Citat:
Ursprungligen postat av
Rvrvrp
Jag har provat samtliga sorter hos SS, känner ingen skillnad på någon. Är lika nöjd med alla varje gång.
Då är det väl onödigt att TS ska behöva lägga pengar på något dyrare alternativ när det finns 100 gram för 99kr som fungerar exakt lika bra som ett dyrare alternativ.
Har själv tidigare predikerat kring det här med färger och sorter, du kan gå tillbaka till mina gamla kommentarer i den här tråden och se.
Men ju mer påläst jag blivit nu med tiden och ju mer självgranskning jag gjort, ju mer kom jag till exakt samma slutsats som dig och att jag tyvärr var fel ute, jag visste inte tillräckligt mycket då.
Sanningen är att om jag skulle göra ett blindtest på 10 olika påsar av bra kvalié där jag inte vet vad som är vad, så skulle jag inte kunna exakt peka ut att "pulver X är green borneo" eller att "pulver Y är red bali", det hade varit helt omöjligt utan att gissa med en hög sannolikhet att gissa fel.
Den enda meningsfulla skillnaden mellan kratompulver X och kratompulver Y är att de har olika mitragyninhalter. Även inom samma batch, om du labbtestar pulver från olika delar av samma påse, så kan du få resultat som inte är exakt likadana.
Allt handlar om mitragyninet och vad vi vet just nu så är de det enda som spelar någon roll, det är en av ytterst få alkoloider i kratom som man kunnat påvisa är farmakologiskt aktiva tillsammans med några mu-receptor antagonister i mycket små mängder (corynantheidine och 2 till jag glömt namnet på).
Mitragynin är en agonist till de A2-adronerga receptorerna, vilket via CNS inducerar trötthet, lugn och smärtlindring vid aktivering. Läkemedel som funkar som A2-agonister används bland annat i sjukvården inom anestesin.
Mitragynin är även en antagonist till adenosin-receptorerna, det här främjar fokus och vakenhet. Koffein som vi alla känner till är också en antagonist till adenosin-receptorerna.
Mitragyninet interagerar också med vissa dopamina och serotonerga receptorer samt mu-receptorn.
Den del av mitragyninet som inte går till underhåll av ovanstående receptorer omvandlas i kroppen till 7-OHM (7-hydroximitragynin) som är en partiell agonist till mu-receptorerna och ansvarig för den större delen av opioideffekterna.
Det finns lite 7-OHM i kratomlöv, malda till pulver eller inte, men det är i en såpass astronomiskt liten mängd att du skulle behöva använda jättestora mängder pulver för att det ens ska ha någon inverkan överhuvudtaget av sig självt, mängder som ingen realistiskt skulle kunna ta.
Med andra ord så är mitragyninhalten i kratomet det enda som man behöver tänka på. Byter du från en grön påse till en vit påse så byter du egentligen bara från en batch till en annan där mitragyninhalten är vad som utgör den största skillnaden.
Rött kratom, gult kratom, grönt kratom, guldkratom, vitt kratom, brunt kratom eller vad som nu finns där ute idag, allt det där är bara placebo.
Men jag ska samtidigt inte hamra på folk som tror på detta, då det positiva med färger och namn, är att kratom inte upplevs som lika tråkigt och enformigt.