2026-10-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Ytterligare kartläggning av Ernstbergers nätverk.

Bilen han flexade med i samband med lanseringen av Gritch (Mercedes G580, Reg nr NRL 12W) leasas av företaget Autolend AB som registrerades 2024. Delägare och styrelseledamot i det företaget är Patrik Gunnarsson ungefär jämngammal med Alexander Ernstberger. Patrik var Allras första VD när de hette Svensk Fondserice. Han hade även en chefsbefattning på Ålandsbanken, under perioden då banken gjorde mycket affärer med Allra.

Patrik Gunnarsson är dessutom son till journalisten Gunilla Herlitz (tidigare VD för Dagens Nyheter, Dagens industri och Expressen samt chefredaktör för Dagens Industri). Gunilla Herlitz satt i styrelsen för Patriks bolag Akanalke när det gjorde affärer med Ernstberger.

Inte så konstigt att polisen gjorde ett självständigt förverkande av bilen för att låta en åklagare kontrollera saken.
Snyggt. Kan man begära ut protokoll från när dom stannade bilen?
Citera
2026-10-02, 15:09
Medlem
Mumbo-Jumbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Alexander är ju uppenbarligen väldigt begåvad och påläst. Slipad kille, men…

Sociopati har som underordning psykopati.

Alexander är ju uppenbart farlig, såsom många psykopater har han en uttalad kameleontfunktion, han kan smälta in ”överallt”… Begåvade psykopater är farliga.

Jag höjer stor varningsflagg för denne man‼️

Kunde du inte gjort det när han härjade i Allra?
Citera
2026-10-03, 00:38
Avslutad
Folk sitter alltså här i tråden och applåderar Uppdrag Granskning och Svt som är snuskigt oseriösa och som är skattefinansierade

Mycket bra video på Henrik Jönssons kanal: https://youtu.be/P1BqJWtZFoo?si=eU-iweh4VKTTR1IH

Dom borde givetvis inte ha en spänn.
Citera
2026-10-03, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasGranen
Folk sitter alltså här i tråden och applåderar Uppdrag Granskning och Svt som är snuskigt oseriösa och som är skattefinansierade

Mycket bra video på Henrik Jönssons kanal: https://youtu.be/P1BqJWtZFoo?si=eU-iweh4VKTTR1IH

Dom borde givetvis inte ha en spänn.

Snuskigt oseriösa och vet inte vad de håller på med. Caroline Neurath har gett naiviteten ett ansikte. Tipsaren är inte ens särskilt slipad. Dolt ägarskap, vad fan, hur då?
Citera
2026-10-04, 02:31
Medlem
Känner till Alfred sedan tidigare via gemensamma vänner. Träffade honom för ca 4 år sedan. När jag träffade honom noterade jag att han kan tala för sig men man förstår snabbt att han är en fullbordad mytoman. Han droppade massa namn såsom Stordalen, Selin, Persbrandt, Bard mfl och intrycket av att han var extremt well-connected.. Han beskrev alla sina fastighetsprojekt och det lät då som att han var extremt framgångsrik. (Jag var imponerad, men frågade mig sedan runt och fick höra av hans vänner att han är fullbordad mytoman).

Läste precis hans dom, fy fan vilket äckel... Som jag förstår det har en förälder (som är familjevän) hört av sig för att dottern skall få bo hos honom i Stockholm (som är 16 år vid tillfället.) Alfred låter familjevännens dotter bo hemma hos honom med en kompis å trugar i henne alkohol och därefter kokain. Sen kommer långfingrarna fram och så börjar han kladda på henne när hon är medvetslös.

Fy fan vilket jävla äckel.. Att SVT ens ger honom utrymme å böla i TV är helt sanslöst efter att dem känner till hans bakgrund. Jag känner inte till turerena i Bonti i detalj men blir galen över att dem använder honom som huvudvittne och som jag förstått det utifrån det Söderkvist presenterar är det han som matat UG och försökt få dem att hoppa på tåget emot Ernstberger?

Det är alltså en snubbe som matat ett barn med droger och sedan våldfört sig på henne. Därtill har han ett dussin misslyckade projekt i ryggen med folk som är arga och känner sig blåsta av honom. Public service borde inte ha med en sån snubbe å göra!!!

Någon som vet mera om hans historia? Vet som sagt att han haft en hel del misslyckade fastighetsprojekt...

Citat:
Ursprungligen postat av dr.beat
aha, missade det. kan inte ha sagt mycket om det iaf

Citat:
Ursprungligen postat av palsternackan-1987
såg att dom nämnde det i början när dom pratade om någon A.Ernstberger träffade på i arresten, vilket då är barnknullaren Alfred Karlsten.
Citera
2026-10-04, 04:32
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo-Jumbo
Kunde du inte gjort det när han härjade i Allra?

Då kände jag inte till honom och hans framfart…
Citera
2026-10-04, 08:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fjonte92
Känner till Alfred sedan tidigare via gemensamma vänner. Träffade honom för ca 4 år sedan. När jag träffade honom noterade jag att han kan tala för sig men man förstår snabbt att han är en fullbordad mytoman. Han droppade massa namn såsom Stordalen, Selin, Persbrandt, Bard mfl och intrycket av att han var extremt well-connected.. Han beskrev alla sina fastighetsprojekt och det lät då som att han var extremt framgångsrik. (Jag var imponerad, men frågade mig sedan runt och fick höra av hans vänner att han är fullbordad mytoman).

Läste precis hans dom, fy fan vilket äckel... Som jag förstår det har en förälder (som är familjevän) hört av sig för att dottern skall få bo hos honom i Stockholm (som är 16 år vid tillfället.) Alfred låter familjevännens dotter bo hemma hos honom med en kompis å trugar i henne alkohol och därefter kokain. Sen kommer långfingrarna fram och så börjar han kladda på henne när hon är medvetslös.

Fy fan vilket jävla äckel.. Att SVT ens ger honom utrymme å böla i TV är helt sanslöst efter att dem känner till hans bakgrund. Jag känner inte till turerena i Bonti i detalj men blir galen över att dem använder honom som huvudvittne och som jag förstått det utifrån det Söderkvist presenterar är det han som matat UG och försökt få dem att hoppa på tåget emot Ernstberger?

Det är alltså en snubbe som matat ett barn med droger och sedan våldfört sig på henne. Därtill har han ett dussin misslyckade projekt i ryggen med folk som är arga och känner sig blåsta av honom. Public service borde inte ha med en sån snubbe å göra!!!

Någon som vet mera om hans historia? Vet som sagt att han haft en hel del misslyckade fastighetsprojekt...

Hahah Alfred är en riktig skojjare.
Djupt oseriös.

Det är alltså han som är svts källa?!

En fucking våldtäksman och fullblodsmytoman.

En mästare på namedropping men i övrigt?

Djupt oseriös och vidrig människa .
Senast redigerad av AndreasGranen 2026-10-04 kl. 09:03.
Citera
2026-10-04, 21:15
Medlem
Bra research, märkligt ändå att han är fortsatt på SVD när han sticker ut hakan med AE, har iofs inte sett något om detta ämnet på varken SVD eller DI. Kanske hänger ihop.

Någon skrev tidigare att Bard och han var nära samt att Bard gick ut och talade om det i samband med att AK åkte in, sjukt märkligt då när JS är tight med Bard- Har det skurit sig mellan AK och Bard eller JS och Bard? Eller är han bara skillsmässobard?

Ganska hardcore av JS att bara gå ut med printscreen på AKs nummer och text, inte sett ett media publicera det så innan, tror nog att hans telefon har gått varm efter att AE la upp den i sociala medier haha. Skulle vilja läsa mer av den chatten än bara det textet, känns som att de borde sluta kasta sten i glashus. I övrigt tycker ja fan att han har en poäng i Swedbank grejen att BB fick ta smällen men hon bluffade också i direktsändning.-

Kan man kolla hurochvida JS är på AE eller Camillas lönelista?
Någon som har koll på vad AEs päron tjänat stålar på? inte billigt på strandvägen...

AE säger att de gjort DD på AK när de sålde till honom, låter lite märkligt när de nu tvistar runt efter och attackerar honom som person, har ju även gått en hel del tid faktiskt. Borde kanske aldrig sålt det till honom isf utan räddat det själva...
Någon som har några dokument på detta eller skall jag hämta hos BV?

Mer info på Grå Eminens, vem är han? Har någon läst boken och kan dela vad AE säger uttryckligen om honom?

Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Det är dock viktigt att reflektera över Jan Söderqvist yrkesroll samt nätverk.
Han är ju en utpräglad högerjournalist, har varit redaktör på Moderna Tider och Axess, skrivit böcker med Alexander Bard och är fortfarande kulturskribent på SvD.

Men det han blivit mest känd för senaste åren är ju boken "Avrättad" som han gav ut i mars 2025.
I boken försvarar han Swedbanks tidigare VD Birgitte Bonnesen som dömdes av hovrätt för svindleri.
Boken uppskattades av delar av näringslivet. Efter att HD friade Bonnesen (april 2026) började han skriva på ett avslutande kapitel och pushade för boken i sociala media.

En instagrampost som Jan gjorde 21 maj 2026 hintar om att en ny upplaga är på gång med ett nytt slutkapitel. Bathina Philipson, vän med familjen Ernstberger och delägare i Gritch skrev direkt kommentaren "Äntligen lite rättvisa🤩❤️" medan Alexander Ernstberger och hans mamma lajkade inlägget.

Den 20 augusti 2026 anordnade Jan Söderqvist en bokrelease för den nya upplagan av boken.
Morgonen därpå, 21 augusti publicerar han ett inlägg med en inkopierad kommentar från Lena Ahlström (som bland annat suttit i koncernledningen på Swedbank samtidigt som Bonnesen)
Lena Ahlström skrev:
Gillas av camilla.stern och 3 andra
lenaahlstrom Stort tack @camilla.stern för inbjudan till en mycket intressant bokrelease i nygåva.
FRÅN AVRÄTTAD TILL UPPRÄTTAD efter friande dom i HD på alla 21 punkter, april 2026.
Författaren Jan Söderqvist, @soderqvistorama, tillika skribent och redaktör, men inte minst föreläsare med den äran, har lagt till ett kapitel i boken.
Camilla Stern är Alex Ernstbergers mamma.

Av detta kan man dra slutsatsen att Familjen Ernstberger och Bathina Philipson har bra koll på vem Jan Söderqvist är och aktivt har hjälpt honom i marknadsföringen av sin bok. Det innebär i sin tur att han knappast är opartisk i sin "granskning" av UG.
Citera
2026-10-04, 22:54
Medlem
Källan SVT kallar ”Affärsmannen” är pedofilen och våldtäktsmannen Alfred Karlsten https://lexbase.se/search?q=Alfred+Karlsten
Citera
2026-10-05, 00:19
Medlem
Jag är så jävla trött på att se Idioten Ernstberger överallt. Hela tiden lägger han ut dimridåer och fokusförflyttar för att rättfärdiga sina handlingar och brott och menar på att han inte alls begått några fel eller misstag överhuvudtaget. Lyssna på Henrik Käll (sakkunnig som uttalade sig i hovrätten, finns att lyssna på Prime Crime) och vad han kommer fram till. Han fullständigt pulveriserar både Ernstberger och transaktionerna precis som alla andra vettiga och insatta experter gör.
Citera
2026-10-05, 18:19
Medlem
JasonDuvals avatar
Vad kan jag höra hela programmet med Ernstberger och Aschberg i Radio Aftonbladet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in