Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 14:09
  #1
Medlem
Ja, får polisen patrullera runt en tågstation och slumpmässigt välja folk i väntrummet och ber dem visa upp leg utan att brottsmisstanke finns? Vad händer om man vägrar?
Citera
2017-10-15, 14:19
  #2
Medlem
Ree81s avatar
Som jag förstått det, ja. Det kan gälla något så lite som "suspekt beteende". Har det inte länge varit skriverier om att de tar kända knarkare bara för att få bra statistik? Samma visa där. De "undersöker" bara kända knarkare för att de vet att det är bra odds att få fast dem.
Citera
2017-10-15, 14:45
  #3
Medlem
Nej, det får de inte. Måste finnas en misstanke om oegentlighet. Handlar inte om "slump", skumma figurer står högst upp på listan.
Citera
2017-10-15, 15:20
  #4
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Som jag förstått det, ja. Det kan gälla något så lite som "suspekt beteende". Har det inte länge varit skriverier om att de tar kända knarkare bara för att få bra statistik? Samma visa där. De "undersöker" bara kända knarkare för att de vet att det är bra odds att få fast dem.
En gång hade jag o en polare rökt nått spice-skit, så skulle jag gå o möta en väninna vid busshållplatsen. Så när vi kommer ut ur min port så kommer en polisbil o jag säger till min kompis; -Spring!

Då stannade dem o sprang ifatt oss. Men om jag lovade att gå hem direkt igen, så skulle det inte bli en rad om det. Men det var när spice var lagligt. Gick hem o kunde guida tjejen via telefonen.
Citera
2017-10-15, 19:33
  #5
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tony0682
Ja, får polisen patrullera runt en tågstation och slumpmässigt välja folk i väntrummet och ber dem visa upp leg utan att brottsmisstanke finns? Vad händer om man vägrar?

Slumpmässigt - nej.

Polisen har dock i vissa fall, exempelvis när någon är misstänkt för brott, rätt/möjlighet att använda tvång för att identifiera denne. Andra exempel är att någon kan antas vara efterlyst eller att polisen genomför en inre utlänningskontroll. Det bästa sättet att få reda på vad polisen har för rätt i en konkret situation att identifiera någon är att fråga polisen.

Om man vägrar finns det sannolikt lagstöd för polisen att använda tvångsmedel för att identifiera eller frihetsberöva personen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback