2024-03-22, 16:55
Medlem
dreadpirate420s avatar
Finns vetenskapliga undersökningar gjorda angående om det verkligen finns några skillnader mellan strainsen av Kratom. Mycket pekar på att det inte finns någon, vilken effekt du får beror på vilken dos du tar, lägre dos ger ett piggare rus medan högre doser ger ett tyngre neråt rus. Dessa olika färger finns inte ens som begrepp i Sydost Asien där det växer.

-------
Examining the Psychoactive Differences between Kratom Strains

"Kratom (Mitragyna speciosa) is a Southeast Asian plant containing various alkaloids that induce pharmacological effects in humans. In Western countries, online vendors sell a variety of different kratom strains which are marketed to have distinct effect profiles. However, as of yet such marketing claims are unsubstantiated, and therefore the current study investigated whether differently colored kratom products can induce distinct effects, as self-reported by users. Six hundred forty-four current kratom users were anonymously surveyed to compare the self-reported effects of and motivations for using kratom products sold as red, green, and white strains. Most of the survey respondents were customers of the same kratom vendor, the products of which had been analyzed for their alkaloid content by an independent laboratory. The survey respondents reported distinct subjective experiences for different kratom strains, in a manner congruent with common marketing descriptions. However, the product analyses revealed no significant cross-strain differences in alkaloid content, suggesting that the reported effect differences might be disproportionally influenced by marketing narratives and anecdotal reports. Future studies should engage a more diverse population and include kratom strains from various vendors. Controlled, blinded experiments could assess whether the reported effect differences stem from a placebo effect or from alternative factors, e.g., minor alkaloids and terpenes."

"However, in its native Southeast Asia, no distinction is made between kratom strains of different colors, nor are they advertised to be associated with distinct effects"

"Interestingly, some of the different effects associated with kratom use appear to be dose-dependent, with low to moderate doses (1–5 g) inducing stimulation and awareness, and with moderate to high doses inducing analgesia and sedation [8]. While much of kratom’s pharmacology remains unexplored, mitragynine is widely regarded as one of kratom’s essential psychoactive ingredients. "

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10379209/

------

Dock! Märker jag stor skillnad på GMD och andra sorter jag tagit, GMD gör mig nästan speedad och jag får något av en ångest vibe när det klingar av något jag ej känner av utav andra sorter. Tesen i undersökningen är ju att detta är placebo, något nästan samtliga i deras undersökningen skulle känna av men ja jag själv tror att det finns skillnader mellan dom olika strainsen. Något jag läser online är att det är skillnader i torkningstiden som skulle göra skillnader på potensen av strainsen.

Citat:
Ursprungligen postat av sanslostbefangt
Blir heller inte klok på det här med olika sorter, har testat flertalet från KE och SS, röda, gröna, vita... men märker noll skillnad så numera går jag bara på priset.

Vad menar du med att du bara går på priset? Billigast är bäst eller högre pris flaggar för högre kvalitet?
Senast redigerad av dreadpirate420 2024-03-22 kl. 17:13.
Citera
2024-03-22, 18:25
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Finns vetenskapliga undersökningar gjorda angående om det verkligen finns några skillnader mellan strainsen av Kratom. Mycket pekar på att det inte finns någon, vilken effekt du får beror på vilken dos du tar, lägre dos ger ett piggare rus medan högre doser ger ett tyngre neråt rus. Dessa olika färger finns inte ens som begrepp i Sydost Asien där det växer.

-------
Examining the Psychoactive Differences between Kratom Strains

"Kratom (Mitragyna speciosa) is a Southeast Asian plant containing various alkaloids that induce pharmacological effects in humans. In Western countries, online vendors sell a variety of different kratom strains which are marketed to have distinct effect profiles. However, as of yet such marketing claims are unsubstantiated, and therefore the current study investigated whether differently colored kratom products can induce distinct effects, as self-reported by users. Six hundred forty-four current kratom users were anonymously surveyed to compare the self-reported effects of and motivations for using kratom products sold as red, green, and white strains. Most of the survey respondents were customers of the same kratom vendor, the products of which had been analyzed for their alkaloid content by an independent laboratory. The survey respondents reported distinct subjective experiences for different kratom strains, in a manner congruent with common marketing descriptions. However, the product analyses revealed no significant cross-strain differences in alkaloid content, suggesting that the reported effect differences might be disproportionally influenced by marketing narratives and anecdotal reports. Future studies should engage a more diverse population and include kratom strains from various vendors. Controlled, blinded experiments could assess whether the reported effect differences stem from a placebo effect or from alternative factors, e.g., minor alkaloids and terpenes."

"However, in its native Southeast Asia, no distinction is made between kratom strains of different colors, nor are they advertised to be associated with distinct effects"

"Interestingly, some of the different effects associated with kratom use appear to be dose-dependent, with low to moderate doses (1–5 g) inducing stimulation and awareness, and with moderate to high doses inducing analgesia and sedation [8]. While much of kratom’s pharmacology remains unexplored, mitragynine is widely regarded as one of kratom’s essential psychoactive ingredients. "

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10379209/

------

Dock! Märker jag stor skillnad på GMD och andra sorter jag tagit, GMD gör mig nästan speedad och jag får något av en ångest vibe när det klingar av något jag ej känner av utav andra sorter. Tesen i undersökningen är ju att detta är placebo, något nästan samtliga i deras undersökningen skulle känna av men ja jag själv tror att det finns skillnader mellan dom olika strainsen. Något jag läser online är att det är skillnader i torkningstiden som skulle göra skillnader på potensen av strainsen.

Vad menar du med att du bara går på priset? Billigast är bäst eller högre pris flaggar för högre kvalitet?

Håller med, känner också en del skillnad. Sen vet man väl aldrig helt om det är spetsat? Visst de finns labb rapporter men inte på varje batch.

Men kollar man röd och grön så skiljer dom i färg med, så borde ju ändå vara någon skillnad. Ena är kanske mer potent.
Citera
2024-03-23, 16:43
Medlem
Känner också skillnad på olika strains.
Kratom har blivit ett sätt för mitt oroliga sinne att varva ner, bitar faller på plats och det är lättare att ta itu med problem. Är inte ute efter ruset.
När jag får lust att slänga något hårt på någon, brukar det vara läge för en paus.
Citera
2024-03-23, 17:18
Medlem
Kalsongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcukm
Köp chokladmjölk, typ oatly.
Det löser sig snabbt om du vispar med en tesked. Sen smakar det bara choklad.. som en tjock chokladsmet. Kört det länge.
Brukar ta 5-8g per glas, 10g funkar säkert också
Blev Oatly Chokladmjölk, tack för tipset!

Chuggade 10g i typ 2dl. Det var lätt när man kom igång men första klunken höll på att gå fel. Lyckades inte med allt i ett svep så blev två. Sen spolade jag rent med en sista dl.
Anledningen att jag beskriver så detaljerat är om nån annan har samma fundering.

Det har slagit på fullt nu och jag är glatt överraskad att det faktiskt fungerade så pass bra. Skulle jämföra det med tradd. Typ 10g = 200mg tradd. Så 5g är nog en nybörjardos. Hade nån lyckats lura i mig 5x 2mg kapslar och sagt att det var 30mg tradd i dom hade jag nog inte klagat men detta klingar väl av snabbare dock. Samt med mer kliande! Jag har inte har så stora problem med det på tradd men detta kliar. Vet att vissa kan se helt förstörda ut efteråt så har ni det problemet på tradd kanske detta blir för mycket.

Jävlar vad illamående jag blev när jag sitter och röker blev helt kallsvettig, nu måste jag lägga mig ner! Som gammal submissbrukare älskar man ju det sjukt nog.
Citera
2024-03-25, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Den förstnämnda är vad jag menar som SS. Jag tyckte kanske att man kände sig mer "påverkad" av Green Kali men inte på det sättet jag är ute efter. Det är individuellt, jag kan helt och hållet förstå varför man gillar den men för mig passar tex yellow bättre. White borneo fick jag av en vän, och han i sin tur av en vän, därav att vi inte vet vart den kom ifrån.

Green maeng da blir det att prova då nångång, men just nu har jag en del och tar ett litet break.

Jaha okej! Då tänkte jag rätt att de var dom du menade brukar föröka de till SSP.

Ja det är som du säger väldigt individuellt får testa deras Yellow nu då du gav den bra betyg

Då förstår att du skrev okänd källa!
Citera
2024-03-25, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoketeGo
Jag kör det i en tekula eller en teklämma ibland, då blir det nästan inget sump. Dock så blir det lägre potens på det om man inte dricker upp sumpet.

Ja precis det är så jag tänker också att det blir mindre pontent om man inte dricker upp sumpet o får i sig allt. Märker du någon skillnad om du dricker genom teklämma eller pulvret direkt?
Citera
2024-03-25, 15:35
Medlem
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makaveli777
Jaha okej! Då tänkte jag rätt att de var dom du menade brukar föröka de till SSP.

Ja det är som du säger väldigt individuellt får testa deras Yellow nu då du gav den bra betyg

Då förstår att du skrev okänd källa!
Nice! Ska bli spännande att höra vad du tycker apropå allt snack om att det inte är någon skillnad på strains osv.

Jag upplever klar skillnad på Yellow maeng och tex white Borneo. I de doser jag tar (en rågad tesked). Visst blir jag produktiv på båda, men upplever det betydligt mer kontrollerat på nåt sätt med yellow. Närmsta jag kan jämföra med är att ha en riktigt jävla pigg och bra dag nykter, du vet en sådan man har en gång i halvåret typ, eller modafinil fast helt utan biverkningarna man får av det.

Den ger dock ingen större eufori men det är just det kanske som gör att det känns mer kontrollerat, perfekt för en dag full av ärenden eller plugg

Förövrigt dricker jag sumpet också, har egentligen inga problem med smaken, tycker bara det smakar blad typ. Fattar inte hur vissa kan tycka att det är så himla äckligt att man måste förbereda med annat att svepa direkt efter. Själv brukar jag bara göra halva kaffet med Kratom och sen när jag är klar med det dricker jag den vanliga koppen 😊
Senast redigerad av movingmad 2024-03-25 kl. 15:37.
Citera
2024-03-25, 15:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ja precis det är så jag tänker också att det blir mindre pontent om man inte dricker upp sumpet o får i sig allt. Märker du någon skillnad om du dricker genom teklämma eller pulvret direkt?

Man kan lösa detta genom att göra en extrakopp så att allt sugs ut.
Citera
2024-03-25, 18:51
Medlem
Citat:

Ja, det blir betydligt mindre potent och märks rätt tydligt, tyvärr. Men tänkte att nästa gång jag silar det så ska jag låta det ligga och dra i hetvattnet riktigt länge, och sedan dricka samma klämma med två omgångar hetvatten, så kanske det ger av sig mer aktiv substans, förhoppningsvis.
Senast redigerad av LoketeGo 2024-03-25 kl. 18:54.
Citera
2024-03-25, 19:04
Illamående talas det om mycket angående denna substans är det värre än vid typ tramadol? Tycker det illamåendet är hanterbart om man inte tar galna doser eller redan är dålig i kistan sen innan så att säga.
Citera
2024-03-26, 13:06
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Känner också skillnad på olika strains.
Kratom har blivit ett sätt för mitt oroliga sinne att varva ner, bitar faller på plats och det är lättare att ta itu med problem. Är inte ute efter ruset.
När jag får lust att slänga något hårt på någon, brukar det vara läge för en paus.

Brukar du få humörsvängningar?

Citat:
Ursprungligen postat av nopacemane
Illamående talas det om mycket angående denna substans är det värre än vid typ tramadol? Tycker det illamåendet är hanterbart om man inte tar galna doser eller redan är dålig i kistan sen innan så att säga.

Det är högst individuellt skulle jag säga. Jag har tagit detta i perioder, korta som långa. Enbart vid något tillfälle haft illamående på morgonen under någon tidigare period. Kan räkna de på fingrarna. Av tram har jag aldrig haft illamående, så de borde vara högst individuellt. Men som du säger tar du jättehöga doser, 10-20 gram så ökar de säkert chansen för illamående
Citera
2024-03-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420

Att jag väljer det billigaste. Iom fått samma effekt hitills oavsett strain, så känns det inte värt att lägga mer pengar. Vet dock ej om jag köper det absolut billigaste kratomet på hela marknaden, blivit så att jag av ren bekvämlighet hållt mig till SS. Just nu är deras "kasung" det jag har pga rea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in