• 1
  • 2
2017-10-15, 23:45
Medlem
ChrisChans avatar
Säljer en del föremål på blocket. Det är nya varor med ett pris på runt 2-300kr. Frakten är inbakad i priset, dvs "fri frakt". Jag erbjuder köparna att betala med PayPal (vars köpskydd gör det enklare för dem att blåsa mig än tvärtom) eller kontoöverföring.

Trots allt detta är det en inte så liten andel potentiella köpare som insisterar på att träffas personligen för affären. Jag går aldrig med på det då jag inte tänker ägna massa tid och energi åt att möta upp någon för att tjäna en hundring (timlönen blir ganska kass). Förstår verkligen inte hur de själva orkar. Hela grejen med näthandel är ju att få prylen direkt i lådan utan massa krångel?

Någon som kan förklara hur människorna tänker? Detta har förbryllat mig mycket. Tack!
Citera
2017-10-15, 23:46
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisChan
Säljer en del föremål på blocket. Det är nya varor med ett pris på runt 2-300kr. Frakten är inbakad i priset, dvs "fri frakt". Jag erbjuder köparna att betala med PayPal (vars köpskydd gör det enklare för dem att blåsa mig än tvärtom) eller kontoöverföring.

Trots allt detta är det en inte så liten andel potentiella köpare som insisterar på att träffas personligen för affären. Jag går aldrig med på det då jag inte tänker ägna massa tid och energi åt att möta upp någon för att tjäna en hundring (timlönen blir ganska kass). Förstår verkligen inte hur de själva orkar. Hela grejen med näthandel är ju att få prylen direkt i lådan utan massa krångel?

Någon som kan förklara hur människorna tänker? Detta har förbryllat mig mycket. Tack!

De vill inte bli lurade, kanske?
Citera
2017-10-15, 23:49
Medlem
ChrisChans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
De vill inte bli lurade, kanske?
Som sagt så erbjuder jag en säker betalningsmetod och det handlar om några hundralappar. Hur orkar man oavsett? Själv hade jag hellre skitit i köpet.
Citera
2017-10-15, 23:52
Medlem
Det kanske beror lite på vad du säljer för något också.
Om det är kläder så hade jag fått det hemskickat utan att hämta det, men om det är elektronik och liknande så kanske jag vill se att det fungerar och slippa en massa krångel när man får det hemskickat och det inte fungerar.

Men det är bara om jag bott i närheten, hade jag bott många mil bort så hade jag inte kört så långt för de summor du säljer sakerna för.
Citera
2017-10-16, 00:00
Medlem
Jag skulle göra så om jag hade möjlighet. Föredrar helt enkelt att ses öga mot öga för att kunna bedöma skicket på varan tillsammans med säljaren. Tycker även att det rent generellt är trevligare.
Citera
2017-10-16, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisChan
Som sagt så erbjuder jag en säker betalningsmetod och det handlar om några hundralappar. Hur orkar man oavsett? Själv hade jag hellre skitit i köpet.

Förklara gärna hur paypal gör så att det är helt riskfritt för köpare så att de aldrig kan riskera att hamna i situationen att det aldrig kommer ett paket eller att varan i paketet är defekt/en dålig kopia etc.

Jag har haft paypal i över tio år och köpt grejjer på ebay etc. men jag tror ändå att risken för att bli lurad är mindre om man hämtar varan fysiskt och betalar då. Så jag skulle definitvt överväga att hämta själv om avståndet är rimligt relaterat priset.
Citera
2017-10-16, 00:29
Medlem
franges avatar
Kan ju vara så att man tröttnat på att sitta i flera veckor och vänta på skit som PostMord kanske kommer leverera tre veckor för sent - om de inte slarvat bort det ännu en gång?
Citera
2017-10-16, 00:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PS.
Förklara gärna hur paypal gör så att det är helt riskfritt för köpare så att de aldrig kan riskera att hamna i situationen att det aldrig kommer ett paket eller att varan i paketet är defekt/en dålig kopia etc.

Jag har haft paypal i över tio år och köpt grejjer på ebay etc. men jag tror ändå att risken för att bli lurad är mindre om man hämtar varan fysiskt och betalar då. Så jag skulle definitvt överväga att hämta själv om avståndet är rimligt relaterat priset.

Tvärt om. Om du hämtar varan har köparen inget skydd hos paypal. Den måste skickas med renommerat fraktföretag för att köpskyddet skall gälla.
Citera
2017-10-16, 00:39
Medlem
Jag handlar en del på blocket - och det finns alltid en känsla att man kan bli lurad. Man betalar ju först och får varan sen. Det är ju en byteshandel, så det kunde varit tvärtom. Men nu är det som det är, och om jag kunde skulle jag alltid föredra att ses.
Om det är kläder finns ju möjligheten att prova också.
Om det är elektronik kan man ibland testa.
Sen finns det ju dom som Alltid Ska Pruta - oavsett vad det är eller vad det kostar. Och det är mycket lättare att pruta om man får se varan - och klaga lite på något. Det är oerhört påfrestande att en del ska pruta och pruta tills man säger: Nej, då får någon annan ta det. Först då släpper dom. Det blir alltid en dålig känsla av det.

Sen finns det nog dom som är roade av att träffa andra människor. Folk gör sig utflykter och åker långa vägar för att gå i nån affär. Så att komma och hämta varan kan vara ett sätt.

Sedan finns det många som inte har Paypal. Och tycker det är så krångligt med alla konton som man ska hålla reda på. Tillräckligt med kontouppgifter ändå. Och en del kan ju ha som princip att dom vill göra kontanta affärer, för att vara säkra på att inte bli lurade.

Tja finns nog ändå fler orsaker. Att du säljer med gratis porto, tror jag en del reagerar på. Eftersom nästan alla vill ta betalt för leveransen, så verkar det kanske skumt.

Men var glad att du får saker sålda i alla fall.
Citera
2017-10-16, 09:15
Medlem
Novus4212s avatar
Kan rekommendera Blocketpaketet som skyddar alla parter och går via Schenker (har jag för mig).
Citera
2017-10-16, 09:48
Medlem
Dom gör det för att granska varan och se att skicket är okej. Begagnade varor har ju slitage och det kan vara diverse märken och repor, etc. Man vill kolla att skicket är acceptabelt helt enkelt innan man köper.

Sen tar det väl längre tid att skicka varan med post än att nån ringer på dörren och visa upp varan i hallen, sen cash eller swish betalning, klart på 5-10 minuter.

Fast jag kan förstå att man inte vill släppa in okända i sitt hem, att dom ska klampa runt i ens lägenhet/hus.
Citera
2017-10-16, 10:26
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Dom gör det för att granska varan och se att skicket är okej. Begagnade varor har ju slitage och det kan vara diverse märken och repor, etc. Man vill kolla att skicket är acceptabelt helt enkelt innan man köper.

Detta. Det är inte helt ovanligt att vad säljaren kallar "nyskick", snarare är närmare direkt till skroten...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in