• 1
  • 2
2017-10-14, 17:23
Medlem
Hej det är så att sedan igår vaknade jag och kände mig lite öm på höger testikel jämfört med vänster. Brydde mig inte så mycket om det, trodde det kanske var för hård onani tidigare eller liknande

Dagen gick och den lilla ömheten satt kvar så av ren nyfikenhet drog jag en snabb googling för att kolla om någon varit med om liknande (bara för jag var uttråkad hade ingen aning om att det typ bara pekar mot cancer), till min förvåning så var det bara trådar om testikelcancer vilket gjorde mig väldigt orolig.

Jag kollade sedan symptomer på officiela sidor och då är det just ömhet så är en av dem. Jag märkte sedan att den högra testikeln (som jag är öm i) är lite mer hård och känns på något sätt lite svullen än den vänstra, och det är några tecken som kan tyda på testikelcancer (!). Men det är där det slutar med tecken, jag är lite öm och den känns lite svullen men det är det. Inga knölar, gör inte ont när jag går eller sitter och känns inte av om man inte känner på den.

Jag gick och la mig och hoppades på att det skulle gå över.

Jag vaknade och det var kvar och nu börjar jag känna mig jäkligt orolig och undrar därför vad ni tror detta kan vara. OM det nu är testikelcancer, hur går man till väga då? Är det alltid att man opererar borta ena testikeln ( ) eller behövs det inte alltid? Tror ni att det kan vara att det blivit lite mycket onani xp eller vad har ni för tankar ?
Det märks som sagt inte om man inte rör den högra testikeln så det är det enda, men jag är ändå orolig.

Tack för att ni läst.
Citera
2017-10-14, 17:33
Medlem
Mackan52s avatar
Kolla inte upp dina symptom på internet det slutar alltid med att du har cancer, bubonisk pest, hjärnparasiter, galna kosjukan och sebbe0311-feber (en okänd och mycket dödlig sjukdom som bara du har) samtidigt. Ömma testiklar kan vara en massa olika saker, gå till vårdcentralen och begär undersökning och i 99 fall av 100 rör det sig om testikelvridning, bråck eller bitestikelinflammation.
Citera
2017-10-14, 17:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kolla in det här. Svaret kan finnas där.

Ont i pungen
Citera
2017-10-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Kolla inte upp dina symptom på internet det slutar alltid med att du har cancer, bubonisk pest, hjärnparasiter, galna kosjukan och sebbe0311-feber (en okänd och mycket dödlig sjukdom som bara du har) samtidigt. Ömma testiklar kan vara en massa olika saker, gå till vårdcentralen och begär undersökning och i 99 fall av 100 rör det sig om testikelvridning, bråck eller bitestikelinflammation.

Tack för svaret. Så du tror inte att det potentiellt är något tillfälligt bara som kommer gå över? Känns som att det skulle göra mycket ondare om det var några av de du nämnde längst ner. Som sagt, det känns inte alls om jag inte t.ex känner på den så jag kan gå, sitta och göra i princip vad som helst utan att det känns.
Citera
2017-10-14, 17:47
Medlem
GormDenGamles avatar
Bitestikelinflammation.
Bara att ta ner brallorna framför läkaren och låta honom klämma. Det kan dessutom bli ultraljud också.
Citera
2017-10-14, 17:59
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbe0311
Tack för svaret. Så du tror inte att det potentiellt är något tillfälligt bara som kommer gå över? Känns som att det skulle göra mycket ondare om det var några av de du nämnde längst ner. Som sagt, det känns inte alls om jag inte t.ex känner på den så jag kan gå, sitta och göra i princip vad som helst utan att det känns.

Till att börja med är jag inte "du" jag vet inte vad du känner, jag vet inte hur gammal du är eller vilka levnadsvanor du har. Det viktiga är "hur känns dina testiklar i vanliga fall" och om något inte känns normalt så är det bäst att ta det säkra före det osäkra.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Bitestikelinflammation.
Bara att ta ner brallorna framför läkaren och låta honom klämma. Det kan dessutom bli ultraljud också.

Detta, som sagt, bäst att ta det säkra före det osäkra. Be dem kolla prostatan också när de ändå tafsar runt. Det är sådant som hör till att bli gammal.
*suck*
Citera
2017-10-14, 18:05
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Till att börja med är jag inte "du" jag vet inte vad du känner, jag vet inte hur gammal du är eller vilka levnadsvanor du har. Det viktiga är "hur känns dina testiklar i vanliga fall" och om något inte känns normalt så är det bäst att ta det säkra före det osäkra.

Detta, som sagt, bäst att ta det säkra före det osäkra. Be dem kolla prostatan också när de ändå tafsar runt. Det är sådant som hör till att bli gammal.
*suck*

Just se! Prostatan också.
Kör ”all in” när du ändå har dragit ner byxorna inför läkaren.
Citera
2017-10-14, 19:04
Medlem
Vill inte skrämma upp dig men det låter ungefär som hur jag kände när jag fick testikelcancer, det var en lätt molande värk och en kula som blev hård. Det kan vara något annat men du bör ringa vårdcentralen snarast. Om det är testikelcancer så vill du bli behandlad omgående, innan det sprider sig till lymfkörtlarna och lungorna.

Tur i oturen så är testikelcancer den cancer du vill ha om du nu ska ha någon form av cancer, 95% av alla drabbade återhämtar sig helt, minus en testikel.
Citera
2017-10-14, 19:23
Medlem
oretas avatar
Har haft PRECIS samma symptom, högra kulan lite större och ibland öm, gick till husläkaren som klämde lite på dom (pinsamt) men han sa att ena som är lite större än andra inte var ovanligt. Ha tajtare kallingar om dina kanske är lite slitna
Ibland ont i kulan, ibland lite strålande till insidan av benet eller i hänget men nya kallingar har hjälpt, fast kommer ibland fortfarande, lite smånojjig änd0 måste man säga :/
Kolla upp för säkerhets skull!!!
men känner ofta om dom just för att leta efter en knöl!
Citera
2017-10-14, 20:08
Medlem
Tjaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbe0311
Hej det är så att sedan igår vaknade jag och kände mig lite öm på höger testikel jämfört med vänster. Brydde mig inte så mycket om det, trodde det kanske var för hård onani tidigare eller liknande

Dagen gick och den lilla ömheten satt kvar så av ren nyfikenhet drog jag en snabb googling för att kolla om någon varit med om liknande (bara för jag var uttråkad hade ingen aning om att det typ bara pekar mot cancer), till min förvåning så var det bara trådar om testikelcancer vilket gjorde mig väldigt orolig.

Jag kollade sedan symptomer på officiela sidor och då är det just ömhet så är en av dem. Jag märkte sedan att den högra testikeln (som jag är öm i) är lite mer hård och känns på något sätt lite svullen än den vänstra, och det är några tecken som kan tyda på testikelcancer (!). Men det är där det slutar med tecken, jag är lite öm och den känns lite svullen men det är det. Inga knölar, gör inte ont när jag går eller sitter och känns inte av om man inte känner på den.

Jag gick och la mig och hoppades på att det skulle gå över.

Jag vaknade och det var kvar och nu börjar jag känna mig jäkligt orolig och undrar därför vad ni tror detta kan vara. OM det nu är testikelcancer, hur går man till väga då? Är det alltid att man opererar borta ena testikeln ( ) eller behövs det inte alltid? Tror ni att det kan vara att det blivit lite mycket onani xp eller vad har ni för tankar ?
Det märks som sagt inte om man inte rör den högra testikeln så det är det enda, men jag är ändå orolig.

Tack för att ni läst.

Jag hade testikelcancer för ett år sedan, båda testiklar är bortopererade, testikelcancer är den lättbotligaste av dom alla, men vad du än gör, ju tidigare du kollar upp de, desto bättre är de, annars växer tumören och spridning kan ske, så vad du än gör, VÄNTA INTE, kolla upp de imån !!!
Citera
2017-10-14, 20:41
Medlem
tack för alla svaren! Kom dock att tänka på skulle det inte kanske kunna vara att de växer sig större? Vad jag vet är mina ganska små då jag varit sen i puberteten så nu kanske de börjar växa lite och det börjar med den högra?

Kan detta ske eller är det helt fel?
Citera
2017-10-14, 20:44
Medlem
Jag skriver förresten från min brors konto, som är 18.

För mig känns det ganska deppigt att bli av med en testikel vid 16 års ålder :/

Vad tror ni? Testikelcancer vid 16 års ålder?
Senast redigerad av sebbe0311 2017-10-14 kl. 21:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in