2021-07-27, 11:25
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Fast det är småpengar oavsett. Låt säga 2,5 eller 5 Mkr är alternativen med eller utan återvinning

Jag skulle tro att man inte tänker i relativa utan absoluta tal vid återvinning mot närstående då processkostnaden är lägre. Handlar det om miljoner blir det svårt att avstå. Oavsett kommer frugan att få flytta med mindre hon köper Erstbergers andel till marknadsvärde. Har hon dessa pengar?
Citera
2021-07-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag skulle tro att man inte tänker i relativa utan absoluta tal vid återvinning mot närstående då processkostnaden är lägre. Handlar det om miljoner blir det svårt att avstå. Oavsett kommer frugan att få flytta med mindre hon köper Erstbergers andel till marknadsvärde. Har hon dessa pengar?

Självklart kommer fogden att sälja huset exekutivt. Och försöka återvinna gåvan. Utan tvekan. Allt annat skulle vara tjänstefel och ett svek mot oss skattebetalare (för det blir aldrig fondspararna som får pengarna för de ligger i princip sist bland fordringsägarna). SKV tar pengarna till statskassan helt enkelt. 2,5 eller 5 millar är alltid ett tillskott till det svarta hålet.

Att hon(han) har pengar kan du räkna med. När man haft verksamhet i Dubai en längre period finns oändliga möjligheter att stasha pengar som aldrig kan spåras.
Nu verkar inte detta vara de skarpaste knivarna i lådan eftersom de tydligen låtit fogden säkra uppåt 45 Mkr men det kan ju också bero på att de har desto mer kvar off-shore.

Myndigheterna kan försöka ta även de nya köpepengarna för huset med hänvisning till penningtvätt eller vad som helst men det finns ganska bra vägar att klara sig undan det också. T ex att ha gått via bolagssektorn med skalbolag till legitima bolag etc. Eller så skiter de i huset och låter ett off-shore bolag köpa ett ännu ballare boende under radarn.
Citera
2021-07-27, 12:59
Medlem
Citat:
Självklart kommer fogden att sälja huset exekutivt. Och försöka återvinna gåvan. Utan tvekan. Allt annat skulle vara tjänstefel och ett svek mot oss skattebetalare (för det blir aldrig fondspararna som får pengarna för de ligger i princip sist bland fordringsägarna). SKV tar pengarna till statskassan helt enkelt. 2,5 eller 5 millar är alltid ett tillskott till det svarta hålet.

Att hon(han) har pengar kan du räkna med. När man haft verksamhet i Dubai en längre period finns oändliga möjligheter att stasha pengar som aldrig kan spåras.
Nu verkar inte detta vara de skarpaste knivarna i lådan eftersom de tydligen låtit fogden säkra uppåt 45 Mkr men det kan ju också bero på att de har desto mer kvar off-shore.

Myndigheterna kan försöka ta även de nya köpepengarna för huset med hänvisning till penningtvätt eller vad som helst men det finns ganska bra vägar att klara sig undan det också. T ex att ha gått via bolagssektorn med skalbolag till legitima bolag etc. Eller så skiter de i huset och låter ett off-shore bolag köpa ett ännu ballare boende under radarn.

Ska väl tillägga att det inom familjen finns väldigt god kunskap om att hantera värden i obeståndslägen
Citera
2021-07-27, 13:46
Medlem
Larasofts avatar
Citat:

Talar du om Ernstberger och frugan nu? Jag får inte intrycket att de kan hantera fängelsedom så iskallt. Det blir nog äktenskapsskillnad och omstart i Sverige var för sig. Men vem vet, de kanske har en mer förslagen bundsförvant någonstans.
Citera
2021-07-27, 14:24
Medlem
Citat:
Talar du om Ernstberger och frugan nu? Jag får inte intrycket att de kan hantera fängelsedom så iskallt. Det blir nog äktenskapsskillnad och omstart i Sverige var för sig. Men vem vet, de kanske har en mer förslagen bundsförvant någonstans.

Exakt hur det kommer att utspela sig kan man inte ha en aning om. Såklart aldrig kul att vänta 4 år. Särskilt med små barn. Men det blir nog en del permissioner sista året och öppen anstalt innan dess. Och 4 år är ändå bara 4 år.

Om han inte är helt korkad (ganska korkad har han ju bevisligen varit) med den förslagne fadern som rådgivare så måste han ha rejält med pengar off-shore som han kan välja att spendera med de begränsningar det alltid har att aldrig kunna ta in personliga pengar i Sverige.

Hur hans hustru agerar beror kanske både på fängelse (fast den risken har hon väl levt under i 4 år redan) men också på ekonomi och boende. Hon måste ha otroligt svårt att komma åt de pengarna vid en skilsmässa (bodelningen skulle enbart föra över 50% av hennes eventuella pengar till fogden) så har hon inte stora egna tillgångar så är det en ganska bra tillvaro att nyttja de pengar som går att transferera genom olika kanaler.

Om relationen har varit någorlunda stabil så finns väl ingen anledning att tacka nej till ett fortsatt bra (ekonomiskt) liv?

Kanske boende i något annat hus ägt av ett offshore-bolag eller en svensk målvakt.
Citera
2021-07-27, 14:26
Medlem
Citat:

Någon bundsförvant behövs inte för att föra över pengar. Det finns andra lösningar än Bank-ID
Citera
2021-07-27, 14:43
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Någon bundsförvant behövs inte för att föra över pengar. Det finns andra lösningar än Bank-ID

Nu tänkte jag mer på någon rådgivare av upplägg. E-berger ger inget kalkylerande intryck.
Citera
2021-07-27, 15:10
Medlem
Citat:
Nu tänkte jag mer på någon rådgivare av upplägg. E-berger ger inget kalkylerande intryck.

Jag håller helt med dig om det kalkylerande. Han ger verkligen ett nästan dumsnällt intryck. Jag har perifer insyn kan vi säga.Han uppfattas som väldigt sympatisk skulle jag t o m säga.

Hand stora brist har varit flashandet. Visst är det coolt med Sveriges dyraste villa (som kanske var värd hälften vid tillfället) och egen helikopter. Det kan ju vara en överkompensation när man inte riktigt lyckats med utbildning utan hittat sin "framgång" genom att sy ihop ett vanligt hederligt bondfångakoncept med aggressiva callcenters som säljer vad som helst (i detta fall fonder) till den som är lite mindre smart (svenska folket).

Förvalta pengar hade han ingen aning om. Det är snarast en risk att ha lyckats extremt väl att skramla ihop en gigantisk fond utan att riktigt veta vad man ska göra. DÅ dyker et upp "rådgivare" och "investeringsförslag" från alla håll.

Det smarta kalkylerandet kommer ifrån initiativtagarna till den nu aktuella scammen. De fick varken straff eller konfiskerade tillgångar. Det enda straffet var att leva lyxliv ett par år i Turkiet och Dubai.

Men de lär inte ge några fler "goda råd" i detta läge. De vill nog fortsätta under radarn när det finns perfekta offentliga syndabockar som Ernstberger.

Så nu är det väl pappa och mamma/styvfar som får hjälpa till och naturligtvis andra rådgivare som kan finnas i närheten.
Citera
2021-07-27, 21:52
Medlem
Kämpendahls avatar
Enligt uppgift ska kronofogden ha beslagtagit Ernstbergers nyinköpta Porsche som han köpt på kredit. Vore jag kreditgivare skulle jag nog förbanna mig själv
Citera
2021-07-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Enligt uppgift ska kronofogden ha beslagtagit Ernstbergers nyinköpta Porsche som han köpt på kredit. Vore jag kreditgivare skulle jag nog förbanna mig själv

Nog lär kreditgivaren tagit bilen som säkerhet och leasingspärrat den i bilregistret.
Annars får nog den säljaren sparken
Citera
2021-08-06, 11:03
Medlem
Alexander Ernstberger har mötts av den brutala verkligheten med Kriminalvårdens hårda regler
och har förgäves vädjat om att få närvara när hustrun ska föda parets andra barn.

https://www.expressen.se/dinapengar/pension/ernstberger-stoppas-far-inte-narvara-vid-forlossning/
Citera
2021-08-06, 11:16
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Alexander Ernstberger har mötts av den brutala verkligheten med Kriminalvårdens hårda regler
och har förgäves vädjat om att få närvara när hustrun ska föda parets andra barn.

https://www.expressen.se/dinapengar/pension/ernstberger-stoppas-far-inte-narvara-vid-forlossning/

Dessutom har dom hittat 200 miljoner på ett konto i luxemburg som är spärrat av tingsrätten , så det ser ut som alla pengar kommer att återbetalas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in