2022-10-03, 17:12
Medlem
Petersen skrämmer de som styr tror jag. De riskerar att stå där med kejsarens nya kläder så att säga.
Citera
2022-10-03, 17:30
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det där med att städa sitt rum är ju så hejdlöst dumt. Om man har läst hur stora filosofer har levt, så är det väl i princip ingen som har städat sitt rum. Diogenes brukade t.o.m. skita och runka offentligt för att visa sitt förakt för samhällets normer. Där var en riktig filosof och inte en fjant, som trycker till en och annan politiskt korrekt person då och då.

Nu lever jag inte efter Jordan Petersons livsregler, men jag tror dock att hans böcker inte riktar sig till människor som vill bli filosofer, utan snarare till vanliga personer för att de ska kunna bli mer konstruktiva medborgare. Det är ju ändå självhjälpsböcker och inte filosofiska avhandlingar vi pratar om.

On topic vill jag bara säga att det känns som Jordan Peterson bryter ihop och börjar gråta för minsta lilla nuförtiden. Det är plågsamt att se och det börjar nog bli på tiden att han kastar in handduken. Jag tror inte att han är gjord för det livet han försöker leva just nu, han hör hemma i universitetsvärlden bland andra torra professorer.

Inte alla kan vara gigachad som Diogenes!
Citera
2022-10-03, 17:47
Medlem
Observerads avatar
Citat:
Det där med att städa sitt rum är ju så hejdlöst dumt. Om man har läst hur stora filosofer har levt, så är det väl i princip ingen som har städat sitt rum. Diogenes brukade t.o.m. skita och runka offentligt för att visa sitt förakt för samhällets normer. Där var en riktig filosof och inte en fjant, som trycker till en och annan politiskt korrekt person då och då.

Helt efterbliven felanalys från din sida. Så för att vissa filosofer har varit helt hjärnskadade och bajsat och runkat offentligt är det korkat att städa sitt rum, dvs få ordning på sitt eget liv, innan man försöker förändra världen? Intelligent!

Sedan är Jordan B Peterson en fantastisk person och en av världens främsta offentliga intellektuella personer som hjälpt hundratusentals, om inte miljoner människor världen över. Därför är det hysteriskt roligt hur folk på ett forum som med största sannolikhet inte gjort ett skit för någon annan klagar på en sådan framstående person. Detta är objektivt sant och kan inte debatteras. Han har gjort ett enormt avtryck på mänskligheten. Ta inspiration istället för att vara kritisk eller avundsjuk.

Att det skulle vara negativt att han börjar lipa under en intervju där han berättar om sin erfarenhet av att träffa tusentals unga som mår otroligt dåligt och är i behov av uppmuntran förstår jag inte. Är det en dålig egenskap eller hur ska jag tolka det? Det är kanske inte det mest underhållande att se han gråta i var och varannan intervju, men att det på något sätt skulle vara ett dåligt karaktärsdrag kan jag inte begripa.
Senast redigerad av Observerad 2022-10-03 kl. 17:55.
Citera
2022-10-03, 18:02
Avslutad
Citat:

Att städa ditt rum är en metafor din äggmacka. Det vill säga att du ska förändra ditt eget liv och få ordning på det innan du försöker att förändra världen.

Sen är väl Peterson mer psykolog än filosof.
Senast redigerad av Krendel 2022-10-03 kl. 18:04.
Citera
2022-10-03, 18:04
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Zznaggels
Jag följer han. Han skällde mest på incels o simps förut, men han har blivit ödmjukare och förstår mer nu att maktspelet är manipulerat och ej naturligt, därav, har han fått medkänsla...

Simps e som oskyldiga små djur som feministerna torterar för att boosta sitt egna Dopamin på djurets bekostnad/lidande.

Klart att han slutat att skälla på incels, man ska ju inte bita den hand som föder en.
Citera
2022-10-03, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Klart att han slutat att skälla på incels, man ska ju inte bita den hand som föder en.

Helt sant, men förut verkade de tro att tillrättavisning var lösningen, tills de insåg, att deras lösning istället förvandlades till Lucifer...
Citera
2022-10-03, 19:05
Medlem
JustZlatans avatar
Jag känner mig hedrad över att Jordan Peterson bryr sig om mig. Jag brydde mig inte så mycket om den här Peterson innan men efter att ha sett hela intervjun med Piers Morgan är han nu min hjälte. Till och med Cristiano Ronaldo gillar honom!
Citera
2022-10-03, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Han brukar gråta över allt möjligt. Det räcker att han pratar om musik en halv minut så spricker rösten.

Haha ah tänker du på när han pratar om unga människor som dansar på Joe Rogan? Reagera då också vafan varför bölar han nu för. Men gillar ändå snubben.
Citera
2022-10-03, 19:46
Medlem
area50s avatar
Han har så pass hög IQ vilket gör att han har en enorm empati & kan sätta sig in i personliga, svåra problem, därav att han gråter mycket
(en egenskap vilket jag märker att många utav hans motståndare totalt saknar)
Citera
2022-10-03, 20:49
Medlem
Vilken tragisk betacuck.
Citera
2022-10-03, 21:03
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:

Så det här är därför som ni vänstermuppar inte förstår honom? När ni nu berättar hur ni känner och tolkar honom så kommer allt fram. Det kommer aldrig bli människor av vänstermuppar.
Citera
2022-10-03, 21:04
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Vilken tragisk betacuck.

JP är bara minst 42 gånger smartare, mer framgångsrik och omtyckt än dig, och det är han som är tragisk? Sluta projicera din vänstermupp. Du är avslöjad som den betacuck du inte vill vara.

Jag är mest intresserad av varför ni vänstermuppar inte förstår JP. Berätta. Ni verkar vara resistenta mot smarta människor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in