommer dock nya matlarm hela tiden.
Citera
2017-10-18, 11:45
  #21
Medlem
PIGAFCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Krossade tomater innehåller syra och kan möjligen lösa upp skit från burken.

Det kommer dock nya matlarm hela tiden.

Det ska ju inte finnas nått skit i burken dom är helt sterila innan man häller i produkten.
det finns stenhårda krav på förpackningar som ska innehålla föda.
Citera
2017-10-18, 15:09
  #22
Medlem
Varför inte koka din egen tomatpuré? T.ex med detta recept:

http://matgeek.se/2012/08/24/hemkokt-tomatpure/

Tycker du saltet är obehagligt kan du ju skippa det. Frys sedan in dem i små kuber eller i portionspåsar och använd när du behöver. Helt giftfritt och garanterat mycket godare än den som finns i butik.

Det låter jobbigt för dig med dina tvångstankar. Men kanske kan du hitta sätt att använda ingredienser som känns bra för dig och utöka sortimentet gradvis? Gör en lista på ingredienser som för dig känns helt säkra. Gå runt lite i butiken och spana. Ha som mål att t.ex ha tio saker på din lista som känns helt och hållet okej för dig att använda. Dessa tio kan du sedan laborera fritt med.
Citera
2017-10-18, 16:26
  #23
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
1. Helt korrekt, syre är inte bra för hållbarhet. men vad räknar du med för länge? Du bör använda det gamla knepet att lukta och smaka på produkten för att avgöra om den är gammal. Det är inte speciellt troligt att du skulle kunna odla fram nått så giftigt att din kropp inte klarar av en liten mängd av det så att smaka är säkert.
Om det luktar och smakar bra så är det bra.
Om det luktar och smakar illa/dåligt så ska du inte äta det.

2. Tror nog att man tänkte att metallen u burken satte smak på produkten, det kan jag hålla med om men det är på inget sett farligt.
Om tveksam använd rådet i punkt 1 om att använda näsan och smaklökarna.

För länge är när väl korken till ketchupflaskan stått öppet för länge utan att bäst före datum har gått

Tack men du tar upp det självklara som jag redan utövar sen hela livet att smaka känna av osv och just därför tänkte jag om det var en myt med burkkemikalier eller om konserver på tex 80-90 talet var mer giftiga men som tagits bort med tiden.

Min kropp klarar av för övrigt av mycket dynga eller hetta som smakar skit utan att få kräkkänslor, men tack iaf
__________________
Senast redigerad av maxorr 2017-10-18 kl. 16:29.
Citera
2017-10-18, 18:09
  #24
Medlem
OntOmQs avatar
Färdiga tomatsåser är ofta onödigt och håller för det mesta låg kvalitet. Och som du skriver, de är ofta sötade. Jag använder dem sällan. Kanske en gång per år.

Gör din egen istället. Går ju nästan lika snabbt. Hacka upp några tomater eller välj krossade tomater från Mutti Parma. Addera någon god olivolja.

Men vill du laga goda pastarätter ännu snabbare så kör med färdig pesto istället. Zeta har bra kvalitet i förhållande till pris. Slå av vattnet från pastan men låt den vara lite blöt, tillbaka i kastrullen och på med pesto, rör om och du är klar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback