• 4
  • 5
2020-07-14, 13:48
Medlem
DenNyaDealens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadLikeAnOrange
Jag håller med om att han hela tiden hänvisar till att sin forskning bygger på antaganden. Men det är inte vilka godtyckliga antaganden som helst. Det är antaganden som han har testat i sin praktik och som funkat på majoriteten av hans patienter samt (och detta är det viktigaste) har visat ha stora paralleller till filosofisk och mytologisk idéhistoria. Även fast det var en kartläggning han gjorde så kan man forska inom detta område och röra sig närmare de här "omedvetna kärnorna av mening" genom att fortsätta hans studier.

Sen det där att han aldrig ger någon praktisk tillämpning är faktiskt inte helt rätt. I hans 16nde Collective Works så beskriver han utförligt hur hans terapi modell går till och hur den nödvändigtvis behöver ha en relation med det okända, det han kallar filosofin om livet, för att ge en lyckad individuell terapi. Men där beskriver han alla stegen som han brukar göra, början, mitten och avslutande terapi.

Det var definitivt mer än vad jag visste! tack så mycket för hänvisningen till kliniskt arbete, det ska läsas!

Och jag håller med om att antagandena inte är helt tagna ur luften, och att de återfinns i stora drag inom alla kulturer och folk.
Citera
2025-06-26, 21:35
Medlem
ronjaees avatar
Tror hans teorier ifrågasätts främst på grund av bristen på empiriska bevis och det faktum att många av de koncept han myntat inte är falsifierbara. Gäller framför allt de resonemang han fört inom andlighet och metafysik som är svåra att underbygga vetenskapligt. Synd med tanke på detta inte nödvändigtvis utesluter sanningshalten i hans teorier som för det mesta är mycket intressanta.
Citera
2025-06-28, 12:12
Medlem
Lysande!

Citat:
Ursprungligen postat av Gova
MBTI och dina tankar om det är felaktigheter och förvridningar av Jung
Varsågod: https://cognitivetype.com/

Jungs djuppsykologiska algoritmer: individuation, arketyper, anima/animus, skuggan, egot, persona, etc. är den bästa psykologiska kunskapen tillgänglig, vilket jag kan förklara grundligt. Dock så är Jungs läror mer populära hos folk höga i openness och andligt inklinerade.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in