• 1
  • 2
2017-10-16, 11:43
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisChan
Säljer en del föremål på blocket. Det är nya varor med ett pris på runt 2-300kr. Frakten är inbakad i priset, dvs "fri frakt". Jag erbjuder köparna att betala med PayPal (vars köpskydd gör det enklare för dem att blåsa mig än tvärtom) eller kontoöverföring.

Trots allt detta är det en inte så liten andel potentiella köpare som insisterar på att träffas personligen för affären. Jag går aldrig med på det då jag inte tänker ägna massa tid och energi åt att möta upp någon för att tjäna en hundring (timlönen blir ganska kass). Förstår verkligen inte hur de själva orkar. Hela grejen med näthandel är ju att få prylen direkt i lådan utan massa krångel?

Någon som kan förklara hur människorna tänker? Detta har förbryllat mig mycket. Tack!

När du frågar dessa människor hur de tänker, vad säger de då?
Citera
2017-10-16, 11:58
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag föredrar personligen alltid posten, men det beror på min sociala fobi.
Däremot kan jag tänka mig varför folk hellre hämtar prylen fysiskt. Man får prylen direkt i handen. Ingen väntan flera dagar på varann (och beroende på vara kan det ju vara mer eller mindre akut), ingen risk att paketet kommer bort eller förstörs. Kan kontrollera skicket och ev prova. I många fall blir det billigare (långt ifrån alla som inkluderar fraktkostnaden som du säger att du gör. )
Citera
2017-10-16, 12:42
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Dom gör det för att granska varan och se att skicket är okej. Begagnade varor har ju slitage och det kan vara diverse märken och repor, etc. Man vill kolla att skicket är acceptabelt helt enkelt innan man köper.

Sen tar det väl längre tid att skicka varan med post än att nån ringer på dörren och visa upp varan i hallen, sen cash eller swish betalning, klart på 5-10 minuter.

Fast jag kan förstå att man inte vill släppa in okända i sitt hem, att dom ska klampa runt i ens lägenhet/hus.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Detta. Det är inte helt ovanligt att vad säljaren kallar "nyskick", snarare är närmare direkt till skroten...

TS skriver att det är nya varor, det tolkar jag som fabriksnya.
Citera
2017-10-16, 13:27
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
TS skriver att det är nya varor, det tolkar jag som fabriksnya.
Nya kan ju iofs vara andrasortering och liknande.
Citera
2017-10-16, 14:32
Medlem
ChrisChans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Tvärt om. Om du hämtar varan har köparen inget skydd hos paypal. Den måste skickas med renommerat fraktföretag för att köpskyddet skall gälla.

Fast "skulden" för att inte vända ett sådant (spårbart) fraktsätt ligger på mig som säljare. Kan jag inte bevisa för paypal att jag skickat kan de besluta sig för att returnera pengarna till köparen. Skickar alltid spårbart vid högre värden, vid lägre litar jag helt enkelt på att köparen är ärlig (vilket denne lyckligtvis nästan alltid är, en enda gång har en köpare försökt lura mig genom paypal).

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Dom gör det för att granska varan och se att skicket är okej. Begagnade varor har ju slitage och det kan vara diverse märken och repor, etc. Man vill kolla att skicket är acceptabelt helt enkelt innan man köper.

Sen tar det väl längre tid att skicka varan med post än att nån ringer på dörren och visa upp varan i hallen, sen cash eller swish betalning, klart på 5-10 minuter.

Fast jag kan förstå att man inte vill släppa in okända i sitt hem, att dom ska klampa runt i ens lägenhet/hus.

Argumentet "man vill se varan först" har jag förståelse för om det rör tusenlappar, dock inte hundralappar. Vid det låga beloppet tar man risken eller skiter i det. Spenderar man den tiden på jobbet som det tar att mötas upp lär man tjäna mer än varans pris. Att packa däremot tar en minut och posta gör man när man ändå är ute med hunden.

Och som du säger, orka ha främmande människor som ringer på dörren med jämna mellanrum.
Citera
2017-10-16, 15:26
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisChan
Trots allt detta är det en inte så liten andel potentiella köpare som insisterar på att träffas personligen för affären. Jag går aldrig med på det då jag inte tänker ägna massa tid och energi åt att möta upp någon för att tjäna en hundring (timlönen blir ganska kass).

Hur kostar detta pengar för dig? När jag gör affärer på Blocket så kommer jag alltid hem till den som säljer varan, under en tid då de själva uppger att de kommer att vara hemma. Hur innebär detta något arbete för dig förutom att gå och öppna dörren när de ringer på? Skulle förstå om du sa att du hatade människor i största allmänhet och inte vill träffa folk (eller bjuda in okända människor i ditt hem), men om kunden kommer till dig så slipper du ju knata iväg till posten med varan.
Citera
2017-10-18, 03:03
Medlem
Är väl inte så konstigt? På Blocket köper och säljer man normalt med avhämtning. Vill man köpa/sälja med leverans finns Tradera. Till skillnad från Blocket får man där möjlighet att betygsätta varandra vilket inger viss trygghet inför köp med leverans. Hur tänker du när du väljer att sälja via Blocket?
Citera
2017-10-18, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Är väl inte så konstigt? På Blocket köper och säljer man normalt med avhämtning. Vill man köpa/sälja med leverans finns Tradera. Till skillnad från Blocket får man där möjlighet att betygsätta varandra vilket inger viss trygghet inför köp med leverans. Hur tänker du när du väljer att sälja via Blocket?

Det är också väldigt normalt att få det man köper fraktat hem till sig.
Folk är oroliga att bli blåsta, därför dom vill hämta upp det på plats.

Skitsmidigt om jag vill sälja något och skicka, skickar då med REK så är jag helt trygg sen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in