Citat:
Ursprungligen postat av
Larasoft
Nu tänkte jag mer på någon rådgivare av upplägg. E-berger ger inget kalkylerande intryck.
Jag håller helt med dig om det kalkylerande. Han ger verkligen ett nästan dumsnällt intryck. Jag har perifer insyn kan vi säga.Han uppfattas som väldigt sympatisk skulle jag t o m säga.
Hand stora brist har varit flashandet. Visst är det coolt med Sveriges dyraste villa (som kanske var värd hälften vid tillfället) och egen helikopter. Det kan ju vara en överkompensation när man inte riktigt lyckats med utbildning utan hittat sin "framgång" genom att sy ihop ett vanligt hederligt bondfångakoncept med aggressiva callcenters som säljer vad som helst (i detta fall fonder) till den som är lite mindre smart (svenska folket).
Förvalta pengar hade han ingen aning om. Det är snarast en risk att ha lyckats extremt väl att skramla ihop en gigantisk fond utan att riktigt veta vad man ska göra. DÅ dyker et upp "rådgivare" och "investeringsförslag" från alla håll.
Det smarta kalkylerandet kommer ifrån initiativtagarna till den nu aktuella scammen. De fick varken straff eller konfiskerade tillgångar. Det enda straffet var att leva lyxliv ett par år i Turkiet och Dubai.
Men de lär inte ge några fler "goda råd" i detta läge. De vill nog fortsätta under radarn när det finns perfekta offentliga syndabockar som Ernstberger.
Så nu är det väl pappa och mamma/styvfar som får hjälpa till och naturligtvis andra rådgivare som kan finnas i närheten.