Citat:
Ursprungligen postat av
Vetgirig1
Mycket tacksam för ditt svar, ska absolut kika på MBTI och lära mig mer om det! Låter absolut logiskt att fortsätta där.
Om "självet" ska jag fundera på. Eckhart Tolle är lite för "newage" för mig, men det är mycket möjligt att jag läste den för 10 år sedan och aldrig implementerade idéerna i mitt liv då. Just nu är det mening, arketyper och det omedvetna som jag verkar dras till och som verkar ge mig mest självinsikt.
En annan fundering: vad anser du, är det möjligt att genomföra terapi på sig själv, i termer av ökad självkännedom och självförverkligande? Jag sitter i princip och läser Jung (på den lilla fritid jag har) och därefter skriver ned mina tankar/observationer och hur jag kan tillämpa dessa insikter i mitt liv. Jag känner att jag växer av det men undrar samtidigt om det finns sätt att effektivisera det hela? Eller är detta det enda sättet - att det tar tid för dessa koncept att ta rot i mitt tänkande? Hur jag än gör kan jag ju aldrig bli så "objektiv" att jag ser allt som pågår inom mig, men men, det är så jag får göra nu.
Syftet med att läsa Jung är ju att jag vill leva ett meningsfullt och aktivt liv, och inte bli en som sitter passivt vid sidan om i god tro att "nu känner jag mig själv och jag lever i nuet". Det senare verkar vara väldigt populärt bland vissa folk inom "newage/self-help"-rörelsen.
Många frågor på samma gång! Kommer just från en examensfest, men ska ändå försöka svara.
1. Tolle är inte mer "New Age" än han är "Old Age" och klär alltid sina samtal i många historiskt relevanta exempel. Det är så framtidens filosofi ser ut (Non-duality) och den långa västerländska metafysiken var bara upptakten för denna stundande förening mellan öst och väst.
2. Du söker livsmening säger du, alltså en personlig ödesmässig ingång till att förstå de mer djupare och universella nivåerna av det mänskliga medvetandet som Självet. Ja jättebra! Fortsätt läsa och söka? Fundera även om kontemplativt liv är nåt för dig, vilket är denna världs snabbaste farkost? Komplettera Jung med gamla och moderna filosofer som borrat djupt i samma ärende, Platon, Nietzsche, Heidegger, Teresa av Avila, Simone Weil? Självet och det omedvetna är ju inte bara en teoretisk konstruktion, utan ett faktum vi måste tränga in i och lära känna genom specifika livshållningar? På armlängds avstånd försvinner alla begrepp och mynnar ut i abstraktioner som inte angår oss.
3. Arketyper... jag skulle säga att personligheterna (MBTI) är de viktigaste arketyperna, om du inte vill syssla med sago- och litteraturtolkning utan bara förstå din egen och andras primära startpunkt i verkligheten. Men kom ihåg att en arketyp inte är något fast och statiskt, utan en illusion som ställer upp en utmaning åt oss att övervinna, liksom häxan i sagan finns där för att brottas mot och genomskåda. Även personligheten är en illusion, om än med sitt eget inbyggda motstånd. Självet är den sista arketypen vi brottas med och som övervunnen kallas detta andliga sluttillstånd No-Self eller Icke-dualitet.
4. Ja det finns nog sätt att effektivisera din förståelse av Jungs begrepp, och det är att parallellt följa de källor jag angav i inlägget ovan. Det beror på att dessa källor inte bara teoretiserat människans djupare psykologi utan också levt den och lärt sig att bebo och hantera de djupaste skikten av tillvaron. Och det är häri utmaningen ligger som ett självbildningsprojekt, om vi nu inte bara siktar på en akademisk karriär.
5. Nej passivitet är sämsta hållningen om man vill lära känna livets mening och bedriva självterapi. Men jag tror inte att de stora namnen inom det som idag kallas "New Age" (och inom kort något annat) uppmuntrar till passivitet. Följer du Rupert Spira eller Eckart Tolle ett tag på deras Youtube-kanaler är det hög risk att du snart inser att de kräver väl stora och aktiva uppoffringar av dig - vissa uppgifter så smärtsamma att du med stor sannolikhet finner dom övermänskliga.
Men då får man ta lite i taget. Och lite får man ju offra för att gå i närkamp med livets större frågor, eller hur?
Detta med djuppsykologi och att söka roten i det egna - som mycket väl kan visa sig vara konturerna hos något högst främmande - är inget för fegisar och lata.