Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-12, 19:13
  #1
Medlem
Undrar hur de gör det främst för nyare bilar. 1-3 år gamla och bra skick. Finns det något generellt att gå på?

Om jag t.ex vill köpa en bil som kostar X kr och min typ av bil/liknande/årsmodell/miltal ligger ute på blocket för 200 000kr. Vad får jag för inbytesvärde på den?
Citera
2017-10-12, 19:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Hur räknare bilhandlare fram inbytesvärdet?
Undrar hur de gör det...
Hur skulle du göra?

Kanske de tittar på vad de kan sälja bilen för, och anpassar priset därefter?

Hade du någon annan teori? Typ att de skulle gå efter vilka skor säljaren har, eller vilken dag på veckan det är?

Not: Är gammal säljare (B2B), och en del som handlar är verkligen blåsta, hade dock väldigt svårt att nyttja deras bristande intelligens.
__________________
Senast redigerad av holgerett 2017-10-12 kl. 19:24.
Citera
2017-10-12, 19:27
  #3
Medlem
note-its avatar
Bilhandlare har alltid haft en prislista de följer för inbyten.
Sen sätter de priset efter vad de måste tjäna på en försäljning.
Min uppfattning är att de erbjuder ungefär 25 tkr under det pris de kan sälja bilen för. Ungefär så.
Citera
2017-10-12, 19:33
  #4
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaboom1
Undrar hur de gör det främst för nyare bilar. 1-3 år gamla och bra skick. Finns det något generellt att gå på?

Om jag t.ex vill köpa en bil som kostar X kr och min typ av bil/liknande/årsmodell/miltal ligger ute på blocket för 200 000kr. Vad får jag för inbytesvärde på den?

Förr hade alltid handlarna "gröna listan" med riktvärden för inbyten. Nuförtiden verkar det som att de jämför mycket med lägsta pris på blocket.
Citera
2017-10-12, 19:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Förr hade alltid handlarna "gröna listan" med riktvärden för inbyten. Nuförtiden verkar det som att de jämför mycket med lägsta pris på blocket.


Stämmer. Lägsta pris på Blocket minus 20-25% är vad jag har blivit bjuden i inbyte generellt. Och sedan avdrag för "onormalt slitage" såsom bucklor,stora repor,slut däck etc.

På bilar äldre än 4-5år och av märken handlarn inte säljer nytt har man varit rätt öppen med att värderingen kommer vara så låg att jag själv i princip kan sälja bilen för en femma mer på Blocket samma dag. Och kanske för 25+ mer om jag väntar på rätt köpare.

Motiverades av en handlare med att " Vi ska inte sälja bilen här. jag ska lyfta luren och ringa vår beg-köpare och han ska hämta 10-15 bil. Jag vill tjäna minst en femma på detta samtal,annars så kan han ta nån annan bil. Sedan ska han rekonda,serva,ev ge garanti och givetvis ha en vinst. Då blir inbytespriset såhär. Sälj den själv"

Det kan inte jag tycka är fel på något vis alls. Alla ska tjäna slant om det ska vara kul.
Jag betalar för bekvämligheten att bara släppa av min skitiga oservad gamla bil,och handlarn vill i slutänden få betalt för sitt jobb.
Citera
2017-10-24, 13:54
  #6
Medlem
De har en egen prislista samt att de använder bytbil.com som referens och om inte det räcker kollar dom även blocket.
Är det en svårsåld bil kan dom vilja lägga på mer marginal för ev framtida lagerkostnader.

Jag brukar själv ta ett medelpris på likvärdiga bilar på blocket för att värdera min bil, dra av ca: 20.000,- så får du inköpspriset hos bilfirma vid inbyte. Och om dom envisas med att bjuda under det så kan dom ta sig någonstans. De som ger skambud brukar jag vända ryggen, dom är inte seriösa.

Har blivit erbjuden 130' för en bil som billigast på blocket låg på 179' (hade själv räknat med 150'). När jag ifrågasatte hur dom kom fram till det priset så fick jag bara ett hånflin och en dum bortförklaring. Så den bilaffären kommer jag med stor säkerhet aldrig göra affär med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback