2020-01-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jag tycker själv att MBTI är väldigt träffsäkert men jag är skeptisk till de komplicerade psykiska teorier som presenteras som en förklaring till varför de olika personligheterna fungerar eller agerar som de gör.

Men detta behövs inte om man betraktar det som ett klassifikationssystem som tar sikte på några framträdande personlighetsdrag som utesluter varandra. I princip kan man utöka dem med några fler eller byta ut dem och man skulle få andra - sannolikt mindre relevanta - personlighetskonstellationer.

Sedan skulle jag vilja påstå att individer som utvecklas genom erfarenheter eller till exempel uppfostran, familjeroller eller yrkesroller och formas av sina erfarenheter kan även ändra personlighet i enlighet med MBTI-systemet.

Skulle även påstå att intelligens har betydelse då mindre intelligenta individer sällan kombinerar intuitive och thinking - dvs oavsett om MBTI:s förklarande mumbo-jumbo teori inte ser något tydligt samröre där.

Tycker faktiskt att Jordan Petersons trovärdighet skadas allvarligt av hans referenser till Jung. Läser man på lite jungiansk teori kan man i princip stå och bladdra dagen lång och associera till populärkultur hit och dit man kommer ändå alltid att landa på fötterna. Samma med Freud för övrigt. Finns alltid någon fallossymbol i en dröm eller karaktär som man kan betrakta som "skuggan". Det bevisar tyvärr ingenting.

/Johan
MBTI och dina tankar om det är felaktigheter och förvridningar av Jung
Varsågod: https://cognitivetype.com/

Jungs djuppsykologiska algoritmer: individuation, arketyper, anima/animus, skuggan, egot, persona, etc. är den bästa psykologiska kunskapen tillgänglig, vilket jag kan förklara grundligt. Dock så är Jungs läror mer populära hos folk höga i openness och andligt inklinerade.
Citera
2020-01-04, 22:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gova
MBTI och dina tankar om det är felaktigheter och förvridningar av Jung
Varsågod: https://cognitivetype.com/

Jungs djuppsykologiska algoritmer: individuation, arketyper, anima/animus, skuggan, egot, persona, etc. är den bästa psykologiska kunskapen tillgänglig, vilket jag kan förklara grundligt. Dock så är Jungs läror mer populära hos folk höga i openness och andligt inklinerade.

Nu har jag ju tidigare i mitt liv läst en hel del av Jung och även under en tid analyserat mina drömmar och i dessa sett väldigt tydliga kopplingar till just jungiansk mystik.

Efter ett tag insåg jag emellertid att det var min läsning av Jung som hade inverkan på mitt drömliv - och sedan mina tolkningar av drömmarna.

Det är samma med numerologi - där Jung är en anhängare - om jag nu identifierar en magisk betydelse hos siffran 5 - ja då kommer jag att vara fokuserad på denna siffra och se den överallt när jag går på stan nästa gång.

Däremot håller jag med om att Jung hade mycket viktigt och väsentligt och säga om människans andliga liv. Vad jag menar är att det inte behöver ligga en korrekt teori bakom detta. Ungefär som att man kan skapa en falsk väldigt komplex tyngdlagsteori. Den kan fungera hur bra som helst så länge den gör tillräckligt öppna förutsägelser och aldrig utsätts för mer noggrann empirisk prövning. Och detta är fallet med både psykoanalys och psykoterapi.

Bara för att man kan förklara något grundligt innebär inte det att det är sant. Vad det innebär är att DU har internaliserat kunskap som du tillgodogjort dig.

/Johan
Citera
2020-01-05, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Nu har jag ju tidigare i mitt liv läst en hel del av Jung och även under en tid analyserat mina drömmar och i dessa sett väldigt tydliga kopplingar till just jungiansk mystik.

Efter ett tag insåg jag emellertid att det var min läsning av Jung som hade inverkan på mitt drömliv - och sedan mina tolkningar av drömmarna.

Det är samma med numerologi - där Jung är en anhängare - om jag nu identifierar en magisk betydelse hos siffran 5 - ja då kommer jag att vara fokuserad på denna siffra och se den överallt när jag går på stan nästa gång.

Däremot håller jag med om att Jung hade mycket viktigt och väsentligt och säga om människans andliga liv. Vad jag menar är att det inte behöver ligga en korrekt teori bakom detta. Ungefär som att man kan skapa en falsk väldigt komplex tyngdlagsteori. Den kan fungera hur bra som helst så länge den gör tillräckligt öppna förutsägelser och aldrig utsätts för mer noggrann empirisk prövning. Och detta är fallet med både psykoanalys och psykoterapi.

