Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-07, 17:45
  #37
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På den tiden behövde du inte ta upp hundskiten själv, utan det var anställd personal som städade skiten på gångvägar och allmänna platser så att andra slapp klafsa runt i det.

Så - jo, vi fick visst något för pengarna.

Dessutom var skattemärket på hunden att jämföra med dagens id-märkning, genom ett giltigt skattemärke kunde en hundägare spåras .....
Det var på den tiden man inte ID-märkte sina hundar.

Seriösa uppfödare tatuerade in nummer i öronen på hundar redan på 90-talet. Pratar vi 60-tal såg det kanske dock annorlunda ut. Att någon annan särskilt skulle plocka upp hundbajs åt hundägare har jag aldrig hört talas om. Var kan man läsa mer om det? Hittar inget om detta i de vanliga källorna.
Citera
2017-11-07, 17:50
  #38
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Det finns ju folk som tycker att föräldrar som får sjuka barn ska ta hand om dem själva, utan någon hjälp från samhället. Det har i alla fall varit en sådan debatt i vissa andra länder gällande utvecklingsstörda barn, eftersom man kan upptäcka att ett foster är utvecklingsstört på ett tidigt stadium, menar vissa debattörer att föräldrarna ska abortera fostret eller stå för vårdkostnaderna själva i framtiden.

Så långt har vi inte kommit i debatten här i Sverige. Ett människoliv, även tillhörande en svårt handikappad människa, värderas helt enkelt högre än ett djurs. Helt i sin ordning enligt min åsikt, men jag vet att detta är något som provocerar vissa rabiata djurvänner enormt mycket. Men detta faktum gör att man egentligen inte kan jämföra sjuka barn med sjuka djur.

Nej och det är inte där det brister. Skillnaden är att i Sverige är ett husdjur rent juridiskt en sak, och åtnjuter inte större försäkringsskydd än en bil eller en ny TV. Det är samtidigt konstigt då husdjur har en mycket större plats i svenska familjer och en mer central roll i samhället. I synnerhet om man jämför med våra europeiska grannländer. Vi är väldigt duktiga på att ta hand om våra husdjur i Sverige. Jag är väldigt tacksam för att vi inte haft samma dåliga utveckling som länderna du nämner.
Citera
2017-11-07, 17:53
  #39
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Det är inte märkligare än så att man inte kan skilja en grupp människor från en annan. Däremot är det lätt att skilja på gruppen djur och gruppen människor. Andelen som är så svårt handikappade att de hamnar på institution är fruktansvärt liten jämfört med husdjur som aldrig kommer göra nåt annat än att vara just djur.

Visst är det så, men det var inte jag poängterade när jag belyste hur skral jämförelsen var. Den "humanitära stormakten" Sverige är inte direkt känd för att värdera sin population (människor eller djur) utifrån sin skattegenererande förmåga. Det var det som var min poäng.
Citera
2017-11-08, 06:57
  #40
Medlem
Myrtens avatar
Diskussionen verkar inriktad på att OM det fanns VAB för djur skulle försäkringskassan betala för det... trots att staten INTE betalar ngt för kostnader kring vård av djur i övrigt, det är ju därför man försäkrar sitt djur. OM det skulle finnas VAB för djur så skulle det i så fall vara enligt avtal med djurets försäkringsbolag och varje enskilt fall skulle granskas i förhand av försäkringsbolaget. I de allra flesta fall räcker normal tillsyn även för skadade och sjuka djur, i vissa fall, tex matvägrande katter eller diarresjuka hundar som ibland behöver matas eller tillsyn oftare än ca var 4e timme skulle ju VAB av djur vara bra. Såvida inte tillsynsgraden är så pass att djuret behöver ligga inlagt på djursjukhus.... men som sagt, isf avtalas det med DJURETS försäkringbolag och godkänns/avslås i varje enskilt fall.
Citera
2017-11-08, 08:25
  #41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Seriösa uppfödare tatuerade in nummer i öronen på hundar redan på 90-talet. Pratar vi 60-tal såg det kanske dock annorlunda ut. Att någon annan särskilt skulle plocka upp hundbajs åt hundägare har jag aldrig hört talas om. Var kan man läsa mer om det? Hittar inget om detta i de vanliga källorna.
Någon särskild???
Det föll givetvis på dem som höll städat och ju mer skit på gatorna desto mer arbetstimmar för att rensa.
Dessutom så började man redan på sjuttiotalet på många håll sätta upp hundrastgårdar på kommunens bekostnad - gratis för hundägare att använda.

Tångmärkning användes tidigare främst vid höftledsröntgen, en märkning som skedde för att man inte skulle fuska med röntgenresultaten -- och var alltså inget som "seriösa" uppfödare gjorde som regel förrän efter mitten av 90-talet.
Seriösa = renrasuppfödning som ville visa upp avelsresultat för sina kullar.