Bara för att man kan förklara något grundligt innebär inte det att det är sant. Vad det innebär är att DU har internaliserat kunskap som du tillgodogjort dig.

/Johan
Din åsikt om Jung är som min åsikt av Freud.

Jag är av val inte helt påläst till varje detalj om Jung, utan snarare att de algoritmiska begrepp, och deras grundtanke, jag nämnde är ovärderliga, även om de säkerligen behöver justeras till precision - de går utmärkt att dra viktiga paralleller från till social-, evolutions- och neuropsykologi.

Hemsidan jag länkade är ett riktigt empiriarbete för Jungs psykologiska typer och andra relevanta teorier - den bevisar att Jung hade mer rätt än han trodde, även om han landade fel på några punkter.
Citera
2020-01-05, 09:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gova
Din åsikt om Jung är som min åsikt av Freud.

Jag är av val inte helt påläst till varje detalj om Jung, utan snarare att de algoritmiska begrepp, och deras grundtanke, jag nämnde är ovärderliga, även om de säkerligen behöver justeras till precision - de går utmärkt att dra viktiga paralleller från till social-, evolutions- och neuropsykologi.

Hemsidan jag länkade är ett riktigt empiriarbete för Jungs psykologiska typer och andra relevanta teorier - den bevisar att Jung hade mer rätt än han trodde, även om han landade fel på några punkter.
Ja om man ska välja mellan sossarna och moderaterna... så väljer jag moderaterna. Men det innebär inte att jag tycker att de är det minsta bra.

Så varför inte gå vidare och hitta en mer sansad och mindre upphausad person än vare sig Jung eller Freud.

Desto mer jag läserom Jungs biografi - desto mer hyper-skeptisk blir jag.

Du vet du kan gå vidare i ditt intellektuella sökande bortanför Jung. Det gjorde jag och om man ser till hela idéhistorien intar vare sig han eller Freud egentligen en särskilt central plats. Även om det kan framstå som det när man börjar leta sig fram.

/Johan
Citera
2020-01-05, 09:58
Medlem
Marsipankattens avatar
Jag har hört att det ska gå en sommarkurs i jungiansk psykologi på högskolan i Gävle i sommar, så nog tyder det på att Jung börjar få mer samtidsrelevans.
Citera
2020-04-01, 08:39
Medlem
Peyotedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Ingen som har nämt Jordan Peterson? Nämner Jung rätt ofta. Ganska oväntad: tysk psykologi? Freud. Jung. Adler.

När jag var runt 13-15 läste jag allt med Jung, lättare att förstå än Freud. Mycket Nietzsche i hans skrifter. Tycker han är mycket mer sympatisk än andra psykologer. I Tyskland har han lite dåligt rykte som New Age-författare/tjejlitteratur...

Själv gillar jag även hans teorier kring mytbildning. Finns en som berör Ufos. Rätt intressant, sekulär mytbildning efter andra världskriget.

Lättläst är han i alla fall, om man jämför med Freud. Men vet inte hur mycket som är översatt till svenska/engelska.

Jag har dykt ner i jung nämligen för att han beudrade nietzches filosofi. Gillar dessutom hans flummiga teorier. Jag tror han är ganska orelevant i psykologi studiet, där har nog hänt en del sedan dess.
Jordan Peterson har jag ingen större respekt för men jag kan se varför folk läser honom.

Är det inte Thomas Mann som skrev en novel där Jung dödar Freud?
Citera
2020-04-01, 18:25
Medlem
Bara-Robins avatar
Trams. Att förneka hur mycket som vilar på Jungs axlar är direkt okunnigt. Hans bidrag till tankestrukturer om hur vi tänker i historier samt koncept utefter funktion samt arketypiska representationer är bland de största insikterna som förfinats som hafts inom ämnet.
Citera
2020-07-01, 00:34
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Jung är aktuell i varenda andligt sammanhang som finns. Varenda hippie-kollektiv, varenda Youtube-guru, varenda spirituell-självhjälpsbok... Allt använder Jung för att legitimera vissa teorier. Så om du är andligt intresserad av idag så är Jung närmast ett måste för att kunna ta dessa sammanhang seriöst. Jag har inte koll på hur unik han var rent idéhistoriskt, men med tanke på hur god kunskap han själv hade om idéhistoria så är han om något en källa för insyn i det ämnet också.
Citera
2020-07-04, 00:51
Medlem
DenNyaDealens avatar
Min förståelse är att Jungs teoribild bygger på antaganden. De är således en modell för hur saker kan vara, och jag vet att det finns terapiformer som utgår ifrån "arketypsrelationsbehandling".
Huruvida denna är praktisk kan jag ej uttala mig om, då Jung inte riktigt erbjuder någon praktisk tillämpning i sina verk. Han sysslade mer med en kartläggning av människans psyke.

Varför han ignoreras av forskare kan vara så enkelt i att det inte finns så mycket att forska om inom just teorin. Att använda hans terminologi i vidare forskning är också något tvivelaktigt då de inte bygger på annat än antaganden.
Vidare finns det inte jättemycket forskning om psykodynamiken. Dessa perspektiv är inte speciellt vetenskapligt enkla att syssla med, utan man är bekväm och kartlägger effekter a av dem mer än hur de faktiskt fungerar.

Sen bygger psykodynamiken, och Jungs psykoanalys i utsträckningen, inte på vetenskap. Det behöver dock inte säga något om terapiformens effektivitet.
Citera
2020-07-04, 00:58
Medlem
DenNyaDealens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Trams. Att förneka hur mycket som vilar på Jungs axlar är direkt okunnigt. Hans bidrag till tankestrukturer om hur vi tänker i historier samt koncept utefter funktion samt arketypiska representationer är bland de största insikterna som förfinats som hafts inom ämnet.

Definitivt! Men jag tror att hans termer är lite för otympliga att använda rent vetenskapligt.
Psykologer föredrar att använda väldefinierade och vedertagna termer som scheman för tankestruktur. Jungs tankar om arketyper är inte heller direkt falsifierbar, vilket ytterliggare försvårar användandet.

Är själv lite av ett fan dock, men för psykologyrket ses Jung nog som Nietzsche; en del bra idéer man kan utgå ifrån men svår att strukturera en hel terapiform kring på ett nyttigt (för patienten) och konkret sätt.
Citera
2020-07-05, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetgirig1
Väldigt intressanta tankar! Visst ser man tydliga likheter!

Jag undrar: finns det någon särskild anledning(-ar) till att Carl Jung inte studeras närmare på universiteten i Sverige idag? Är det ideologi detta grundar sig på (genus, mångkultur etc)? Uppfattas hans idéer verkligen så explosiva?

Vi slängde ut bäbisen (andlighet) med badvattnet (religion), och någonstans blev det plötsligt en norm i den vetenskapliga världen att dyrka materialism/physicalism. Detta är, tror jag, inget mindre än en konspiration, vilket gör det rätt uppenbart varför personer som C. G. Jung eller Nikola Tesla är censurerade i västerländsk vetenskap.

Jung lär att psyket ej är bundet till tid och rum, och redan där måste man antingen sluta läsa eller vända ryggen mot vetenskaplig konsensus, tyvärr.

I förståelsen för arketyper och det kollektiva medvetandet ligger även möjligheten att se hur vi blir masshypnotiserade genom svart magi, vilket antagligen är den främsta anledningen till varför just Jung har blivit så censurerad.
Citera
2020-07-05, 11:57
Medlem
HeadLikeAnOranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenNyaDealen
Min förståelse är att Jungs teoribild bygger på antaganden. De är således en modell för hur saker kan vara, och jag vet att det finns terapiformer som utgår ifrån "arketypsrelationsbehandling".
Huruvida denna är praktisk kan jag ej uttala mig om, då Jung inte riktigt erbjuder någon praktisk tillämpning i sina verk. Han sysslade mer med en kartläggning av människans psyke.

Jag håller med om att han hela tiden hänvisar till att sin forskning bygger på antaganden. Men det är inte vilka godtyckliga antaganden som helst. Det är antaganden som han har testat i sin praktik och som funkat på majoriteten av hans patienter samt (och detta är det viktigaste) har visat ha stora paralleller till filosofisk och mytologisk idéhistoria. Även fast det var en kartläggning han gjorde så kan man forska inom detta område och röra sig närmare de här "omedvetna kärnorna av mening" genom att fortsätta hans studier.

Sen det där att han aldrig ger någon praktisk tillämpning är faktiskt inte helt rätt. I hans 16nde Collective Works så beskriver han utförligt hur hans terapi modell går till och hur den nödvändigtvis behöver ha en relation med det okända, det han kallar filosofin om livet, för att ge en lyckad individuell terapi. Men där beskriver han alla stegen som han brukar göra, början, mitten och avslutande terapi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in