Hundskatten avskaffades 1996.
__________________
Senast redigerad av micro113 2017-11-08 kl. 08:33.
Citera
2017-11-08, 08:33
  #42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Diskussionen verkar inriktad på att OM det fanns VAB för djur skulle försäkringskassan betala för det... trots att staten INTE betalar ngt för kostnader kring vård av djur i övrigt, det är ju därför man försäkrar sitt djur. OM det skulle finnas VAB för djur så skulle det i så fall vara enligt avtal med djurets försäkringsbolag och varje enskilt fall skulle granskas i förhand av försäkringsbolaget. I de allra flesta fall räcker normal tillsyn även för skadade och sjuka djur, i vissa fall, tex matvägrande katter eller diarresjuka hundar som ibland behöver matas eller tillsyn oftare än ca var 4e timme skulle ju VAB av djur vara bra. Såvida inte tillsynsgraden är så pass att djuret behöver ligga inlagt på djursjukhus.... men som sagt, isf avtalas det med DJURETS försäkringbolag och godkänns/avslås i varje enskilt fall.
Precis så. Skall man ha möjlighet till en sådan försäkring så är det något man får betala för och hantera privat med ett försäkringsbolag som erbjuder sådan tjänst. (Jag misstänker att det INTE finns, är dock osäker).
Det är absolut inte någon kostnad som skall bäras av det allmänna.
Citera
2017-11-08, 12:10
  #43
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Precis så. Skall man ha möjlighet till en sådan försäkring så är det något man får betala för och hantera privat med ett försäkringsbolag som erbjuder sådan tjänst. (Jag misstänker att det INTE finns, är dock osäker).
Det är absolut inte någon kostnad som skall bäras av det allmänna.
Du o jag har hängt med ganska länge i hundvärlden o även du bör har sett utvecklingen av våra försäkringar som är resultatet till att så många i dag gnäller på dess kostnader.
Jag blir inte förvånad om försäkringsbolagen skulle införa en extraförsäkring för VAHD (Vård av husdjur)
Sedan kommer nästa problem o det är arbetsgivaren.
Vilken arbetsgivare skulle tillåta ledighet för VAHD?
VAHD skulle knappast bli en laglig rättighet o skulle det ens bli det så skulle de som har husdjur få problem att få arbete i framtiden.
Sista problemet är du utnyttjandet.
Eftersom jag är en ärlig person med min oärlighet o törs stå för saker jag gjort så kan jag här o nu erkänna att jag utnyttjade VAB för extra ledighet. Nu vet jag att FB-eliten aldrig skulle göra det o att jag är en parasit. Men det finns en värld utanför FB o jag kan garantera att i den världen var jag inte ensam om att utnyttja VAB.
Jag till o med lärde mig att VABBA via mina kollegor där även min närmaste chef berättade om hur bra VAB var.
I dag är mina barn vuxna o jag kan inte längre VABBA.
Inför då en laglig rätt att VAHDa o se hur många medelålders personer som kommer skaffa husdjur😄
Citera
2017-11-17, 18:00
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
På den tiden behövde du inte ta upp hundskiten själv, utan det var anställd personal som städade skiten på gångvägar och allmänna platser så att andra slapp klafsa runt i det.

Så - jo, vi fick visst något för pengarna.

Dessutom var skattemärket på hunden att jämföra med dagens id-märkning, genom ett giltigt skattemärke kunde en hundägare spåras .....
Det var på den tiden man inte ID-märkte sina hundar.

Jag hade flera äldre släktingar, som bodde på landet och hade hund. De betalade hundskatt, trots att de aldrig såg röken av, någon som plockade upp efter deras hundar.

Dessutom bidrog deras hundar förmodligen mer till deras psykiska välmående, än vad någon högutbildad människa hade kunnat göra.
Citera
2017-12-09, 15:57
  #45
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Nej och det är inte där det brister. Skillnaden är att i Sverige är ett husdjur rent juridiskt en sak, och åtnjuter inte större försäkringsskydd än en bil eller en ny TV. Det är samtidigt konstigt då husdjur har en mycket större plats i svenska familjer och en mer central roll i samhället. I synnerhet om man jämför med våra europeiska grannländer. Vi är väldigt duktiga på att ta hand om våra husdjur i Sverige. Jag är väldigt tacksam för att vi inte haft samma dåliga utveckling som länderna du nämner.

Jo...för vissa är det faktiskt samma!
Citera
2017-12-10, 13:41
  #46
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkies
Jo...för vissa är det faktiskt samma!

Förstår inte din kommentar, vänligen utveckla.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback